Hopp til innhald

MSK520 Klinisk fagledelse og fordypning i klinisk stomi- og kontinenssykepleie

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Tema som belyses i dette emnet er knyttet til sykepleiefaglige utfordringer, problemområder og kunnskapsutvikling knyttet til sentrale fokusområder innen stomi- og kontinenssykepleie. Emnet representerer en fordypning innen spesialiteten, og studentene skal i form av en selvstendig oppgave fordype seg i et selvvalgt tema. I tillegg er klinisk fagledelse et overordnet tema i dette emnet. Masterstudiet skal imøtekomme endrede behov i helsetjenesten, og vil tilby klinisk spesialistkompetanse og kompetanse innen klinisk fagledelse og fagutvikling basert på forskningsbasert kunnskapstilegnelse og problemløsning. I mastergradsstudiet brukes begrepet klinisk fagledelse for å understreke at teorier og metoder for utøvelse av ledelse må forankres faglig i spesialistkunnskap og innebærer å arbeide kunnskapsbasert. Emnet skal kvalifisere til spesialisert og utvidet handlingskompetanse innen klinisk stomi- og kontinenssykepleie. Refleksjon og erfaringsutveksling knyttet til praksisutøvelse skal bidra til at forskningsbasert kunnskap integreres med klinisk erfaring og brukerkunnskap og tilpasses kontekst for utøvelse. Fagutøvelsen krever samarbeid med bruker/pasient, pårørende og andre aktuelle yrkesgrupper med tanke på et helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud.

Fordypningsoppgaven skal bidra til å videreutvikle kunnskapsgrunnlaget innen det kliniske feltet. Studenten kan velge fordypning i et tema som er relevant for klinisk praksis som stomi- og kontinenssykepleier og som er relatert til alle dimensjoner av sykepleien til:

  • pasienter som skal få eller har fått stomi
  • pasienter som skal få eller har fått en eller annen form for reservoar
  • pasienter som skal få eller har fått gastrostomi
  • pasienter med abdominale fistler/dren
  • pasienter med bekkenbunnsdysfunksjoner
  • eget valgt emne i samråd med emneansvarlig/veileder/arbeidsgiver

Valg av område gjøres i samråd med emneansvarlig.

For å videreutvikle praktiske ferdigheter innen spesialiteten skal studenten gjennomføre 150 timer kliniske studier (20 dager).

Læringsutbytte

En student med fullført emne har følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten…

  • har avansert kunnskap om sykdommer i gastrointestinaltraktus, urinveiene, genitalia/bekkenbunn og nerver som foranlediger stomi, reservoar, fistler, avføringsproblemer eller ernæringssonder, herunder også patologi, diagnostikk, behandling, sykepleie og rehabilitering sett i relasjon til disse
  • har avansert kunnskap om forskjellige oppfølgingsrutiner og konsultasjonsformer
  • har inngående kunnskap om teorigrunnlaget for klinisk fagledelse

Ferdigheter:

Studenten…

  • kan bruke sine faglige kunnskaper kritisk og reflektere over egen praksis
  • kan utøve sykepleie basert på kritisk vurdering av forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientens preferanser og behov
  • kan gjennomføre veiledning til personer med stomi, reservoar, fistler, avføringsproblemer eller perkutan ernæringssonde, deres pårørende og andre yrkesgrupper
  • kan gjennomføre selvstendige kliniske vurderinger og beslutninger om sykepleietiltak på bakgrunn av observasjoner og undersøkelser av pasienten
  • kan gjennomføre selvstendig kartlegging og vurdering av pasienter med stomi, reservoar, fistler, avføringsproblemer eller perkutan ernæringssonde ut fra et kunnskapsbasert sykepleiefaglig perspektiv
  • kan bruke relevant medisinsk teknisk utstyr i samsvar med gjeldende forskrifter, og benytte medisinsk forbruksmateriell på en måte som fremmer økonomisk ressursbruk
  • kan bruke avansert kunnskap om ulike sykdomstilstander for å fremme helse, mestring og livskvalitet hos pasienter i alle deler av livsløpet
  • kan bruke relevante metoder for å ivareta pasienter som har livsbegrensende tilstander
  • kan bruke ulike forebyggingsstrategier
  • kan ivareta oppfølgingsrutiner og forskjellige konsultasjonsformer
  • kan ivareta undervisning, veiledning og rådgivning til pasient og pårørende men og kollega og andre yrkesgrupper
  • kan gjennomføre selvstendige kliniske vurderinger hvor pasientens sykepleietilbud ses i en tverrfaglig sammenheng og på tvers av tjenestenivå, inkludert pasientorganisasjoner
  • kan gjennomføre en kunnskapsoppsummering innenfor valgt fordypningsområde
  • kan gjennomføre et avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse: Studenten…

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å mestre komplekse situasjoner innen stomi- og kontinenssykepleie
  • kan kommunisere og samhandle med pasienter, deres pårørende og andre yrkesgrupper ved planlegging, organisering og utøvelse av tiltak i helsetjenesten
  • kan bidra til innsikt og kompetanse i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid slik at pasientens sykepleietilbud blir sammenhengende på tvers av tjenestesteder og nivåer

Krav til forkunnskaper

MSS500 Helsepedagogikk, helsetjenesteutvikling og innovasjon, MSK510 Klinisk stomi- og kontinenssykepleie, generell del.

Undervisnings- og læringsformer

Gjennom studentaktive læringsformer forventes det at studenten tar ansvar for egen læring og bidrar til medstudenters faglige utvikling ved å anvendeerfaringskunnskap som sykepleier og erfaringer og refleksjoner fra de kliniske studiene.

Følgende undervisnings- og læringsformer benyttes:

forelesninger, gruppearbeid, seminar, studentpresentasjoner, veiledning, kliniske studier og selvstudier.

Kliniske studier Kliniske studier bør fortrinnsvis være på et annet sted enn eget arbeidssted. Praksissted ønskes og tildeles av emneansvarlig. Praksis foregår i samarbeid med ferdig utdannet stomi- og kontinenssykepleier som jobber minimum 80 % stilling, fortrinnsvis på stomiklinikk. Praksis er obligatorisk, og fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale for at de kliniske studiene kan godkjennes.

Det skal utarbeides egen målsetting for de kliniske studiene. Målsettingen skal beskrive fokus for praksis med utgangspunkt i relevante læringsutbyttebeskrivelser i studieplanen, fordypningsområder og fordypningsoppgave. Målsettingen gjennomgås med praksisveileder ved oppstart av kliniske studier og eventuelle revideringer kan gjøres i samråd med praksisveileder. Studenten skriver læringsutbytterapport etter gjennomførte kliniske studier der læringsutbytte fremgår.

Det bør være sammenheng mellom kliniske studier og tema for fordypningsoppgaven.

Ved semesterslutt arrangeres det et åpent fagseminar med presentasjon av fordypningsoppgaven.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:

  1. Prosjektplan for fordypningsoppgave. Omfang 2000 ord +/-10%.
  2. Kliniske studier, 150 timer i spesialisthelsetjenesten og/eller kommunehelsetjenesten.
  3. Målsettingsdokument for kliniske studier. Omfang 600 ord.
  4. Læringsutbytterapport etter gjennomførte kliniske studier. Omfang 1000 ord.
  5. Refleksjonsnotat om selvvalgt tema hvor studenten skal vise evne til spesialisert handlingskompetanse i praksisperioden. Omfang 1000 ord.
  6. Studentene får tilbud om inntil fire veiledninger på fordypningsoppgaven, hvorav to er obligatorisk for å kunne fremstille seg til eksamen

Obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig i ett semester etter godkjenning.

Vurderingsform

Oppgave Skriftlig individuell fordypningsoppgave. Omfang 5000 ord +/- 10%.

Tema for skriftlig fordypningsarbeid kan være knyttet til:

  1. Forskningsprosjekter ved høgskole eller praksisfelt
  2. Kvalitetsprosjekter i praksisfeltet
  3. Tema som er relevante for klinisk praksis som stomi-og kontinenssykepleier

Fordypningsoppgaven skal være en litteraturstudie, en evalueringsrapport eller en artikkel tilpasset valgte tidsskrifts manuskriptveileder. Oppgaven organiseres etter prinsippene for IMRaD-strukturen.

Tema bør knyttes til tema for eventuell senere masterprosjekt.

Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er bestått karakter og F er ikke bestått.

Ny eksamen Ved ikke bestått (karakteren F) må studenten bearbeide sin besvarelse til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. For mer informasjon om bruk av kunstig intelligens (KI) se Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)

Mer om hjelpemidler