VPD300 Vernepleiefaglig arbeid mellom individ og system
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet tar for seg samspillet mellom individ og system, med særlig fokus på sårbare personer og grupper, systematisk arbeid for å avdekke, forebygge og avverge vold og overgrep, og hvordan vernepleiere kan bidra til kvalitetsforbedringsprosesser i tjenesteytende organisasjoner. I emnet arbeider vi med en konkret case både i undervisning og studentgrupper før den til slutt, sammen med en modell for kvalitetsforbedring, danner grunnlag for en individuell eksamensoppgave.
Sentrale tema i emnet er: Organisasjonsteori, søk etter relevant forskning fra organisasjonsfeltet, leders ansvar for kvalitet i tjenester, psykisk helse og rus, risikovurderinger, og lovverk om tvang i tjenesteyting.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten
- kjenner til de vanligste modellene for organisering av velferdstjenester og rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør
- kjenner til fagområdet kommunikasjon, samhandling og samarbeid og ha kunnskap om hvordan språk og kultur påvirker dette
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor vernepleie, organisasjon og ledelse
- har kunnskap om hvordan omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer påvirker helse, levekår og livskvalitet
- har kunnskap om symptomer og behandling av de vanligste psykiske sykdommene innen fagområdet
- har kunnskap om hvordan mistanke eller kjennskap til seksuelle og andre overgrep skal håndteres
Ferdigheter: Studenten
- kan anvende faglig kunnskap for å vurdere situasjoner som kan utvikle seg truende for pasienter og ansatte, og iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser
- kan anvende fagkunnskap og funn fra forskning som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan anvende kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og nasjonale veiledere for å sikre likeverdige og faglige forsvarlige tjenestetilbud
Generell kompetanse: Studenten
- har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer.
- Har innsikt i faglige og etiske dilemmaer i vernepleiefaglig yrkesutøvelse og kan gjøre skjønnsmessige vurderinger av hvordan de kan håndteres.
Krav til forkunnskaper
Bestått: VPD100, VPD110, VPD120, VPD130, VPDP100,
Eksamensrett i VPD200, VPD210
Undervisnings- og læringsformer
I dette emnet vektlegges studentaktive læringsformer som studentdrevet undervisning, gruppearbeid og deltakelse i refleksjon i plenum. Andre undervisningsformer er forelesninger og selvstudium.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- 80 % frammøte på samlingene
- Gjennomføre 1 times undervisning i gruppe knyttet til gitt case, og være til stede på andre gruppers undervisning.
- Delta i obligatorisk kurs om kvalitets- og forbedringsarbeid i tjenesteytende organisasjoner
- Delta i obligatorisk undervisning om juridiske emner
- Delta i obligatorisk undervisning om miljøterapeutisk arbeid og om vold og aggresjon
Arbeidskravene er gyldig i 4 semestre.
Vurderingsform
Oppgave: Individuell skriftlig oppgave basert på egen problemstilling innenfor gitt case. Omfang inntil 3200 ord
Veiledning: Det gis tilbud om en gruppeveiledning på problemstilling, samt en times individuell veiledning på oppgave.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen: Ved ikke bestått (karakter F) leverer studenten bearbeidet skriftlig besvarelse til ny eksamen.
Tredje gangs forsøk: Emnet i sin helhet må gjennomføres ved neste ordinære eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler