Hopp til innhald

MGBPP501 Profesjonsrettet pedagogikk 2, emne 1 - Metode og vitenskapsteori i profesjonsrettet pedagogikk

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Profesjonsrettet pedagogikk er en fordypning i pedagogikk som skal gi kompetanse i utforsking og utvikling av god undervisning i møte med elevmangfoldet i skolen. Fordypningen vektlegger sentrale perspektiv på pedagogikk som fag og forskningsfelt, samt praksisrelevante ferdigheter som er viktig for å utøve lærerarbeid i skolen.

Emnet har som mål at studentene utvikler vitenskapsteoretisk forståelse, kritisk refleksjon og innsikt i kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og etikk av relevans for det profesjonspedagogiske feltet, samt egen masteroppgave. Emnet tar sikte på å gi studentene dypere og bredere innsikt i hovedtemaene fra profesjonspedagogikk syklus 1 basert på eget masteroppgavetema. Sentralt i emnet er utvikling og bearbeiding av en prosjektskisse til en profesjonsrettet pedagogikk. Vi legger stor vekt på utvikling av eget masterprosjekt i emnet.

Tema for en master i profesjonsrettet pedagogikk kan være:

  • Kritisk blikk på utdanningspraksis og politikk
  • Hvordan lærerutdanning regulerer lærerstudentenes profesjonelle utvikling, og nyutdannede læreres møte med arbeidet i skolen.
  • Indirekte pedagogikk
  • Det uforutsettes pedagogikk
  • Hvordan skolen og lærere møter eksistensielle kriser i skole og samfunn
  • Alternativ pedagogikk, alternative skoler og alternative opplæringsarenaer
  • Alternative måter å drive undervisning og skole på, for eksempel mer bærekraftige, lokale samarbeidsformer.
  • Bildebruk og visuelle virkemidler i pedagogikk
  • Digital kompetanse i pedagogikk og undervisning
  • Ledelse i mangfoldige skoler og klasser
  • Den flerkulturelle og interkulturelle skolen
  • Estetiske læreprosesser i skolen
  • Skolebasert kompetanseutvikling og kollektiv utvikling av undervisningspraksis-aksjonslæring og lesson studies

Emnet inneholder:

  • Praksisorienterte og skolerelevante forskningsdesign
  • Praksisrelevante vitenskapstradisjoner, og hvilke følger dette får for eget forsknings- og utviklingsarbeid.
  • Kvalitative og kvantitative metoder relevant for forskning og utvikling i skolen og i læreryrket
  • Operasjonalisering av forskningsdesign, problemstillinger og kvalitetskriterier for forskningsarbeider
  • Etiske problemstillinger innenfor pedagogisk forskning
  • Akademiske teksttradisjoner og tekstformer

Gjennom kritisk, empirisk vitenskapsmetodologi har emnet til hensikt å vise hvordan man kan forske på pedagogiske handlinger for å forstå hva som støtter eller hindrer god undervisningspraksis. Gjennom introduksjon til vitenskapsteori og forskningsmetode, legger emnet grunnen for den vitenskapelige forankringen av studentene sitt eget masterprosjekt, og for at en senere kan utvikle god undervisning med støtte i forskning.

Emnet gir innsikt i hvordan vi tilnærmer oss aktuelle problemstillinger for praksisfeltet gjennom forskning. Sentrale problemstillinger kan være: Hvordan kan man planlegge, gjennomføre og evaluere undervisningsmodeller? Hva innebærer det å være en profesjonell lærer? Hvordan legge til rette for en inkluderende undervisning i en mangfoldig skole? Hvordan støtter/hindrer utdanningspolitikk lærerarbeid?

Læringsutbytte

Ved fullført studium skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten skal ha kunnskap og forståelse når det gjelder

  • sentrale vitenskapsteoretiske tema og tradisjoner i pedagogisk forskning
  • praksisrelevante kvantitative og kvalitative forskningsmetoder
  • etiske problemstillinger innenfor pedagogisk forskning
  • argumentasjon, retorikk og ulike akademiske tekstsjangre
  • sentrale pedagogiske problemstillinger, forskningstradisjoner og skrivekonvensjoner

Ferdigheter

Studenten kan anvende kunnskap med hensyn til

  • grunnleggende vitenskapstradisjoner og diskusjon av relevante retninger innenfor disse
  • valg av vitenskapstradisjon og metodeformulering og vurdering av konsekvenser for gjennomføring av forskningsarbeid
  • lesing og vurdering av vitenskapelig litteratur (knyttet til forskningsfeltet)
  • Vise profesjonsfaglig digital kompetanse i presentasjon av sitt eget planlagte masterprosjekt.

Generell kompetanse

Studenten kan anvende kunnskap og ferdigheter i forhold til

  • å søke og å velge ut relevant forskningslitteratur knyttet til eget forskningstema
  • å redegjøre for ulike typer forskningsdesign med relevans for arbeidet med masteroppgaven
  • å formulere egne forskningsspørsmål og problemstillinger, og skrive en egen forskingsbasert tekst

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

MGBPP101: Profesjonsrettet pedagogikk 1, emne 1 - Pedagogikk og pedagogiske handlinger

MGBPP201: Profesjonsrettet pedagogikk 1, emne 2 - Utforskende undervisning

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gjennomføres ved forelesninger, seminar, omvendt undervisning og kollokviegrupper. Det veksles mellom nettbaserte forelesninger og campusbaserte seminarer.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • En muntlig læringsaktivitet
  • En skriftlig læringsaktivitet
  • Prosjektbeskrivelse for masteroppgave

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ arbeidsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre uker før eksamensperioden begynner.

Vurderingsform

Mappevurdering basert på prosessoppgaver underveis i emnet. Mappen skal ha relevans for masteroppgaven. 4000 ord +/- 10%.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Ved ikke bestått kan det leveres forbedret versjon av mappen til ny eksamen en gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler