Hopp til innhald

MAJORP502 Grunnleggende jordmorfag i praksis II

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet bygger videre på MAJOR500 Grunnleggende jordmorfag og MAJORP501 Grunnleggende jordmorfag i praksis del I. Studenten skal videreutvikle sine kunnskaper og ferdigheter knyttet til jordmors funksjons- og ansvarsområde innenfor svangerskap, fødsel og barseltid. Studenten samarbeider tett med sin veileder, men skal demonstrere vekst i evnen til å anvende både kunnskaper og ferdigheter i praksis.

I tillegg skal studenten oppøve kunnskap, ferdighet og generell kompetanse innen helsefremmende og forebyggende arbeid både i normale og avvikende prosessene innenfor jordmors ansvarsområde. Studenten skal oppøve sin kompetanse innen kommunikasjon, veiledning, brukermedvirkning og samhandling både på individ -, gruppe- og systemnivå.

Deler av emnet kan gjennomføres som simulering i læringslaboratorium eller i praksis.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten …

  • har kunnskap om normale og avvikende prosesser i svangerskap, fødsel og barseltid herunder anatomi, fysiologi, psykologi og farmakologi som er relevant for yrkesutøvelsen
  • har kunnskap for å gjennomføre faglige vurderinger og handlinger i tråd med teoretisk og forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og pasientens behov og ønsker

Ferdigheter

Studenten …

  • kan bruke relevante metoder for å veilede og forberede den gravide og eventuell partner til fødsel og foreldrerolle
  • kan under veiledning bruke kliniske og teknologiske metoder for fosterovervåkning, og under veiledning tilkalle og/eller involvere lege ved avvikende funn
  • kan fremme amming/morsmelkproduksjon og sette i verk hensiktsmessige tiltak
  • kan diagnostisere fødselsrifter og under veiledning suturere fødselsrifter
  • kan dokumentere egen praksis i henhold til gjeldende retningslinjer, lover, forskrifter og krav for tjenesten
  • kan arbeide i henhold til eget jordmorfaglig kompetansenivå og kompetanseutvikling
  • kan bruke relevant faglig kunnskap og under veiledning håndtere en akuttmedisinsk situasjon, og til selv å bli ledet i relevante situasjoner
  • kan bruke reglene for avvergeplikt, taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett

Generell kompetanse

Studenten …

  • kan under veiledning foreta faglige vurderinger og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter som tilrettelegger for en respektfull, forutsigbar og fleksibel omsorg og som skaper en trygg og tillitsfull relasjon i møte med kvinnen, partner, familien, samarbeidspartnere og allmenheten
  • har verktøy til selvivaretakelse, kan søke veiledning og bidra til medarbeiderskap og et godt arbeidsmiljø.
  • har kunnskap og ferdigheter om urbefolkning, migranter og andre minoriteters særlige behov og eventuelle helseutfordringer i utøvelsen av jordmorfaget

Krav til forkunnskaper

MAJOR500 og MAJORP501

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Veiledning i brukerrettede praksisstudier og simulering, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.

Antall timer i praksis skal utgjøre 240 timer i MAJORP502.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgene obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

1. Evaluering og refleksjon over egen læring i praksis

2. Skriftlig oppgave på inntil 500 ord, kan skrives individuelt eller sammen med medstudent. Obligatorisk veiledning før innlevering

3. Dokumentasjon av gjennomførte læringssituasjoner i praksis

Godkjente obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig i to påfølgende semester.

Vurderingsform

Det gjennomføres en vurderingssamtale mellom student og praksisveileder midtveis (midtveisvurdering) og en i slutten (sluttvurdering) av praksisperioden. Praksisveileder og student fyller ut vurderingsskjema. Praksisveileder innstiller til godkjent/ikke godkjent. Praksislærer er ansvarlig for den endelige vurderingen av praksis.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Vurderingen baserer seg på studenten sin prestasjon i praksis som inkluderer om læringsutbytte er oppfylt. Det er krav om 90 % tilstedeværelse i praksis.

Fravær utover 10% medfører at hele eller deler av praksisperioden må tas om igjen.

Dersom det oppstår tvil om studenten vil nå læringsutbyttet og bestå praksis, og tvilen oppstår før studenten er halvveis i praksisperioden, skal studenten få skriftlig varsel. I varselet skal praksisveileder angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å bestå praksisstudiet, se Tvil om bestått praksis - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)

Ny praksis

Ikke bestått praksis medfører endret studieprogresjon og praksis må gjennomføres på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler