Hopp til innhald

MSS500 Helsepedagogikk, helsetenesteutvikling og innovasjon

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet belyser og problematiserer sentrale teorier og begreper i helsepedagogikk og sammenhengen mellom begrepene. Innen helsetjenesteutvikling og innovasjon vektlegges hvordan digitale verktøy for kartlegging av helseplager og digitale verktøy for samvalg kan fremme pasient- og brukermedvirkning i helsetjenesten. I tillegg vektlegges det aktiv deltakelse fra studentene der de utvikler selvstendig evne til å identifisere og kritisk vurdere relevante tiltak for å utvikle, innovere og forbedre helsetjenestene.

Helsepedagogikk:

  • Helsepedagogiske tilnærminger og metoder
  • Brukermedvirkning i opplæring og veiledning av pasienter og pårørende
  • Health literacy - helseinformasjonsforståelse
  • Pedagogisk teori og læring
  • Barrierer for læring
  • Kommunikasjon og samhandling
  • Pasientsentrert veiledning
  • Den didaktiske relasjonsmodell i en lærings-og mestringskontekst
  • Motivasjon og læring
  • Teorier om helse, stress og mestring
  • Livskvalitetsbegrepet
  • Helseatferdsmodeller og teorier om atferdsendring
  • Livsstilsendring og livsstilsintervensjoner
  • Sentrale lover og føringer for opplæring og helseopplysning
  • Likepersonarbeid og brukerorganisasjonene som samarbeidspartnere

Helsetjenesteutvikling og innovasjon:

  • Digital helse- begreper og kategorier
  • Digital helsekompetanse hos pasienter
  • Digital helsekompetanse hos helsepersonell
  • Innovasjons-og implementeringskompetanse
  • Digital egenkartlegging for pasienter og brukere-kliniske tilbakemeldingssystemer
  • Digitale samvalgsløsninger
  • Oppfølging, motivasjon og mestringsstøtte
  • Utvikling av helsepedagogiske verktøy
  • Bruk av digitale løsninger for pasientrettet kommunikasjon, informasjonsoverføring, opplæring og oppfølging

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatorisk læringsaktivitet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet:

Obligatorisk læringsaktivitet helsetjenesteutvikling og innovasjon: Skriftlig gruppeoppgave. Gruppen skal utarbeide kunnskapsbasert pasientrettet informasjonsmateriell relevant for klinisk spesialitet.

Obligatorisk læringsaktivitet er gyldig i ett semester etter godkjenning.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. For mer informasjon om bruk av kunstigintelligens (KI) se Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • KLS300 - Klinisk fagledelse, kvalitetsutvikling og helsepedagogikk - Reduksjon: 15 studiepoeng