ØAO016 Strategi og virksomhetsutvikling
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Kurset gir en innføring i grunnleggende strategiske perspektiver og analyser. Gjennom kurset vil kandidatene opparbeide seg kunnskap om strategiske metoder og utvikle en forståelse for strategiske tenkning. Videre vil kurset gi kandidatene en innføring i grunnleggende forretningsutvikling.
Kandidatene vil jobbe i grupper med to arbeidskrav og en semesteroppgave. Disse er utformet slik at kandidatene får øvd på å anvende kunnskapene, ferdighetene og de generelle kompetansene beskrevet under.
Læringsutbytte
Kandidatene vil etter å ha gjennomført og bestått emnet ha tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som beskrevet under:
Kunnskaper:
- Ha tilegnet seg god innsikt i strategiske problemstillinger.
- Ha tilegnet seg innsikt i hva som skal til for å fatte strategiske beslutninger, og hvordan disse påvirkes av interne og eksterne forhold.
- Ha kunnskap om ulike strategiske tilnærminger basert på eksterne og interne analyser.
- Ha kunnskaper om hvordan strategi og virksomhetsutvikling henger sammen og blir påvirket av interne og eksterne forhold.
- Ha kunnskaper om hvordan man kan identifisere muligheter for forretningsutvikling, og hvordan man kan tilrettelegge for utnytting av disse.
Ferdigheter:
- Kunne gjennomføre strategiske analyser av virksomheter (eksternt og internt), og kunne diskutere hvordan innsikt fra denne påvirker valg og implementering av strategi.
- Kunne identifisere og analysere hvilke elementer som er viktige for virksomheters evne til å skape verdi over tid.
- Kunne formulere en forretningsidé for en virksomhet
- Identifisere en virksomhets forretningsidé og -modell, viktige utfordringer internt og eksternt, samt hva som er viktig for virksomhetens verdiskapning.
- Identifisere og drøfte problemstillinger knyttet til strategiske valg og operasjonalisering av strategi.
Generell kompetanse:
- Forstå betydningen av strategi og forretningsutvikling for virksomheter.
- Evne til kritisk refleksjon rundt temaene i emnet.
- Evne til å presentere fagstoff og analyse både skriftlig og muntlig.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Kunnskaper tilsvarende grunnleggende markedsføring (f.eks. BØA116) og grunnleggende organisasjonsfag (f.eks. BØA112). Noen forkunnskaper i samfunnsøkonomi og bedriftsøkonomi er en fordel.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelser.
Obligatorisk læringsaktivitet
For å levere semesteroppgave må følgende to arbeidskrav være bestått:
- En skriftlig gruppeoppgave.
- Et skriftlig eller muntlig gruppearbeid som skal deles med klassen.
Obligatoriske arbeidskrav er gyldige i eksamenssemesteret og de 3 påfølgende semestrene.
Vurderingsform
Semesteroppgave som skal løses i grupper (100 % av endelig karakter)
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillat, med følgende begrensinger:
- Kandidatene må krysse av egenerklæring i WiseFlow før innlevering av semesteroppgaven. Ved å krysse av for egenerklæring, bekrefter kandidaten at hen er kjent med forskrift for studium og eksamen og retningslinjene for håndtering av fusk ved HVL.
Kandidatene må referere og opplyse om eventuell bruk av kunstig intelligens (KI). Semesteroppgaven skal være skrevet av kandidatene som leverer oppgaven, ikke av KI, dette vil bli regnet som fusk. KI kan likevel benyttes som støtte i skriveprosesser, som en sparringspartner og lignende. Se spesielt kapitlene «Om å skrive og referere» og «Kunstig intelligens» på siden innleveringer av hjemmeeksamen og oppgaver.
Mer om hjelpemidler