FØS8113 Bærekraftig havbruk for framtiden
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet skal gi studentene bred kunnskap om teorier, informasjon og vurderinger som ligger til grunn for dagens forvaltningsmessige utfordringer for havbruksnæringa. Emnet har særlig fokus på bærekrafts utfordringer knyttet til fôr, lus og lokaliteter. Studentene skal lære å identifisere forvaltningsmessige vurderinger og bruke tilgjengelig data og informasjon for å ta gode beslutninger (med forvaltningsmessig konsekvens) i egen organisasjon . Emnet har som mål å gjøre studentene i stand til å kunne reflektere kritisk over både forvaltningsmessige og bærekraftsmessige utfordringer og muligheter i havbruksnæringen.
Læringsutbytte
En kandidat skal oppnå følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Ved fullført emne har kandidaten:
- bred kunnskap om dagens forvaltningsmessige utfordringer for havbruksnæringen
- bred kunnskap om gjeldende problemstillinger, krav og reguleringer som er relevante for norsk havbruksnæring
- bred kunnskap om sentrale bærekraftsutfordringer knyttet til eksempelvis fôr, lus og lokaliteter
Ferdigheter
Ved fullført emne kan kandidaten anvende ulike faglige perspektiver og teoretiske tilnærminger for å:
- kunne ta beslutninger som støtter opp under bærekraftig vekst i havbruksnæringen
- kunne ta initiativ til, samt lede gode prosesser for anvendelse av ny teknologi
- kunne gjøre vurderinger omkring fremtidens havbruk i Norge
Generell kompetanse
Ved fullført emne har kandidaten kompetanse til å:
- reflektere kritisk over hvordan ny teknologier vil virke inn på havbruksnæringen
- identifisere muligheter og utfordringer som nye teknologier åpner for i havbruksnæringen
- forstå sentrale reguleringer nasjonalt og internasjonalt som har innvirkning på utvikling og vekst i havbruksnæringen
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Kjennskap til havbruksnæringen kan være en fordel
Undervisnings- og læringsformer
Samlinger i Ryfylke kombinert med nettbasert aktivitet mellom samlingene. Forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, diskusjoner og arbeid med caseoppgaver.
Obligatorisk læringsaktivitet
To obligatoriske arbeidskrav/læringsaktiviteter, ett muntlig og ett skriftlig, må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Vurderingsform
Individuell hjemmeeksamen over 8 dager - 60 %
Muntlig eksamen (20 minutter) i grupper på 2 - 3 studenter - 40 %
Karakterskala A - F
Hjelpemidler ved eksamen
Alle trykte og skriftlige hjelpemidler tillatt
Mer om hjelpemidler