Hopp til innhald

MAJORP505 Avansert jordmorfag i praksis

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet bygger videre på MAJOR500 Grunnleggende jordmorfag, MAJORP501 Grunnleggende jordmorfag i praksis I, MAJORP502 Grunnleggende jordmorfag i praksis II og MAJOR503 Avansert jordmorfag og det legges vekt på progresjon. Studenten skal kontinuerlig videreutvikle sine kliniske ferdigheter og vurderingsevner, spesielt i forhold til jordmors funksjons- og ansvarsområde i møte med normale og avvikende forhold i fødselsomsorgen og gynekologisk avdeling, og helsestasjon for ungdom. I løpet av dette emnet forventes det at studenten oppnår en vesentlig grad av selvstendighet knyttet til vurderinger og ferdigheter i praksis, samtidig som de samarbeider tett med veileder.

Avanserte kunnskaper om det normale rundt svangerskap, fødsel og barseltid danner grunnlag for å forstå både normale og avvikende prosesser. Dilemmaene som kan oppstå ved bruk av teknologi, samtidig som den jordmorfaglige omsorgen skal ivaretas diskuteres. Teori omkring kompliserte forhold i svangerskap, fødsel, barsel og nyfødte er sentralt i dette emnet. Studenten skal videreutvikle sitt veiledningsansvar og funksjon relatert til kvinners reproduktive og seksuelle helse i et livsløpsperspektiv.

Deler av emnet kan gjennomføres som simulering i læringslaboratorium eller i praksis.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten …

  • har inngående kunnskap om normale og avvikende prosesser i svangerskap, fødsel og barseltid og kan anvende kunnskapen til å diagnostisere, følge opp og selektere normale og avvikende svangerskap, fødsels- og barselforløp
  • har inngående kunnskap om reproduktiv helse og rettigheter, familieplanlegging, prevensjon og abort
  • har inngående kunnskap om samarbeid med egne og andre yrkesutøvere i kommune- og spesialisthelsetjeneste    

Ferdigheter

Studenten …

  • kan analysere og bruke relevante metoder for å identifisere avvik i svangerskap, fødsel og barseltid, hos det nyfødte barnet, samt iverksette hensiktsmessige tiltak, tilkalle nødvendig faglig ekspertise og/eller henvise videre
  • kan bruke relevant faglig kunnskap til å ta lederskap og håndtere svangerskap, fødsel og barselomsorgen
  • kan under veiledning bruke relevante metoder for forløsning av barn i seteleie
  • kan under veiledning bruke relevante metoder for livreddende obstetriske nødtiltak dersom lege ikke er tilgjengelig,
  • kan diagnostisere og suturere fødselsrifter, samt anvende relevante metoder for å forebygge fødselsrifter
  • kan under veiledning bruke relevante metoder for å veilede, informere og undervise om seksualitet og seksuell og reproduktiv helse og rettigheter med åpenhet og respekt
  • kan under veiledning bruke relevante metoder for prevensjonsveiledning, rekvirering og administrering av alle typer prevensjonsmidler
  • kan under veiledning bruke relevante metoder for enkel gynekologisk undersøkelse herunder gjennomføre livmorhalsprøve
  • kan selvstendig dokumentere egen praksis i henhold til gjeldende retningslinjer og krav for tjenesten
  • kan bruke relevant faglig kunnskap til å ta lederskap og håndtere en akuttmedisinsk situasjon, og til selv å bli ledet i relevante situasjoner

Generell kompetanse

Studenten …

  • kan foreta faglige vurderinger og handlinger i tråd med teoretisk og forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og pasientens behov og ønsker
  • kan selvstendig anvende kunnskaper og ferdigheter for å tilrettelegge for en respektfull, forutsigbar og fleksibel omsorg som ivaretar behovene til kvinnen, barnet og partneren
  • kan ivareta brukermedvirkning på individ-, gruppe- og systemnivå
  • kan anvende reglene for avvergeplikt, taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til selvivaretakelse, søker veiledning ved behov, samt bidrar til medarbeiderskap og et godt arbeidsmiljø.
  • kan anvende kunnskap om urbefolkning, migranter og andre minoriteters særlige behov og eventuelle helseutfordringer i utøvelsen av jordmorfaget

Krav til forkunnskaper

MAJOR503

Undervisnings- og læringsformer

Veiledning i brukerrettede praksisstudier og simulering, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.

Antall timer i praksis skal utgjøre 240 timer I MAJORP505.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg eksamen:

1. Evaluering og refleksjon over egen læring i praksis.

2. Skriftlig oppgave på inntil 500 ord, kan skrives individuelt eller sammen med medstudent. Obligatorisk veiledning før innlevering.

3. Dokumentasjon av gjennomførte læringssituasjoner i praksis.

Godkjente obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig i to påfølgende semester

Vurderingsform

Det gjennomføres en vurderingssamtale mellom student og praksisveileder midtveis (midtveisvurdering) og en i slutten (sluttvurdering) av praksisperioden. Praksisveileder og student fyller ut vurderingsskjema. Praksisveileder innstiller til godkjent/ikke godkjent. Praksislærer er ansvarlig for den endelige vurderingen av praksis.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Vurderingen baserer seg på studenten sin prestasjon i praksis som inkluderer om læringsutbytte er oppfylt. Det er krav om 90 % tilstedeværelse i praksis. Fravær utover 10% medfører at hele eller deler av praksisperioden må tas om igjen.

Dersom det oppstår tvil om studenten vil nå læringsutbyttet og bestå praksis, og tvilen oppstår før studenten er halvveis i praksisperioden, skal studenten få skriftlig varsel. I varselet skal praksisveileder angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å bestå praksisstudiet, se Tvil om bestått praksis - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)

Ny praksis

Ikke bestått praksis medfører endret studieprogresjon og praksis må gjennomføres på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler