VOØ001 Prosjektledelse
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Kurset har som mål å gi kandidatene grundig kjennskap til sentrale kunnskapsområder innen prosjektfaget. Kuret er utformet for å styrke kandidatenes forståelse, kompetanse og ferdigheter innen utvikling, organisering og ledelse av reelle prosjekter.
Kandidatene vil få en innføring i ulike faser av prosjekter, styring, organisering og ledelse, samt teamarbeid. Det vil være en balanse mellom teoretisk opplæring og introduksjon til begreper, metoder og verktøy, samt praktiske utfordringer som oppfordrer til samarbeid, kreativitet og en løsningsorientert tilnærming.
Gjennom anvendelse av teori, verktøy og metoder, vil kandidatene utvikle ferdigheter innen prosjektledelse. Det legges vekt på at kandidatene skal være i stand til å diskutere og reflektere på et faglig nivå. I tillegg skal kandidatene kunne utvikle og reflektere over egne ferdigheter innen teamarbeid, samt øve seg på muntlige presentasjoner.
Læringsutbytte
Kandidaten vil etter å ha gjennomført og bestått kurset inneha:
Kunnskaper om:
- Prosjekters betydning, verdiskapning og prosjektsuksess
- Prosjektdefinering, samt valg av gjennomføringsstrategi og planlegging
- Prosjektstyring og -organisering
- Ledelse i prosjekter, samt team og teamutvikling
- Håndtering av usikkerhet, inkludert identifisering, analyse, prioritering og utvikling av tiltak for å håndtere usikkerhetsfaktorer
- Interessenter og interessenthåndtering
- Læring og innovasjon i prosjekter, samt bærekraft og etikk i prosjektarbeid
- Prosjektavslutning
Ferdigheter:
- Beskrive teorier og modeller for prosjektledelse og anvende disse i praksis
- Bruke Excel eller tilsvarende for å utvikle plandokumenter
- Velge ut og anvende relevante analyser og modeller for et gitt prosjekt
- Formidle relevant faglig kunnskap til ulike interessenter, både skriftlig, muntlig og visuelt, inkludert utforming av plandokumenter og rapporter
- Reflektere over egen faglig utøvelse
Generell kompetanse:
- Samarbeide i team om å skape et felles produkt
- Kritisk refleksjon over egen faglig utøvelse og utvikling
- Utveksle og formidle synspunkter og erfaringer med andre innenfor prosjektarbeid for å bidra til utvikling av god praksis
Krav til forkunnskaper
Ingen (utenom opptakskrav)
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid, deltakerpresentasjoner, diskusjoner og praktiske øvelser. Kurset er organisert som helgesamlinger, supplert med teamarbeid, inkludert arbeidsoppgaver mellom samlingene.
Obligatorisk læringsaktivitet
Det er tre obligatoriske arbeidskrav som skal gjennomføres av team bestående av 4-5 personer i løpet av semesteret.
Arbeidskravene må være fullført innen de fastsatte fristene og være godkjent før eksamen kan avlegges. Kandidater som kun ønsker et kursbevis og ikke vil ta eksamen, må også ha fullførte og godkjente arbeidskrav.
Godkjente arbeidskrav er kun gyldige i inneværende semester.
Vurderingsform
Deleksamen med en prosjektoppgave og en hjemmeeksamen.
Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Prosjektoppgaven utgjør 60% av endelig karakter og hjemmeeksamen utgjør 40% av endelig karakter. Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Prosjektoppgaven
Prosjektoppgaven skal gjennomføres i grupper på 3-4 deltakere. Innleveringstidspunkt vil bli oppgitt i læringsplattform. Innlevering i digitalt eksamenssystem.
Hjemmeeksamen
4 timers individuell skriftlig eksamen. Dato og tidspunkt for eksamen blir opplyst på læringsplattform. Eksamen blir tilgjengeliggjort og skal leveres i digitalt eksamenssystem.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillat, med følgende begrensinger:
- Kandidatene må krysse av egenerklæring i WiseFlow før innlevering. Ved å krysse av for egenerklæring, bekrefter kandidaten at hen er kjent med forskrift for studium og eksamen og retningslinjene for håndtering av fusk ved HVL.
Kandidatene må referere og opplyse om eventuell bruk av kunstig intelligens (KI). Semesteroppgaven skal være skrevet av kandidatene som leverer oppgaven, ikke av KI, dette vil bli regnet som fusk. KI kan likevel benyttes som støtte i skriveprosesser, som en sparringspartner og lignende. Se spesielt kapitlene «Om å skrive og referere» og «Kunstig intelligens» på siden innleveringer av hjemmeeksamen og oppgaver.
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- ØAA117 - Praktisk prosjektleiing - Reduksjon: 7,5 studiepoeng