Hopp til innhald

MASM530 Miljøterapeutisk arbeid - metodiske tilnærminger

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet bygger videre på emnet «Miljøterapeutisk arbeid i kontekst». Studentene vil i dette emne videreutvikle sin helhetlige profesjonelle handlingskompetanse i miljøterapeutisk arbeid med personer som har ulike bistandsbehov. Miljøterapeutisk arbeid bygger på at ulike faglige og metodiske tilnærminger brukes systematisk i ulike kontekster og er tilpasset individet. Studentene skal tilegne seg inngående kunnskaper om hvordan miljøterapeutisk arbeid kan utføres som et planlagt og systematisk tilrettelagt arbeid, gjennom bruk av og tilrettelegging av miljøet slik at det kan bidra til habilitering, rehabilitering eller omsorg. Emnet har fokus på habilitering og rehabilitering i kraft av forebyggende og helsefremmende arbeid, og hvordan profesjonelle yrkesutøvere, og eller familie og nettverk skal gi omsorg, skape trygge relasjonelle bånd og stimulere til mestring, handlekraft, deltakelse og autonomi. Studentene utfordres gjennom kritisk refleksjon til å utvikle sin kompetanse i å vurdere og begrunne valg av metodiske tilnærminger. Ulike utfordringer knyttet til hvordan personers ønsker og behov kan forstås, forklares, og møtes med ulike typer tiltak vil bli problematisert. Videre vil også tjeneste og fagutvikling innen miljøterapeutisk arbeid bli diskutert. Sentralt i emne er arbeidet med en gruppeoppgave hvor studentene skal belyse en aktuell faglig problemstilling / situasjon fra praksisfeltet og kritisk vurdere og analysere denne i lys av miljøterapeutiske perspektiver og metoder, og nyere relevant forskning innen det aktuelle fagområde.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten…

  • har avansert kunnskap om forskningsbasert, erfaringsbasert og brukerkunnskap og hvordan integrere disse i profesjonsutøvelsen for å kunne møte brukernes ønsker og behov.
  • har inngående kunnskap om ulike miljøterapeutiske metoder i arbeidet med personer med ulike bistandsbehov.
  • har inngående kunnskap om perspektiver på makt- og skjønnsutøvelse med særlig relevans for miljøterapeutisk arbeid.
  • kan analysere miljøterapeutiske problemstillinger og etiske dilemmaer innenfor fagområdet.

Ferdigheter:

Studenten…

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike metodiske tilnærminger og anvende disse i kartlegging, utforming av mål, tiltaksarbeidet og i beslutningsprosesser.
  • kan bruke relevante metoder for å foreta forsvarlige faglige, etiske og juridiske vurderinger i miljøterapeutisk arbeid på en selvstendig måte.
  • kan bruke analytisk kompetanse, identifisere etiske dilemma og utøve faglig skjønn selvstendig i yrkesutøvelsen med personer, personers nærpersoner, kollegaer og samarbeidspartnere.
  • kan gjennomføre en samvalgsprosess for å kunne legge til rette for brukermedvirkning på individnivå og legge til rette for brukermedvirkningsprosesser på systemnivå.

Generell kompetanse:

Studenten…

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter i miljøterapeutisk arbeid på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter.
  • kan formidle kompetanse relatert til egen yrkespraksis, og kan bidra til fagutvikling gjennom reflekterte og teoretisk forankrede vurderinger.

Krav til forkunnskaper

MASM520

Anbefalte forkunnskaper

MASM520 Miljøterapeutisk arbeid i ulike kontekster

Gjennomgått digitalt KBP ressurs i canvas

Undervisnings- og læringsformer

I dette emnet vektlegges studentaktive undervisnings- og arbeidsformer, simulering, framlegg og gruppearbeid. Andre undervisningsformer er forelesning, seminarer og selvstudier.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Forberede og gjennomføre kommunikasjonssimulering av en samvalgsprosess i gruppe. Gjennomføringen skal filmes og presenteres for medstudenter. Det er krav om 80 % tilstedeværelse.

Godkjente obligatoriske læringsaktiviteter er gyldige i tre semester

Vurderingsform

Oppgave

Oppgave i gruppe som skal ta utgangspunkt i en problemstilling/situasjon fra praksisfeltet. Gruppen skal kritisk vurdere og analysere problemstillingen i lys av miljøterapeutiske perspektiver og metoder, og nyere relevant forskning innen det aktuelle fagområde.

Omfang: 5000 ord +/-10%

I henhold til Forskrift om studier og eksamen ved HVL § 16 .1 skal alle deltakarene i gruppa ved gruppeeksamen bidra til et felles produkt. Karakteren på produktet skal være lik for hele gruppen. Oppstår det tvil om en student bidra eller har bidra tilstrekkelig til å få uttelling for et felles produkt skal det hentes inn skriftlig individuell uttalelse fra alle gruppemedlemmene og veileder eller emneansvarlig. Høgskulen kan gjøre vedtak om at studenten skal vurderes som ikke møtt under eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått

Ny eksamen

Ved ikke bestått eksamen, må gruppen bearbeide besvarelsen til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. For mer informasjon om bruk av kunstig intelligens (KI) se Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)

Mer om hjelpemidler