Hopp til innhald

MGUKR101 KRLE 1, emne 1 - Religioner, livssyn og fagdidaktikk

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

KRLE 1 (30 sp) er delt inn to emner, som hver utgjør 15 sp. Til sammen omfatter de to emnene grunnleggende tema fra de fire hovedområdene i studiefaget: fagdidaktikk, kristendomskunnskap, religions- og livssynskunnskap, etikk og filosofi. I KRLE 1 emne 1 legges det vekt på en generell innføring i religions- og livssynskunnskap, inkludert oversikt over bredden av religioner og livssyn som er relevante for KRLE-faget. Studentene skal bli kjent med religionsvitenskapelige perspektiver i studiet av religioner og livssyn.

I tillegg gis det en introduksjon til fagdidaktikken for KRLE. Fagdidaktikken tar utgangspunkt i de relevante styringsdokumentene og studentenes refleksjoner som begynnende profesjonsutøvere. Den enkelte elev står sentralt gjennom arbeid med tilrettelegging, tilpassing og samhandling, samtidig som lærerrollen drøftes faglig og kritisk.

Emneplanen må leses i lys av studieprogramplanen, inkludert progresjonstrappen, de fagovergripende temaene og emneplanen for praksis i GLU1.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om roller, mål og innhold i læreplanen for grunnskolefaget KRLE
  • har kunnskap om fagdidaktiske forskningstradisjoner og fagsyn knyttet til grunnskolefaget KRLE
  • har kunnskap om religion og livssyn som historisk, kulturelt og aktuelt fenomen på tradisjons-, gruppe- og individnivå
  • har kunnskap om tekster, fortellinger, høytider, lære, estetikk, praksiser, etiske normer og indre mangfold i et utvalg religioner og livssyn

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere utfordringer omkring religiøst og livssynsmessig mangfold i skole og samfunn, og kritisk reflektere omkring disse utfordringene
  • kan sammenligne religion og livssyn både i historisk og aktuelt perspektiv, inkludert kritiske perspektiv på sammenligning som metode i religionsvitenskap og KRLE-undervisning
  • kan samhandle med elever og være en god samtalepartner i faglig relaterte spørsmål
  • kan samarbeide med elever, kollegaer, foresatte og aktører i lokalmiljøet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte hva religion og livssyn kan ha å si for den enkelte og for samfunnet
  • kan faglig og kritisk drøfte lærerrollen i KRLE
  • kan formidle eksempler på forskning knyttet til religion og livssyn
  • kan reflektere kritisk over skolefaget sitt mål og innhold

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Det legges opp til variert undervisning, som inkluderer studentaktive læringsformer. Akademisk lesing og skriving inngår i læringsarbeidet i emnet. Studentene vil få anledning til å utvikle grunnleggende digital kompetanse.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Studentaktive læringsformer lagt til undervisningsøkter er obligatoriske, med krav om 80% deltakelse. Det fremgår av undervisningsplanen hvilke økter dette gjelder.
  • Individuell skriftlig oppgave i akademisk skriving knyttet til et tema innen KRLE 1, emne 1. Oppgaven skal være forskningsbasert. Læringsaktiviteten er begrunnet i læringsutbytteformuleringen som sier at studenten skal ha "kunnskap om tekster, fortellinger, høytider, lære, estetikk, praksiser, etiske normer og indre mangfold i et utvalg religioner og livssyn."

Obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent innen fastsatte frister før studenten kan gå opp til eksamen.

Vurderingsform

  • Del 1: Semesteroppgave, 3000 ord (pluss/minus 10%). Vekting 60 % av endelig karakter.
  • Del 2: Muntlig eksamen, ca. 30 minutter. Form og innhold på muntlig eksamen blir kunngjort ved semesterets oppstart. Vekting 40 % av endelig karakter.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, må den delen som ikke er bestått bli tatt som ny eksamen.

Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives en helt ny semesteroppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Semesteroppgave: Alle hjelpemidler er tillatt.

Muntlig eksamen: En side med håndskrevne notater.

Mer om hjelpemidler