MAJORP501 Grunnleggende jordmorfag i praksis I
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet bygger videre på MAJOR500 Grunnleggende jordmorfag. Studentene gjennomfører emnet ved å ha praksis i svangerskapsomsorgen, ved føde- og barselavdelinger i kommune- og spesialisthelsetjenesten, og ved simuleringslaboratorium.
I dette emnet skal studentene oppøve kliniske ferdigheter for å kunne diagnostisere og vurdere tiltak som ivaretar omsorgen for kvinnen, det ufødte/nyfødte barnet og familien. Studenten skal videreutvikle evnen til refleksjoner og kritisk tenkning omkring kunnskapsgrunnlaget for jordmorfaget. Emnet vektlegger særlig de normale prosesser med fokus på helsefremmende arbeid både på individ- og gruppenivå.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten …
- har kunnskap om normale prosesser i svangerskap, fødsel og barseltid herunder anatomi, fysiologi, psykologi og farmakologi som er relevant for yrkesutøvelsen
- har inngående kunnskap om aktuelle lover og forskrifter, samt politiske og faglige føringer for jordmortjenesten
Ferdigheter
Studenten …
- kan under veiledning selektere kvinnen og familien til rett nivå gjennom svangerskap, fødsel og barseltiden på grunnlag av en anamnese
- kan under veiledning bruke relevante metoder for å veilede og forberede den gravide og eventuell partner til fødsel og foreldrerolle
- kan under veiledning bruke relevante metoder for å observere, undersøke og vurdere tiltak som fremmer normale forløp i svangerskap, fødsel og barseltid
- kan under veiledning diagnostisere fødselsrifter, og utføre kirurgisk knute, avbrutte og fortløpende suturer
- kan under veiledning fremme en god ammestart, og under veiledning ta ansvar for å støtte og veilede i amming
- kan under veiledning arbeide i henhold til eget jordmorfaglig kompetansenivå og kompetanseutvikling
- kan under veiledning dokumenterer egen praksis i henhold til gjeldende retningslinjer og krav for tjenesten
Generell kompetanse
Studenten …
- kan kritisk vurdere kunnskapsgrunnlag og under veiledning foreta faglige vurderinger og handlinger i tråd med prinsippene for kunnskapsbasert praksis
- kan anvende kunnskap og ferdigheter for oppfølging av normale prosesser i svangerskap, fødsel og barseltiden
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å skape en fleksibel, trygg og tillitsfull relasjon i møte med kvinnen, partner, familien, samarbeidspartnere og allmenheten
- kan bruke reglene for avvergeplikt, taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til selvivaretakelse, ha evne til å søke veiledning samt bidra til medarbeiderskap og et godt arbeidsmiljø
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Veiledning i praksisstudier og simuleringstrening, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.
Antall timer i praksis skal utgjøre 240 timer i MAJORP501.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Evaluering og refleksjon over egen læring i praksis.
- Skriftlig oppgave på inntil 500 ord, kan skrives individuelt eller sammen med medstudent. Obligatorisk veiledning før innlevering.
- Dokumentasjon av gjennomførte læringssituasjoner i praksis.
Godkjente obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig i to påfølgende semester.
Vurderingsform
Det gjennomføres en vurderingssamtale mellom student og praksisveileder midtveis (midtveisvurdering) og en i slutten (sluttvurdering) av praksisperioden. Praksisveileder og student fyller ut vurderingsskjema. Praksisveileder innstiller til godkjent/ikke godkjent. Praksislærer er ansvarlig for den endelige vurderingen av praksis.
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Vurderingen baserer seg på studenten sin prestasjon i praksis som inkluderer om læringsutbytte er oppfylt. Det er krav om 90 % tilstedeværelse i praksis. Fravær utover 10% medfører at hele eller deler av praksisperioden må tas om igjen.
Dersom det oppstår tvil om studenten vil nå læringsutbyttet og bestå praksis, og tvilen oppstår før studenten er halvveis i praksisperioden, skal studenten få skriftlig varsel. I varselet skal praksisveileder angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å bestå praksisstudiet, se Tvil om bestått praksis - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)
Ny praksis
Ikke bestått praksis medfører endret studieprogresjon og praksis må gjennomføres på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler