MSS500 Helsepedagogikk, helsetenesteutvikling og innovasjon
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet belyser og problematiserer sentrale teorier og begreper i helsepedagogikk og sammenhengen mellom begrepene. Innen helsetjenesteutvikling og innovasjon vektlegges hvordan digitale verktøy for kartlegging av helseplager og digitale verktøy for samvalg kan fremme pasient- og brukermedvirkning i helsetjenesten. I tillegg vektlegges det aktiv deltakelse fra studentene der de utvikler selvstendig evne til å identifisere og kritisk vurdere relevante tiltak for å utvikle, innovere og forbedre helsetjenestene.
Helsepedagogikk:
- Helsepedagogiske tilnærminger og metoder
- Brukermedvirkning i opplæring og veiledning av pasienter og pårørende
- Health literacy - helseinformasjonsforståelse
- Pedagogisk teori og læring
- Barrierer for læring
- Kommunikasjon og samhandling
- Pasientsentrert veiledning
- Den didaktiske relasjonsmodell i en lærings-og mestringskontekst
- Motivasjon og læring
- Teorier om helse, stress og mestring
- Livskvalitetsbegrepet
- Helseatferdsmodeller og teorier om atferdsendring
- Livsstilsendring og livsstilsintervensjoner
- Sentrale lover og føringer for opplæring og helseopplysning
- Likepersonarbeid og brukerorganisasjonene som samarbeidspartnere
Helsetjenesteutvikling og innovasjon:
- Digital helse- begreper og kategorier
- Digital helsekompetanse hos pasienter
- Digital helsekompetanse hos helsepersonell
- Innovasjons-og implementeringskompetanse
- Digital egenkartlegging for pasienter og brukere-kliniske tilbakemeldingssystemer
- Digitale samvalgsløsninger
- Oppfølging, motivasjon og mestringsstøtte
- Utvikling av helsepedagogiske verktøy
- Bruk av digitale løsninger for pasientrettet kommunikasjon, informasjonsoverføring, opplæring og oppfølging
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatorisk læringsaktivitet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet:
Obligatorisk læringsaktivitet helsetjenesteutvikling og innovasjon: Skriftlig gruppeoppgave. Gruppen skal utarbeide kunnskapsbasert pasientrettet informasjonsmateriell relevant for klinisk spesialitet.
Obligatorisk læringsaktivitet er gyldig i ett semester etter godkjenning.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt. For mer informasjon om bruk av kunstigintelligens (KI) se Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- KLS300 - Klinisk fagledelse, kvalitetsutvikling og helsepedagogikk - Reduksjon: 15 studiepoeng