Hopp til innhald

ØAA112 Lærende ledelse, organisasjon og kultur

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Kurset skal kunne gi studentene en videreføring innen fagområdet administrasjon og ledelse med fokus på den menneskelige ressursen. Et viktig siktemål blir å kunne oppøve studentenes evne til å vurdere ledelse og dets betydning i ulike kontekster og situasjoner og viktigheten av en lærende tilnærming til lederrollen.

Innhold

  • Ledelse; et mangetydig fenomen
  • Leders plattform for ledelse
  • Ledelse som funksjon
  • Ledelse av medarbeidere og team
  • Lærende organisasjon
  • Kontekster for ledelse

Læringsutbytte

Ved fullført kurs i Lærende ledelse, organisasjon og kultur skal studenten:

Kunnskaper

  • Beskrive ulike tilnærminger av fenomenet ledelse.
  • Forklare og forstå utøvelse av ledelse i lærende organisasjoner.

Ferdigheter

  • Analysere ulike betingelser for lærende ledelse.
  • Anvende fagkunnskapen på relevante case fra arbeids-/organisasjonslivet.

Generell kompetanse

  • Kunne identifisere ledelsesutfordringer for læring i ulike organisasjoner.
  • Evne til kritisk refleksjon i måter å utøve ledelse på.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

BØA112 Organisasjon og ledelse og ØAO018 Organisasjon II og digitalisering, eller tilsvarende.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelser.

Obligatorisk læringsaktivitet

1 gruppebasert arbeidskrav.

Arbeidskravet består i å lage Intervjuguider til ledersamling, basert på teori i deloppgaver til semesteroppgave.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.

Vurderingsform

Gruppebasert semesteroppgave.

Semesteroppgava består av flere deloppgaver, som skal danne en helhet. Det vil bli gjennomført et lederseminar, der studentene gjennom å ha laget intervjuguider i arbeidskravet, skal gjennomføre disse på lederseminar. Dataene de samler inn skal drøftes i semesteroppgaven. Semesteroppgaven får en overordnet problemstilling som skal sy det hele sammen. Omfanget er 20 sider (+/- 10%). Skrifttype times roman 12, linjeavstand 1,5.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle trykte og skrevne hjelpemiddel

Mer om hjelpemidler