MGBSP501 Spesialpedagogikk 2, emne 1 - Design av masterprosjekt
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet gir en fordypning i spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt. Studentene skal utvikle en faglig og vitenskapsteoretisk forståelse, kritisk refleksjon over teori, forskning og praksis, og innsikt i forskningsmetoder og etikk av relevans for det spesialpedagogiske feltet, samt for eget masterprosjekt. Spesialpedagogiske tema bearbeides i en prosess som skal resultere i en forskningsbasert prosjektskisse med design for egen masteroppgave.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har teoretisk og forskningsbasert kunnskap innen aktuelle spesialpedagogiske temaområder
- har innsikt i forskningsmetode og forskningsetiske problemstillinger av særlig betydning for spesialpedagogisk forskning og eget masterprosjekt
- har kunnskap om samfunnsaktuelle spesialpedagogiske problemstillinger
- har innsikt i utfordringer og muligheter knyttet til bærekraft i spesialpedagogiske praksiser
Ferdigheter
Studenten
- har evne til kritisk refleksjon og til å kunne analysere ulike spesialpedagogiske retninger og tiltak
- kan fremme forskningsbaserte spesialpedagogiske tiltak og strukturer som fremmer elevers faglige og sosiale læring i tverrfaglige samarbeid
- kan planlegge selvstendige forsknings- og utviklingsprosjekt i tråd med forskningsetiske normer
- har utviklet god profesjonsfaglig digital kompetanse og kan anvende denne i presentasjon av eget prosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- har tilegnet seg kompetanse som gir trygghet og kreativitet for å sikre elevers rettigheter, utvikle elevers potensiale og skape bedre vilkår for elevers læring
- skal være nytenkende innen det spesialpedagogiske fagområdet
- kan formidle og drøfte spesialpedagogiske problemstillinger muntlig og skriftlig
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Gjennomført og bestått de spesialpedagogiske emnene på Syklus 1.
Undervisnings- og læringsformer
Det vil bli benyttet varierte og studentaktive arbeidsformer.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Skrive en litteraturgjennomgang av 7-10 fagfellevurderte forskningsartikler
- Vise profesjonsfaglig digital kompetanse i muntlig presentasjon av litteraturgjennomgangen
- Presentere utkast til prosjektskisse for eget masterprosjekt
- I all undervisningen i emnet legges det opp til studentaktivitet i forskjellige former. Tilstedeværelse og aktivt engasjement i undervisningen er derfor en del av de obligatoriske læringsaktivitetene
Obligatorisk læringsaktivitet vurderes til godkjent/ikke godkjent og må være levert innen fastsatte frister og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Ikke godkjent litteraturgjennomgang kan leveres i bearbeidet versjon for ny godkjenning innen fastsatt frist, senest 3 uker før eksamensperioden begynner.
Vurderingsform
Mappeeksamen, der mappen skal inneholde følgende element:
- En skjematisk oversikt over 7-10 fagfellevurderte forskningsartikler med relevans for eget masterprosjekt
- Prosjektskisse
Mappen skal ha et omfang på til sammen 3000 ord +/- 10%
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Ved ikke bestått kan det leveres forbedret versjon av mappen til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler