Hopp til innhald

MAJORP507 Avansert jordmorfag fordypning i praksis

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet bygger videre på MAJOR500 Grunnleggende jordmorfag, MAJORP501 Grunnleggende jordmorfag i praksis I, MAJORP502 Grunnleggende jordmorfag i praksis II, MAJOR503 Avansert jordmorfag og MAJORP505 Avansert jordmorfag i praksis, og studenten skal oppnå en betydelig grad av selvstendighet og evne til helhetlig tenkning. Studenten skal demonstrere sine kliniske ferdigheter og vurderingsevner knyttet til jordmors funksjons- og ansvarsområde, både når det gjelder normale og avvikende forhold i fødselsomsorgen og gynekologisk avdeling samt helsestasjon for ungdom.

I tillegg forventes det at studenten kontinuerlig utvikler kunnskap, forståelse, refleksjon og mestring av kliniske ferdigheter. Studentene skal ha avansert kunnskap og ferdigheter knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid, samt kvinners reproduktive og seksuelle helse i et livsløpsperspektiv. Målet er å fremme en helhetlig tilnærming til fødselsomsorgen og oppnå en høy grad av selvstendighet i håndtering av kliniske situasjoner.

Innholdet i emnet vil variere avhengig av praksisstedets virksomhet, og vil dermed tilby varierte arenaer for kliniske studier. Deler av emnet kan gjennomføres som simulering i læringslaboratorium eller i praksis.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten …

  • har inngående kunnskaper til å støtte fysiologiske, sosiale og kulturelle prosesser i svangerskap, fødsel og barseltid, og bare intervenere når det er nødvendig
  • har inngående kunnskap om hvordan variasjoner i helsekompetanse påvirker ulike pasient- og brukergruppers helseadferd, forståelse, håndtering og mestring av egen omsorg

Ferdigheter

Studenten …

  • kan selvstendig analysere og bruke relevante metoder for å observere, undersøke, faglig vurdere, faglig begrunne og selvstendig iverksette og dokumentere tiltak innen det jordmorfaglige ansvarsområdet
  • kan analysere og bruke relevante metoder for å forebygge, diagnostisere og suturere fødselsrifter samt utføre episiotomi på indikasjon
  • kan bruke kunnskaper og relevante metoder til å identifisere, iverksette og behandle barn som har behov for gjenoppliving
  • kan analysere og bruke aktuelle digitale og medisinsktekniske hjelpemidler
  • kan bruke relevante metoder for forløsning av barn i seteleie
  • kan bruke relevante metoder for livreddende obstetriske nødtiltak dersom lege ikke er tilgjengelig
  • kan selvstendig vurdere og bruke relevante metoder for å veilede, informere og undervise om seksualitet og seksuell og reproduktiv helse og rettigheter med åpenhet og respekt
  • kan selvstendig bruke relevante metoder for prevensjonsveiledning, rekvirering og administrering av alle typer prevensjonsmidler
  • kan bruke relevante metoder for enkel gynekologisk undersøkelse herunder gjennomføre livmorhalsprøve

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskaper og ferdigheter til å ta et selvstendig ansvar for oppfølging av normalt svangerskap, fødsel, barseltid og det friske nyfødte barnet herunder tilrettelegge for helhet og kontinuitet i tjenesten
  • har kunnskaper og ferdigheter til å skape en trygg og tillitsfull relasjon i møte med kvinnen, partner, familien, samarbeidspartnere og allmenheten
  • har kunnskaper og ferdigheter slik at brukermedvirkning på individ-, gruppe- og systemnivå blir ivaretatt
  • kan kommunisere og samhandle med brukere, pårørende, intraprofesjonelt, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivå, samt initiere slik samhandling
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til selvivaretakelse, ha evne til å søke veiledning samt bidra til medarbeiderskap og et godt arbeidsmiljø
  • kan anvende kunnskap om urbefolkning, migranter og andre minoriteters særlige behov og eventuelle helseutfordringer i utøvelsen av jordmorfaget

Krav til forkunnskaper

MAJORP505

Undervisnings- og læringsformer

Veiledning i brukerrettede praksisstudier og simulering, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner. Antall timer i praksis skal utgjøre 240 timer i MAJORP507

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. Evaluering og refleksjon over egen læring i praksis.
  2. Skriftlig oppgave på inntil 500 ord, kan skrives individuelt eller sammen med medstudent. Obligatorisk veiledning før innlevering.
  3. Dokumentasjon av gjennomførte læringssituasjoner i praksis.

Godkjent obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig to påfølgende semester etter godkjenning.

Vurderingsform

Det gjennomføres en vurderingssamtale mellom student og praksisveileder midtveis (midtveisvurdering) og en i slutten (sluttvurdering) av praksisperioden. Praksisveileder og student fyller ut vurderingsskjema. Praksisveileder innstiller til godkjent/ikke godkjent. Praksislærer er ansvarlig for den endelige vurderingen av praksis.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Vurderingen baserer seg på studenten sin prestasjon i praksis som inkluderer om læringsutbytte er oppfylt. Det er krav om 90 % tilstedeværelse i praksis. Fravær utover 10% medfører at hele eller deler av praksisperioden må tas om igjen.

Dersom det oppstår tvil om studenten vil nå læringsutbyttet og bestå praksis, og tvilen oppstår før studenten er halvveis i praksisperioden, skal studenten få skriftlig varsel. I varselet skal praksisveileder angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å bestå praksisstudiet, se Tvil om bestått praksis - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)

Ny praksis

Ikke bestått praksis medfører endret studieprogresjon og praksis må gjennomføres på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler