NAB3044 Maritime beslutningsstøttesystemer, kunstig intelligens, maskinlæring og digitale tvillinger
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Kurset legger grunnlaget for å forstå og analysere informasjons- og informasjonssystemer. Den dekker også de tekniske og organisatoriske aspektene ved beslutningsstøttesystemer (DSS), samt bruk av kunstig intelligens (AI), maskinlæring (ML) og digitale tvillinger (DT) i maritime omgivelser. Kurset gir en oversikt over nyere digitaliseringsteknologier, datodrevne metoder for å lage og forenkle prediksjons-/klassifiseringsmodeller, og DT-grunnleggende. Mens kurset er brukerorientert og legger vekt på det konseptuelle grunnlaget for DSS, AI, ML og DT, inkluderer det også demonstrasjoner, laboratorietimer og case-eksempler.
NAB3044 er et valgemne - med forbehold om at valgemnet går studieåret 2024/2025, blant annet med tanke på nok oppmeldte i emnet.
Læringsutbytte
Studenten
- har en bred forståelse av hva som påvirker beslutningstaking på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå
- har kunnskap om metoder og teknikker for å lage målrettet DSS
- forstår grunnleggende konsepter og trender innen AI og ML, så vel som potensielle implikasjoner i den virkelige verden
- kan bestemme når maskinlæring er gjennomførbart og kan brukes meningsfullt på spesifikke utfordringer
- utnytter kraften til data og evaluere vanlige maskinlæringsmetoder for å forbedre prediktiv ytelse og avgrense beslutningsstrategier
- har introduksjonskunnskap om digitale tvillingkonsepter, enheter, modeller og tjenester
- er kjent med metoder innen digitale tvillinger.
Studenten
- kan utføre grunnleggende applikasjoner av DSS, ML og DT
- har evne til å anvende kunnskap og formidle resultater.
Studenten
- kan kommunisere selvstendig arbeid samt DSS, AI, ML og DT terminologi
- er klar over nye trender og innovasjoner innen områdene DSS, AI, ML og DT.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Generelle evner til å bruke digitale systemer og verktøy.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, laboratorietimer og seminarer.
Obligatorisk læringsaktivitet
Én poster/presentasjon
Vurderingsform
Mappe med to mappeelementer, 100%
Karakterskala A-F
Hjelpemidler ved eksamen
Åpen bok - alt tillatt
Mer om hjelpemidler