MGBMU501 Musikk 3, emne 1 - Vitenskapsteori, akademisk tekstarbeid, forskningsetikk og -metode
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet skal gi studentene et utvidet vitenskapsteoretisk og metodisk grunnlag for å lese og tolke musikkpedagogisk fag- og forskningslitteratur, samt utvikle en skisse til et eget masterprosjekt.
I arbeidet med emnet skal studentene få innsikt i vitenskapsteoretiske og metodologiske spørsmål relatert til grunnskolen, til musikkpedagogisk forskning og til kunstfagdidaktisk utviklingsarbeid.
Masterskisse skal utarbeides i emnet.
Læringsutbytte
En student som har fullført emnet skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- Har inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske paradigmer, retninger og begreper
- Har inngående kunnskap om fasene i forsknings- og utviklingsarbeid
- Har inngående kunnskap om forskningsetikk
- Har inngående kunnskap om kunstfagdidaktiske tilnærminger til forskning og utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- Kan beskrive, anvende og drøfte ulike forskningsmetoder og tradisjoner, og relatere dem til grunnskolens musikkfag
- Kan vurdere, diskutere og anvende norsk og internasjonal forskningslitteratur
- Kan utvikle design for forsknings- og utviklingsarbeid
- Kan tilnærme seg grunnskolen som empirisk felt på en reflektert og forskningsetisk måte
Generell kompetanse
Studenten
- Kan analytisk og kritisk kommunisere om musikkpedagogisk forskning både skriftlig og muntlig
- Kan forholde seg til formelle krav til akademisk tekstarbeid på et høyt nivå
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Musikk 1 og 2 (60 sp) i syklus 1, eller tilgrensende.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, veiledning, kollokviegrupper, selvstudium, seminar og workshops.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Masterskisse må utarbeides i løpet av emnet. Retningslinjer for masterskissen vil foreligge ved oppstart av emnet.
- Arbeid knyttet til forskningsetikk.
- Læringsaktivitet knyttet til akademisk tekstarbeid.
Obligatoriske læringsaktiviteter vurderes til godkjent/ikke godkjent. De obligatoriske læringsaktivitetene må være gjennomført til fastsatte frister og godkjent før en kan gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Hjemmeeksamen, 4 dager.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler