MGUKR502 KRLE 3, emne 2 - Teori, flerfaglighet og fagforståelse
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
I syklus 2 skal studentene ta tre emner med fordypning i KRLE-fagets vitenskapelige, samfunnsmessige, og didaktiske forankring og særpreg. Dette andre av disse tre emnene fokuserer på KRLE-faget som et flerfaglig undervisningsfag i skolen som drar veksel på teorier, begreper og forskningsperspektiv fra ulike vitenskapsdisipliner. Emnet vektlegger muligheter og utfordringer knyttet til KRLE-fagets flerfaglige forankring. Gjennom emnet skal studenten utvikle profesjonsrettet forskningsbasert kompetanse og fagforståelse som kan legge grunnlag for fremtidig deltagelse i fagets utvikling under skiftende samfunnsmessige og skolepolitiske forhold.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har
- inngående kunnskap om studiet av religion, livssyn og virkelighetsforståelse og utvalgte begreper, tema, teorier og faglige perspektiver som er relevante for grunnskolefaget KRLE
- inngående kunnskap om utvalgte begreper, tema, teorier og faglige perspektiver innen filosofi og etikk som er relevante for grunnskolefaget KRLE
- spesialisert kunnskap om hvordan ulike vitenskapelige tilnærminger utfordrer og komplementerer hverandre som kilder til innhold og forståelsen av religion, livssyn, filosofi og etikk i et lokalt og globalt perspektiv
Ferdigheter
Studenten kan
- skille mellom og anvende ulike vitenskapelige tilnærminger til religiøse og moralske fenomener og forholde seg kritisk til ulike teoretiske og metodiske perspektiver i studiet av religioner, livssyn og etikk
- kritisk anvende ulike perspektiv på religion, livssyn, etikk og filosofi og ulike forståelser av religion og livssyn som mangfoldige praksiser
- analysere og skille mellom et faglig innenfra-perspektiv og et faglig utenfra-perspektiv i studiet av religiøse og moralske fenomener og anvende dette i planlegging og gjennomføring av undervisning
- anvende kunnskapen om KRLE-fagets flerfaglige forankring i undervisnings-, forsknings- og utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- orientere seg i de delene av forskningslandskapet som er relevant for KRLE-faget og kritisk analysere, vurdere og anvende ny nasjonal og internasjonal forskning
- formidle ny forskningsbasert kunnskap innenfor rammene av KRLE-faget med forankring i fagets ulike vitenskapelige disipliner og bidra til faglig og didaktisk utviklingsarbeid innenfor KRLE-faget
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
KRLE 1 og 2 (60 sp) i syklus 1, eller tilsvarende
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen organiseres som forelesninger, gruppearbeid og teoriseminar. Obligatoriske seminar knyttet til obligatoriske læringsaktiviteter inngår som del av undervisningen.
Obligatorisk læringsaktivitet
Obligatorisk oppmøte i teoriseminar og annen undervisning som inkluderer øvingsoppgaver og arbeid i grupper. Informasjon om obligatoriske undervisningsøkter gis ved semesterstart. Kravet er 80% deltagelse.
Teoriseminar: En gruppepresentasjon av utvalgt teori og en tilbakemelding på medstudenters presentasjon på teoriseminar. Utdypende retningslinjer blir gitt ved studiestart.
Faglige refleksjonsnotat: To faglige refleksjonsnotat knyttet til teoriseminar. Utdypende retningslinjer og innleveringsfrist blir gitt ved studiestart.
De obligatoriske læringsaktivitetene er begrunnet i læringsutbytteformuleringene:
- skille mellom og anvende ulike vitenskapelige tilnærminger til religiøse og moralske fenomener og forholde seg kritisk til ulike teoretiske og metodiske perspektiver i studiet av religioner, livssyn og etikk
- orientere seg i de delene av forskningslandskapet som er relevant for KRLE-faget og kritisk analysere, vurdere og anvende ny nasjonal og internasjonal forskning.
De obligatoriske læringsaktivitetene vurderes som godkjent/ikke godkjent. De obligatoriske læringsaktivitetene må være fullført og godkjent innen fastsatte frister før en kan gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Muntlig eksamen, 30-40 minutter. Eksamen er todelt med en del der studenten gir en presentasjon av et avgrenset tema som er annonsert i forkant av eksamen, samt en del der studenten svarer på spørsmål fra emnet i sin helhet.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1: Egne notater til presentasjon.
Del 2: Ingen hjelpemidler.
Mer om hjelpemidler