MGBMH401 Mat og helse 2, emne 2 - Helsefremmende kosthold og forskningsarbeid
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Mat og helse 2 emne 2 er et emne i grunnskolelærerutdanningen 1-7 og er et praktisk og estetisk profesjonsfag som skal forberede studentene til å undervise i mat- og helsefaget i grunnskolen. Emnet vektlegger helsefremmende kostholdsarbeid og FoU-oppgave. FoU-oppgaven er et samarbeid med pedagogikk og elevkunnskap. Ved utenlandsopphold i 6. semester kan Mat og helse 2 emne 1 og 2 erstattes med tilsvarende studier ved andre utdanningsinstitusjoner. Emnene må være godkjent før utreise.
I dette emnet skal studenten tilegne seg kunnskaper og ferdigheter om kosthold og helse. Videre skal studentene fokusere på profesjonsrettet forskning- og utviklingsarbeid i mat og helse som skal gi rom for fordypning i et begrenset tema.
Emnet er samlingsbasert og består av tre fysiske samlinger, hver på tre dager.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om sammenhengen mellom kosthold og helse, og sosial ulikhet i helse
- har kunnskap om sentrale utfordringer i barn og unges kosthold, både nasjonalt og globalt
- har kunnskap om påvirkningsfaktorer for helsefremmende kostholdstiltak i skolen
- har kunnskap om hvordan ny viten omdannes til nasjonale kostanbefalinger
- har kunnskap om vitenskapsteori og forskningsetikk
- har kunnskap om relevante metoder i forsknings- og utviklingsarbeid i mat og helse
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk vurdere påstander om kosthold og helse i ulike medier opp mot forskningsbasert kunnskap
- kan gjøre reflekterte matvarevalg i tråd med kostholdsrådene
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere begynneropplæring om kosthold og helse som inkluderer grunnleggende ferdigheter og ulike elevers behov
- kan anvende metoder i forsknings- og utviklingsprosjekt relevant for egen lærerkompetanse og undervisning i mat og helse
- kan planlegge, gjennomføre og rapportere forsknings- og utviklingsprosjekt relevant for opplæring i mat og helse og helsefremmende kosthold i skolen
- kan skrive en akademisk tekst med korrekt kildehåndtering
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til utvikling og gjennomføring av helsefremmende kostholdsarbeid i skolen
- kan innhente, vurdere og bruke relevant fag- og forskningslitteratur
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
MGBMH101/MGBMH101A Mat og helse 1, emne 1 - Innføring i mat og helse
MGBMH201/MGBMH201A Mat og helse 1, emne 2 - Mat og helse som undervisningsfag i skolen
Undervisnings- og læringsformer
Sentrale arbeidsformer i emnet er forelesninger, kjøkkenøkter, oppgaveskriving, fremlegging av oppgave, individuelt arbeid og veiledning individuelt og i grupper.
Materialkostnader og ekskursjoner må dekkes av studentene. Studenten forplikter seg til å delta i studentaktiv undervisning, med de rettigheter og forpliktelser det innebærer.
I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forberedt på å betale en egenandel. Det blir lagt til rette for kompensatorisk arbeidskrav.
Obligatorisk læringsaktivitet
For å ha rett til å ta eksamen må alle obligatoriske læringsaktiviteter være godkjent. Det er obligatorisk frammøte og krav om aktiv deltakelse fra studenten på alle samlinger, som inneholder øvinger, drøftinger, presentasjoner og arbeid i grupper. Det er krav til 80 % oppmøte/deltagelse.
1) Studenten skal arbeide med reflekterte matvarevalg og sammenhenger mellom kosthold og helse, og formidle resultatet av arbeidet. Dette er forankret i følgende læringsutbytter, der studenten:
- kan kritisk vurdere påstander om kosthold og helse i ulike medier opp mot forskningsbasert kunnskap
- kan gjøre reflekterte matvarevalg i tråd med kostholdsrådene
2) Studentene skal legge fram utkast til FoU-oppgave knyttet til fagovergripende tema for medstudenter og faglærer. Dette er forankret i flere læringsutbytter, blant annet at studenten:
- har kunnskap om relevante metoder i forsknings- og utviklingsarbeid i mat og helse
- kan planlegge, gjennomføre og rapportere forsknings- og utviklingsprosjekt relevant for opplæring i mat og helse og helsefremmende kosthold i skolen
- kan innhente, vurdere og bruke relevant fag og forskningslitteratur
Obligatorisk læringsaktivitet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Obligatorisk læringsaktivitet må være fullført innen fastsatte frister og godkjent før en kan gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Del 1: Muntlig eksamen, 20 minutter. Teller 50 % av endelig karakter. Studenten trekker tema for eksamensoppgave en dag før muntlig eksamen starter.
Del 2: FoU-oppgave. Teller 50 % av endelig karakter. Ved ikke bestått, kan oppgaven leveres på nytt i redigert form påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny oppgave.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, må den delen som ikke er bestått bli tatt som ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
- Del 1, muntlig eksamen: Alle hjelpemidler er tillatt under forberedelsestiden. Egenprodusert materiale fra forberedelsestiden i form av PowerPoint, film, lydfil og tilhørende notater kan tas med til eksamen.
- Del 2, FoU-oppgave: Alle hjelpemidler er tillatt.
- For mer informasjon om bruk av kunstig intelligens (KI) se Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no).