VPD120 Menneskets utvikling og læring i et livsløpsperspektiv
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet fokuserer på menneskets typiske utvikling (fysisk, motorisk, kognitivt og sosioemosjonelt) i et livsløpsperspektiv. Ulike pedagogiske læringsteorier og betydningen av sosiale relasjoner og nettverk er også sentrale tema. Emnet retter oppmerksomheten mot motivasjon, mestring, autonomi og selvregulering.
Emnet gir kunnskap om utviklingshemming og forhold som påvirker kognitive funksjoner. Studenten vil også få kunnskap om ulike syndrom, de vanligste psykiske lidelser, samt ferdigheter i å finne forskningsbasert kunnskap i tråd med kunnskapsbasert praksis. Emnet skal bidra til stimulering av studentens evne til fagleg refleksjon over tema som inngår i emnet.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten…
- har bred kunnskap om pedagogiske teorier, ulike læringssyn, didaktiske prinsipper, mestring og motivasjonsteori
- har bred kunnskap om utviklingshemming og utviklingsforstyrrelser
- kjenner til de vanligste psykiske lidelsene innen fagområdet
- har kunnskap om årsaker og forhold som påvirker kognisjon og atferd generelt
- har kunnskap om psykologisk og biologisk utvikling, læring og sosialisering i et etnisk og multikulturelt livsløpsperspektiv
- har kunnskap om autonomi og selvregulering
- har kunnskap om betydningen av å reflektere over egen praksis
- har kunnskap om formulering av relevante og presise kliniske spørsmål basert på eget informasjonsbehov og kunnskapspyramiden
Ferdigheter: Studenten…
- kan anvende litteratur fra forskning og utviklingsarbeid som grunnlag til å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger.
- Kan reflektere over fagutøvelse og identifisere informasjonsbehov og gjøre søk øverst i kunnskapspyramiden
- kan finne litteratur innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse: Studenten…
- kan formidle skriftlig og muntlig sentrale tema fra emnet
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
I dette emnet vektlegges studentaktive undervisnings- og arbeidsformer som workshop, bruk av digitale læringsverktøy, studentdrevet undervisning, framlegg og gruppearbeid.
Andre undervisningsformer er forelesning, seminarer og selvstudier.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Deltagelse på KBP søkeverksted og framlegg av gruppearbeid
- Deltagelse på framlegg om fysisk og kognitiv utvikling
- Digitalt framlegg og gi tilbakemelding på gruppearbeid i sosioemosjonell utvikling.
- Minimum 80 % tilstedeværelse på hver av samlingene
Arbeidskravene er gyldig i 4 semester.
Vurderingsform
Mappevurdering: Mappen består av 3 ulike skriftlige oppgaver som vil være grunnlaget for sluttkarakteren.
Det vil bli gitt tilbud om veiledning i klasse og 1 time individuell veiledning
Vurderingsuttrykk: Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen: Ved kontinuasjon gis det ikke veiledning. Ved tredje forsøk må emnet tas på nytt i sin helhet
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler