Hopp til innhald

MAKPR431 Forsking i radiografi og medisinsk bildeteknologi

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet går i dybden på rammeverk for forsking med relevans for radiografi og medisinsk bildeteknologi. Metoder og analyser brukt i forskning på fagfeltet vil bli tematisert. Emnet skal gi en bred innsikt i forskning med betydning for kunnskapsbasert praksis innen radiografi og medisinsk bildeteknologi. Sentralt i emnet er også hvordan samarbeide tverrprofesjonelt med forskning og utviklingsarbeid. Etiske utfordringer i forskning innen radiografi og medisinskbildeteknologi vil bli utforsket.

Emnet er relevant for både radiografer og andre profesjoner som brukermedisinsk bildeteknologi som for eksempel bioingeniører, sykepleiere og medisinere. Eksempler i undervisningen vil relateres til ulike bildemodaliteter, som for eksempel magnetisk resonans (MR), computer tomografi (CT), ultralyd(UL), mammografi, nukleærmedisin (NM), positron emisjons tomografi (PET) og konvensjonell røntgen (RTG).

Følgende temaer omhandles:

• Thornburys rammeverk for forskning

• Radiografi og medisinsk bildeteknologi som forskningsfelt

• Kunnskapsbasert praksis innen radiografi og medisinsk bildeteknologi

• Tverrprofesjonelt samarbeid i forskning

• Etiske utfordringer i forskning innen radiografi og medisinskbildeteknologi

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert ikunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten...

• har inngående kunnskap om Thornburys rammeverk for kliniskforskning innen radiografi og medisinsk bildeteknologi

• har inngående kunnskap om forskningsfeltet radiografi og medisinskbildeteknologi

• har inngående kunnskap om kunnskapsbasert radiografi og medisinskbildeteknologi

• har inngående kunnskap om sentrale forsknings- og analysemetoder anvendt i forskning i radiografi og medisinsk bildeteknologi

• har kunnskap om rollen til preklinisk forskning i utvikling innen medisinsk bildeteknologi

Ferdigheter:

Studenten...

• kan tolke og forstå (gjenfortelle) statistiske metoder/analyser brukt i forskning innen radiografi og medisinsk bildeteknologi

• kan forstå radiografens rolle i tverrprofesjonelt samarbeid i forskning og innen medisinsk bildeteknologi

• kan formidle forskning i radiografi og medisinsk bildeteknologi

• kan identifisere etiske utfordringer innen forskning i radiografi og medisinsk bildeteknologi

Generell kompetanse:

Studenten...

• kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i forskning- og utviklingsarbeid innen radiografi og medisinsk bildeteknologi

• kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser i forskning innenradiografi og medisinsk bildeteknologi

• kan kommunisere med relevante fagmiljø om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner fra forskning innen radiografi og medisinskbildeteknologi

Krav til forkunnskaper

Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne for andre som ikke er tatt opp på studieretningen så lenge de oppfyller søknadskriteriene for masterstudiet.

For studenter som tar hele masterløpet må emner i første studieår være bestått.

Anbefalte forkunnskaper

Praksis/erfaring med medisinsk bildeteknologi.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet kombinerer digital undervisning med samling på campus Bergen. Den digitale undervisningen består av webinarer og læringsressurser i form av videoforelesinger, instruksjonsvideoer, interaktive elementer og selvtester. Det vil være en samling på campus Bergen (3-4 dager). På samlingen legges det opptil studentaktivt arbeid slik som seminar med framlegg og diskusjon, gruppearbeid og øvingsoppgaver. Læringsplattformen Canvas blir brukt for digital undervisning og for kommunikasjon mellom lærere og studenter. Studentene oppfordres til å samarbeide også mellom samlingene.

Undervisningen er delt i tematiske bolker og studenten jobber ut fra ukeplaner med oppsatte studieaktiviteter. Det forventes studentaktivt arbeid med en arbeidsinnsats tilsvarende 20 timer per uke.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten får fremstille seg til eksamen:

1) Gruppeoppgave: skrive en forskningsomtale basert på en relevantsystematisk oversikt innen radiografi eller medisinsk bildeteknologi.

2) Muntlig fremlegg av prosjekt i en simulert tverrprofesjonellmøtesituasjon, der forskningsomtalen brukes for å begrunne behovet for forskning

3) 80 % tilstedeværelse på samling og ved obligatorisk studentaktivundervisning (gruppearbeid og seminar).

Læringsaktivitetene er gyldige i fire påfølgende semestre.

Vurderingsform

Oppgave

Skrive en forskningsomtale basert på en systematisk oversikt innen radiografi eller medisinsk bildeteknologi. I oppgaven skal studentene også reflektererundt hvordan anvende Thornburys rammeverk for klinisk forskning og hvordan en forskningsomtale kan bidra til kunnskapsbasert praksis.

Omfang: inntil 3000ord.Tid og sted for eksamen, se Studentweb

Vurderingsuttrykk

Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikkebestått.

Ny eksamen

Ved ikke bestått eksamen kan studenten bearbeide besvarelsen til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

For mer informasjon om bruk av kunstig intelligens (KI) se Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)

Mer om hjelpemidler