MSS530 Pasientsikkerhet, kvalitetsforbedring og kunnskapsbasert praksis
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet definerer og utdyper begrepene «pasientsikkerhet» og «kvalitetsforbedring» og "kunnskapsbasert praksis". Emnet gir innføring i kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode som grunnlag for å kunne utøve kunnskapsbasert praksis og drive fagutvikling. Studiet vektlegger kunnskap om kvalitetsforbedring som en kontinuerlig prosess for å systematisk forbedre helsetjenesten gjennom planlegging, utprøving, evaluering og justering av tiltak. I tillegg vektlegges kunnskap og refleksjon om verktøy og fremgangsmåter for de ulike fasene i praktisk forbedringsarbeid. Emnet inkluderer både tekniske og ikke-tekniske ferdigheter for pasientsikkerhet og kvalitet i omsorg og behandling. Kunnskap om sosial ulikhet i helse og sykdom, organisering av helsetjenesten, inkludert juridiske lover og etiske retningslinjer som regulerer helse og omsorgstjenesten er vektlagt. Studentene skal i løpet av emnet utvikle kompetanse i hvordan utvikling, iverksetting og oppfølging av nasjonale satsinger i helse- og omsorgstjenesten skal sikre at pasientbehandling gjennomføres uten skade for pasienter og brukere.
Pasientsikkerhet:
- Sentrale lover og forskrifter for pasientsikkerhet og forbedringskunnskap
- Nasjonale innsatsområder for pasientsikkerhet
- Verktøy for ledelse av pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
- Spesiell oppmerksomhet på fagområder som bidrar til pasientsikkerhet
Kvalitetsforbedring:
- Bruk av modell for systematisk kvalitetsforbedring i helsetjenesten
- Strategier for hvordan man bygger kompetanse om kvalitetsforbedring i praksis, og hvordan man tar i bruk erfaringer fra pasienter, brukere og pårørende og aktivt involverer dem i forbedringsarbeidet
Forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis:
- Innføring i kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og forskningsetikk
- Bruk av modell for kunnskapsbasert praksis
- Refleksjon over hvilke kunnskapskilder som er utgangspunkt for praksis
- Refleksjon over egen praksis
- Spørsmålsformulering
- Litteratursøk
- Kritisk vurdering av ulike kunnskapskilder
- Anvende kunnskap
- Evaluere praksis
Krav til forkunnskaper
.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan fremstille seg til eksamen:
Oppgave Plan for klinisk audit. Skriftlig gruppeoppgave som viser inngående innsikt i arbeid med pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring. Omfang 3000 ord +/-10%.
Alle deltakerne i gruppen skal bidra til et felles produkt.
- Gruppefremlegg (15 min) og gruppeopposisjon (15 min) på klinisk audit/ forbedringsprosjektet.
- Statistikk test MCQ. Tre forsøk.
Obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig i ett semester etter godkjenning.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt. For mer informasjon om bruk av kunstig intelligens (KI) se Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- KLS200 - Forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis - Reduksjon: 15 studiepoeng