Hopp til innhald

NAB804 Naturfag 2, emne 2 - Den levende naturen 2

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Naturfag 2 er forankret i nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning 1-7. Videre er emnet forankret i eksisterende læreplan, og fagfornyelsen i grunnskolen.

Naturfag 2 består av to emner (NAB803 og NAB804), hvert på 15 studiepoeng:

  • Naturfag 2, emne 1 - Fysikk, kjemi og miljøutfordringer
  • Naturfag 2, emne 2 - Den levende naturen 2

Dette emnet (NAB804) legger hovedvekten på cellebiologi, bioteknologi, genetikk, evolusjon, og bærekraft knyttet til den levende delen av naturen. Hvordan biologi kan undervises på 1.-7. trinn i grunnskolen har også en sentral plass i dette emnet.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om cellulære prosesser
  • har kunnskap om mekanismer bak genetisk variasjon, evolusjon og artsdannelse.
  • har kunnskap om utfordringer og muligheter for bærekraftig utvikling i fremtiden med spesielt fokus på bevaring av biologisk mangfold
  • har kunnskap om ulike naturtyper og om arter og grupper av organismer som er tilpasset norsk natur
  • har kunnskap om utfordringer og muligheter for bærekraftig liv i fremtiden med spesielt fokus på bevaring av biologisk mangfold
  • har kunnskap om og kan drøfte sosiovitenskaplige problemstillinger knyttet til blant annet bærekraftig utvikling og bioteknologi
  • har kunnskap om relevant naturfagdidaktisk forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for og gjennomføre varierte læringsaktiviteter inne og ute med bruk av relevant utstyr
  • kan legge til rette for å utvikle elevers evne til å vurdere problemstillinger knyttet til bærekraft i naturfaglige tema
  • kan legge til rette for utvikling av elevers muntlige og skriftlige ferdigheter i naturfag
  • kan arbeide selvstendig og forskningsbasert med naturfagdidaktiske problemstillinger
  • kan anvende naturvitenskapens tenkemåter i samfunnsrelevante spørsmål

Generell kompetanse

Studenten

  • har begynnende innsikt i metoder innenfor profesjonsrettet forskning
  • kan bidra og delta i utvikling av undervisningspraksis i naturfag på 1.-7. trinn
  • kan gjennomføre naturfagundervisning i samsvar med gjeldende læreplan for 1.-7. trinn
  • kan planlegge og gjennomføre tverrfaglig undervisning som ledd i utdanning for bærekraftig utvikling
  • kan fordype seg i naturfagdidaktisk litteratur og reflektere over dens rolle i undervisning

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Naturfag 1 (NAB801 og NAB802) eller tilsvarende og Naturfag 2, emne 1 (NAB803)

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen går over ett semester (vår). Emnet er samlingsbasert (syv kursdager fordelt på tre samlinger) med oppgaveløsning og selvstudium mellom samlingene. Det gjennomføres digitale møter i forbindelse med to samlinger.

Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, demonstrasjoner, ekskursjoner, feltarbeid laboratorieøvelser, oppgaveløsning, undervisningsøvelser, didaktiske oppgaver og muntlige argumentasjonsøvelser. Gjennom disse varierte arbeidsformene vil de grunnleggende ferdigheter bli anvendt og utviklet. Studentene vil få erfaring med arbeidsformer som kan anvendes i grunnskolen.

Deler av pensum må leses som selvstudium. Det anbefales at lærestoffet bearbeides gjennom kollokviearbeid eller diskusjonsgrupper på Canvas.

Obligatoriske arbeider utføres på samlinger og i mellomperioder mellom samlingene. Studentene skal levere journaler fra pålagte øvelser og didaktiske arbeider. Nærmere spesifikasjon med frister for innlevering blir gitt i semesterplaner. Canvas er høgskolens studiestøttesystem, og det forutsettes brukt både til informasjon og til læringsaktiviteter. Studentene vil få veiledning både individuelt og i grupper gjennom hele studiet.

Studentene får underveisvurdering for læring ved at det gis tilbakemelding på obligatorisk innleverte arbeider.

Studentene vil få erfaring med bruk av ulike digitale verktøy på samlingene.

Obligatorisk læringsaktivitet

Gjennom semesteret skal studentene gjennomføre 3 obligatoriske læringsaktiviteter (OLA) som dokumenterer utvikling av faglig og naturfagdidaktisk kompetanse. De obligatoriske læringsaktivitetene er forankret i emnet sitt læringsutbytte og skal innbefatte:

  • En oppgave knyttet til tema evolusjon og/eller genetikk
  • En oppgave knyttet til tema cellebiologi, fotosyntese og/eller bioteknologi
  • En oppgave knyttet til tema bærekraftig utvikling i naturfag og/eller biologisk mangfold

Minimum 1 av de obligatoriske læringsaktivitetene skal inneholde faglige læringsaktivitet(er) (skriftlig, muntlig og/eller video/lyd oppgaver) og minimum 1 skal inneholde naturfagsdidaktiske læringsaktivitet(er) (skriftlig, muntlig og/eller video/lyd oppgaver) -

Det vil bli gitt nærmere retningslinjer for de obligatoriske læringsaktivitetene ved semesterstart. OLA må være gjennomført til fastsatte frister og godkjent før en kan gå opp til eksamen.

Godkjent læringsaktivitet er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen.

Vurderingsform

Muntlig eksamen, ca. 30 minutter.

Studenten får ca. 30 minutter til forberedelse.

Karakterskala: Bestått/Ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler.

Mer om hjelpemidler