MGBMU503 Musikk 3, emne 3 - Musikkpedagogisk grunnlagstenking, tradisjoner og utviklingstrekk
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
I dette emnet skal studentene tilegne seg inngående kunnskaper om musikkpedagogisk teori og praksis sett i lys av relevante tradisjoner og utviklingstrekk innen forskning og utviklingsarbeid, videreutvikle egen musikkdidaktiske kompetanse og kunne anvende og reflektere over slike kunnskaper og ferdigheter i forhold til grunnskolens opplæring. Studentene skal kritisk kunne reflektere over musikkfagets bidrag til aktuelle samfunnsutfordringer. Prosjektbeskrivelse for masteroppgaven skal utarbeides i løpet av emnet.
Læringsutbytte
En student som har fullført emnet skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- Har avansert kunnskap om musikkpedagogikk som fagområde og forskningsfelt, og kan sette denne kunnskapen i relasjon til skolefaget musikk
- Har inngående og forskningsbasert kunnskap om skolefaget musikk, dets verdigrunnlag og historie
- Har avansert teoretisk og praktisk kunnskap om barns musikkulturelle kontekster og musikalske oppvekstvilkår
- Har inngående kunnskap om musikkdidaktiske problemstillinger på barne- og mellomtrinnet
Ferdigheter
Studenten
- Kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal musikkpedagogisk forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- Kan analysere musikkpedagogiske og -didaktiske problemstillinger og bruke denne innsikten i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
- Kan bruke egen utøverkompetanse reflektert i musikkpedagogisk virksomhet i skolen
- Kan planlegge og gjennomføre undervisning som fremmer elevers kritiske og estetiske kompetanse, samt deres evne til å reflektere over egen læring og utvikling
- Kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i musikkopplæringen
- Kan analysere og vurdere læreplan i musikk, egen undervisning og elevers læring på grunnlag av musikkpedagogisk forskning
Generell kompetanse
Studenten
- Kan bruke fagspesifikke begreper og perspektiv til å kritisk analysere og drøfte empiriske, teoretiske, etiske og samfunnsmessige problemstillinger i tilknytning til musikkfaget i skolen
- Kan systematisk planlegge, evaluere, revidere og lede læringsopplegg i musikkfaget
- Kan på avansert nivå formidle og kommunisere om musikkpedagogiske, musikkdidaktiske og estetiske problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelse i musikkfaget i skolen
- Kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer musikkfaglig og musikkpedagogisk nytenkning
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Musikk 1 og 2 (60 sp) fra syklus 1, eller tilgrensende.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, litteraturstudier, forskningsarbeid og prosjekt, seminar og kollokviegrupper, workshop.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Ferdigstille prosjektbeskrivelse for masteroppgaven.
- Registrere masterstudien hos SIKT (om nødvendig)
- Godkjente pålagte skriftlige og muntlige arbeider
- Godkjente frammøtekrav knyttet til noen av de obligatoriske læringsaktivitetene, for eksempel seminar om tidligere masteroppgaver, og seminar om egen prosjektbeskrivelse
Obligatoriske læringsaktiviteter vurderes til godkjent/ikke godkjent. Disse må være gjennomført til fastsatte frister og godkjent før en kan gå opp til eksamen. Godkjente obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig i to semestre etter godkjenning.
Vurderingsform
Individuell muntlig eksamen (20 minutter) over oppgitt emne fra pensum. Eksamensoppgaver blir levert ut til alle studenter ca. 4 uker før eksamen, trekking finner sted 2 uker før eksamen. Eksamensspråk er norsk eller engelsk (valgfritt).
10 minutters samtale med sensorene etter presentasjonen.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler