Studieplan - Kvalifiseringsprogram for norsk autorisasjon som sjukepleiar
Våren 2021
Utdanningen er Kvalifiseringsprogram for deg som har vedtak fra Helsedirektoratet som sier at komplementerende utdanning må tas for å nå norsk krav til autorisasjon som sykepleier i Norge.
Læringsutbytte
Etter gjennomført kompenserende utdanning i sykepleie skal sykepleieren ha kunnskap, ferdigheter og generell kunnskap i tråd med kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning.
En kandidat med fullført program og sammen med utdanningen sykepleieren har fra hjemlandet ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap:
Sykepleieren
- har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger innen sykepleievitenskapelige emner.
- har relevant kunnskap innen medisinske og naturvitenskapelige- og samfunnsvitenskapelige emner.
- har kunnskap om sykepleiefagets historie, tradisjoner og egenart.
- kjenner til forskning og utviklingsarbeid relevant for sykepleie.
- har kunnskap om velferdsstaten, rammer for tjenesteutøvelsen og sykepleietjenestens bidrag til helse- og velferdstjenestene
Ferdigheter:
Sykepleieren
- kan utøve sykepleie basert på forskning, erfaring og faglig skjønn.
- kan ivareta pasientens grunnleggende behov ved å observere, vurdere, planlegge, iverksette, evaluere og dokumentere sykepleier.
- kan identifisere risikofaktorer av individuell og miljømessig karakter, planlegge og utføre helsefremmende og forebyggende tiltak.
- kan informere, underviser og veileder pasienter og pårørende.
- kan fremme læringsprosesser som bidrar til pasientsikkerhet, kvalitet og tillit i helsetjenesten-
- kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker, prosedyrer og kommunikasjonsformer.
- er en endringsdyktig leder av eget fag.
- kan samhandle tverrprofesjonelt for å skape et koordinert, helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud.
Generell kompetanse:
Kandidaten...
- kan utøve faglig forsvarlig sykepleie, basert på etisk bevissthet og kritisk refleksjon.
- kan møte pasienter og pårørende med omsorg, innlevelse og moralsk ansvarlighet.
- kan ivareta pasientens rett til medbestemmelse og medvirkning.
- kan bidra til nytenkning og innovasjon.
- kan vise evne og vilje til livslang læring, arbeider kunnskapsbasert og bidrar til å utvikle kvalitet i sykepleiefaget og helsetjenesten.
- kan anvende og formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig.
- kan bidra til at faglige og etiske normer synliggjøres i den offentlige debatt om helsepolitiske spørsmål.
Innhald
Utdanningen er samlings- og studiegruppebasert. Se mer detaljert beskrivelse i hvert enkelt emne.
Arbeidsformer
Forelesninger, gruppearbeid, innleveringer
Vurderingsformer
Hvert emne blir sluttvurdert og de ulike vurderingsformene fremgår i emneplanene.
Vurderingsuttrykk som brukes er bestått/ikke bestått eller gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterr og F er ikke bestått.