Hopp til innhald

MDIP501G Matematikk- og naturfagdidaktikk i praksisfeltet

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet tar for seg hvordan matematisk og naturfaglig innsikt kan oppnås gjennom ulike tilnærminger til bevis, argumentasjon og problemløsning. Studentene skal utvikle forståelse for hvordan legge til rette for elevers faglige utvikling av språkbruk, argumentasjon og samtaler. Bevissthet rundt egne faglige læreprosesser blir vektlagt. Alle kjerneelementene i Fagfornyelsen i matematikk og naturfag er sentrale, men følgende tema er vektlagt spesielt:

  • Argumentasjon, utforsking og problemløsning
  • Læreprosesser og progresjon i matematikk og naturfag, også med hensyn til vurdering og tilpasset opplæring
  • Faglige samtaler og språklige aspekt ved læring i matematikk og naturfag.

Studenten skal opparbeide et forskningsbasert grunnlag for å studere hvordan disse temaene kan inngå i grunnskolens matematikk- og naturfagutdanning. Undervisningen tar utgangspunkt i problemløsning og utforskende arbeidsmåter der undring, kreativitet og utvikling av faglig språk vektlegges. Enkelte faglige tema vil bli belyst gjennom disse ulike undervisningstilnærmingene. Men også omvendt blir temaene brukt for å belyse hvordan man kan undervise. Dette vil foregå både med tanke på studentenes forståelse av fagene og deres opparbeidelse av matematikk- og naturfagdidaktisk kompetanse. Studentene kan velge enten naturfag eller matematikk som fokusområde for emnet.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har inngående kunnskap om ulike bevistyper og argumentasjonsformer som blir nyttet i matematikk og naturfag
  • har inngående kunnskap om vilkår for, og progresjon i, matematikk- og naturfagundervisning med hensyn til elevers læring knyttet til utforsking, argumentasjon og problemløsning
  • har avansert kunnskap om elevers matematiske og naturfaglige språkkompetanse, og om vilkår for utøvelse av faglige samtaler hos elever og lærere
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses elevers forutsetninger og behov innen matematikk og naturfag.

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning, ulike bevistyper og argumentasjonsformer i eget arbeid og i undervisning
  • kan analysere egne og andre sine fremgangsmåter og resonnement i arbeid med matematikk- og naturfagoppgaver
  • kan identifisere og stimulere elever sine muntlige og skriftlige resonnement og argumentasjon, og fremme kritisk tenking og refleksjon.
  • kan legge til rette for faglige samtaler i undervisnings- og læresituasjoner
  • kan identifisere språklige aspekt ved elevers utvikling av matematisk og naturfaglig kompetanse, samt utvikle flerspråklige læringsmiljø i matematikk og naturfag
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring for alle elever

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om didaktiske og faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i matematikk og naturfag, særlig knyttet til problemløsning, argumentasjon og resonnering
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er samlingsbasert og foregår i form av forelesninger, seminar og veiledning. Den vil veksle mellom undervisning og studentaktive læringsformer. Detaljer om kursets organisering og undervisning finnes i semesterplanen som utdeles ved semesterstart.

Det forventes at studentene er aktive gjennom hele emnet, deltar på samlinger og bidrar til det faglige miljøet. Deler av pensum arbeides med som selvstudium og det anbefales at lærestoffet bearbeides gjennom studentorganiserte kollokvier.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. En skriftlig innlevering både knyttet til eget arbeid med argumentasjon og bruk av bevis i et bestemt faglig tema, og til undervisning av samme tema på ett eller flere nærmere spesifiserte trinn i grunnskolen. Det siste punket (undervisningsdelen) skal støtte seg på forskningslitteratur.
  2. En muntlig læringsaktivitet rettet mot arbeid med problemløsning, utforsking, undring og kreativitet innenfor et av emnets faglige tema i en praksisklasse. Arbeidet skal anvende didaktisk teori for kritisk refleksjon over hvordan undervisning og læring innen temaet kan foregå.
  3. Presentasjon og diskusjon av forskningsartikkel på artikkelseminar.

Nærmere beskrivelse av læringsaktiviteter gis ved semesterstart.

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det gis skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere obligatoriske læringsaktiviteter får tilbud om å rette opp feil og mangler eller gjennomføre alternativ læringsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre uker før eksamensperioden starter.

Manglende deltakelse på samlinger kan medføre tap av rett til å ta eksamen.

Vurderingsform

Hjemmeeksamen, 5 dager, basert på arbeidskrav 2. Omfang 3000 ± 10% ord, Times New Roman, 12pt (tabeller og figurer kommer utenom).

Karakterskala: Bestått/Ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler