MGBNA501 Naturfag 3, emne 1 - Naturfag fordypning
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
MGBNA501 er det første av tre masteremner, og skal gi studenten avansert kunnskap i en rekke dagsaktuelle temaer i naturvitenskap. De ulike temaene kan endres fra år til år ut fra hva som til enhver tid er dagsaktuelle. I tillegg skal studenten fordype seg ytterligere i ett av temaene som fordypningsemne.
Emnet vil ha hovedfokus på faglige problemstillinger i naturvitenskapen som er relevante og dagsaktuelle. Det vil være naturlig at temaene i noen tilfeller har en viss tverrfaglig karakter mellom de ulike fagdisiplinene i naturfag. Flere av temaene vil være knyttet opp mot bærekraftig utvikling, klimakrisen, naturkrisen og etiske problemstillinger. Fellesdelen av emnet utgjør 10 studiepoeng.
Det valgte fordypningsemnet skal knyttes til forskningsfronten, og fordypningsemnet kan også danne grunnlaget for det faglige fokuset i masteroppgaven. Fordypningsdelen av emnet utgjør 5 studiepoeng.
Emnet undervises på engelsk om tre eller flere utvekslingsstudenter velger emnet.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten skal
- ha kunnskap om utvalgte tema innen et naturvitenskapelig forskningsfelt
- kunne drøfte naturvitenskapens prosesser som grunnlag for tillit til forskning
- drøfte bruk av naturvitenskapelige kunnskap i sosiovitenskapelige problemstillinger
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- trekke ut hovedinnhold og sammenstille kunnskap fra fagfellevurderte forskningsartikler
- ta i bruk oppdatert naturvitenskapelig kunnskap i møte med sosiovitenskapelige problemstillinger i egen undervisning
- analysere bruk av naturvitenskapelig forskning og ekspertise for å undersøke subjektive vurderinger i bruken av kilder, resultater og tolkning
Generell kompetanse
Studenten skal kunne
- formidle oppdatert naturvitenskapelig kunnskap
- samarbeide med kolleger om utvikling og gjennomføring av prosjekter knyttet til sosiovitenskapelige problemstillinger
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
60 studiepoeng innen naturfag eller tilsvarende.
Undervisnings- og læringsformer
Dette emnet har en stor grad av egenstudier, med en særskilt oppfordring og tilrettelegging for bruk av kollokviegrupper.
Faget har en stor grad fokus på at studentene skal samle inn, bearbeide og formidle naturvitenskapelig forskning i form av arbeidskrav knyttet til læringsutbytteformuleringene. Faget forventer at studentene tar i bruk både læringsressurser som er en del av pensum, men også andre læringsressurser som studentene selv finner relevant for fagets læringsutbytteformuleringer.
Undervisningen vil bestå av:
- Forelesninger og studentstyrte samlinger om utvalgte tema
- Undervisningsfilmer og andre typer asynkrone undervisningsformer
- Skriveseminar
- Selvstudium innenfor et avgrenset valgt fagområde
- Feltarbeid er en mulig undervisningsform og det forutsettes at studentene deltar på dette. Studentene må være forberedt på å betale en egenandel. Det blir lagt til rette for kompensatoriske aktiviteter dersom man ikke kan delta.
Obligatorisk læringsaktivitet
De obligatoriske læringsaktivitetene inkluderer:
- Innlegg om klima- og naturkrisene med særlig vekt på det naturfaglige kunnskapsgrunnlaget for medstudenter
- Innlegg på blogg om et naturvitenskapelig tema eller en refleksjon rundt naturfaget og naturfagslærers rolle i skolen
- Skriftlig oppgave i fordypningstema som tilrettelegger den tilegnede kunnskapen for et relevant trinn i skolen
- Utvikle og gjennomføre et prosjekt sammen med medstudenter knyttet til en sosiovitenskapelige problemstilling, og selvstendig evaluere prosjektet og egen innsats
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent til fastsatte frister for å få gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Muntlig eksamen, 30 minutter, med utgangspunkt i både fellespensum og selvvalgt pensum.
Karakterskala: Bestått/Ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Pensum, egne notater knyttet til pensum og eget innlevert arbeid knyttet til faget.
Mer om hjelpemidler