MBAS514 Deltakelse i forskningsgrupper innenfor barnehageforskning
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet er obligatorisk og ligger i programmets 4. semester.
I emnet deltar studentene i to av arbeidspakkene i BARNkunne forskningssenter.
Emnet omfatter deltakelse i arbeidspakkenes seminarer om barnehagefaglige forskningsdesign, empiriske undersøkelser, metodologiske problemstillinger og aktuell forskningslitteratur.
Videre innebærer emnet at studentene gjennomfører et avgrenset empirisk arbeid i nært samarbeid med arbeidspakkens leder.
Emnet er tilgjengelig for internasjonale studenter med tilstrekkelige forutsetninger.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om relevante teoretiske perspektiv innen utvalgte barnehagefaglige forskningsprosjekter
- har kunnskap om relevante metodologier innen utvalgte barnehagefaglige forskningsprosjekter
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre empirisk arbeid knyttet til et forskningsprosjekt
- kan analysere et avgrenset empirisk materiale
Generell kompetanse
Studenten
- kan formulere og formidle relevante tema og problemstillinger innen barnehageforskning til forskernettverk og et bredere publikum
- kan delta i og bidra til å utvikle faglige nettverk
- kan lese og skrive akademiske tekster
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Vi skal også gjennomføre tre felles samlinger på tvers av forskningsgruppene for studenter og veiledere fra forskningsgruppene.
Obligatorisk læringsaktivitet
Individuell læringsmappe.
Læringsmappen består av 6 elementer, som bidrag i seminarer/workshoper i to forskergrupper og gjennomføring av et empirisk arbeid, formidling til allmenheten eller barnehagefeltet. Elementene fordeles likt mellom de to forskergruppene.
Retningslinjer for arbeidsmappen gis ved semesterstart.
Det vil bli gitt én (1) ny mulighet for å kompensere for de som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet.
Godkjente læringsaktiviteter er gyldige i to (2) år etter godkjenning.
Vurderingsform
Mappe.
En individuell vurderingsmappe som består av en videreføring av to av elementene i læringsmappen. Elementene skal være knyttet til hver sin forskergruppe.
Tekstene i mappen skal ha ca. samme omfang og til sammen være 5000-6000 ord.
Retningslinjer for mappen gis ved semesterstart.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått
Ved ny/utsatt eksamen kan samme mappe leveres en gang i revidert form innenfor 2 år.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemiddel er tillatt.
Mer om hjelpemidler