Hopp til innhald

MSS530 Pasientsikkerhet, kvalitetsforbedring og kunnskapsbasert praksis

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet definerer og utdyper begrepene «pasientsikkerhet» og «kvalitetsforbedring» og "kunnskapsbasert praksis". Emnet gir innføring i kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode som grunnlag for å kunne utøve kunnskapsbasert praksis og drive fagutvikling. Studiet vektlegger kunnskap om kvalitetsforbedring som en kontinuerlig prosess for å systematisk forbedre helsetjenesten gjennom planlegging, utprøving, evaluering og justering av tiltak. I tillegg vektlegges kunnskap og refleksjon om verktøy og fremgangsmåter for de ulike fasene i praktisk forbedringsarbeid. Emnet inkluderer både tekniske og ikke-tekniske ferdigheter for pasientsikkerhet og kvalitet i omsorg og behandling. Kunnskap om sosial ulikhet i helse og sykdom, organisering av helsetjenesten, inkludert juridiske lover og etiske retningslinjer som regulerer helse og omsorgstjenesten er vektlagt. Studentene skal i løpet av emnet utvikle kompetanse i hvordan utvikling, iverksetting og oppfølging av nasjonale satsinger i helse- og omsorgstjenesten skal sikre at pasientbehandling gjennomføres uten skade for pasienter og brukere.

Pasientsikkerhet:

  • Sentrale lover og forskrifter for pasientsikkerhet og forbedringskunnskap
  • Nasjonale innsatsområder for pasientsikkerhet
  • Verktøy for ledelse av pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
  • Spesiell oppmerksomhet på fagområder som bidrar til pasientsikkerhet

Kvalitetsforbedring:

  • Bruk av modell for systematisk kvalitetsforbedring i helsetjenesten
  • Strategier for hvordan man bygger kompetanse om kvalitetsforbedring i praksis, og hvordan man tar i bruk erfaringer fra pasienter, brukere og pårørende og aktivt involverer dem i forbedringsarbeidet

Forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis:

  • Innføring i kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og forskningsetikk
  • Bruk av modell for kunnskapsbasert praksis
  • Refleksjon over hvilke kunnskapskilder som er utgangspunkt for praksis
  • Refleksjon over egen praksis
  • Spørsmålsformulering
  • Litteratursøk
  • Kritisk vurdering av ulike kunnskapskilder
  • Anvende kunnskap
  • Evaluere praksis

Krav til forkunnskaper

.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Oppgave Plan for klinisk audit. Skriftlig gruppeoppgave som viser inngående innsikt i arbeid med pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring. Omfang 3000 ord +/-10%.

    Alle deltakerne i gruppen skal bidra til et felles produkt.

  2. Gruppefremlegg (15 min) og gruppeopposisjon (15 min) på klinisk audit/ forbedringsprosjektet.
  3. Statistikk test MCQ. Tre forsøk.

Obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig i ett semester etter godkjenning.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. For mer informasjon om bruk av kunstig intelligens (KI) se Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • KLS200 - Forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis - Reduksjon: 15 studiepoeng