Hopp til innhald

MARA540 Forskning og forskningsformidling

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet skal gi studenten en inngående kunnskap om eksisterende forsking om par, familier og nettverk, både nasjonalt og internasjonalt. Emnet skal også fordype kunnskapsgrunnlaget for relasjonelt arbeid. Studenten tilegner seg kompetanse i å søke, lese og vurdere relevant forsking.

Emnet bidrar til å knytte forskningsbasert kunnskap som en grunnleggende del i egen yrkesutøvelse. Studenten skal både kunne planlegge og implementere slik kunnskap til sin egen praksis. Studenten skal også lære å formidle forskning både skriftlig og muntlig til relevante målgrupper. Studenten får en grundig kompetanse i akademisk og populærvitenskapelig skriving og formidling.

Det tilrettelegges for undervisning og veiledning knyttet til prosjektskisse og prosjektplan.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten…

  • har inngående kunnskap om forskningsdesign, metoder for datainnsamling og analyse som er relevant for en konkret problemstilling innenfor feltet relasjonelt arbeid og familieterapi spesielt

Ferdigheter: Studenten…

• kan søke etter og kvalitetsvurdere forskning for å identifisere et kunnskapshull.

• kan velge og begrunne relevant metodisk tilnærming for en konkret problemstilling

.• kan identifisere metodiske og forsknings-etiske problemer og beskrive hvordan dekan løses

.• kan formidle forskning til forskjellige publikum både skriftlig og muntlig

Generell kompetanse: Studenten…

  • kan skrive en klar og presis prosjektplan som er i tråd med formelle krav til forsknings-prosjekter.

Krav til forkunnskaper

A. Bestått første og andre studieår i master i relasjonelt arbeid eller

B. Bestått videreutdanning i Systemisk familieterapi og nettverksarbeid (60 sp) eller

C. Bestått annen relevant helse- og sosialfaglig eller pedagogisk videreutdannning (60 sp)

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studentaktive læringsformer der studentene vil engasjeres i ulike former for strukturert egenaktivitet individuelt og i grupper. Forelesninger, demonstrasjoner og video benyttes også. Veiledning på prosjektplan.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

1. 80 % tilstedeværelse på obligatorisk studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning.

2. Skisse for prosjektplan for masteroppgave, max 1000 ord.

Godkjente læringsaktiviteter er gyldig i tre påfølgende semestre.

Vurderingsform

Oppgave En oppgave i form av en kronikk på 1000 ord relatert til feltet relasjonelt arbeid og arbeid med par, familier og nettverk

Tid og sted for eksamen, se Studentweb.

Vurderingsuttrykk Bestått /ikke bestått

Ny eksamen Ved ikke bestått eksamen må studenten utarbeide en ny oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. For mer informasjon om bruk av kunstig intelligens (KI) se Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)

Mer om hjelpemidler