Studieplan - Praktisk-pedagogisk utdanning for allmenne fag
Hausten 2020
Praktisk-pedagogisk utdanning for allmenne fag (PPU-A) er en kort og intensiv lærerutdanning som bygger på studentens allerede gjennomførte fagstudium.
Studenten skal utvikle både praktisk og teoretisk kunnskap om og forståelse for en lærers løpende pedagogiske valg og didaktiske handlingsrom. Dette skal studenten videre kunne gjøre aktivt bruk av som profesjonell lærer i møte med kompleksiteten i skolehverdagen.
Læringsutbytte
Studieprogrammet følger de læringsutbyttebeskrivelser som til enhver tid er gjeldende gjennom utdanningens forskrift til rammeplan og de nasjonale retningslinjene.
Nærmere beskrivelse av progresjon og organisering av læringsutbyttebeskrivelsene er spesifisert i emneplanene.
Innhald
PPU-A heltid foregår ved Campus Sogndal.
Studieprogrammet er rammet inn av et kunnskapssyn der profesjonskompetanse er definert som en konstruksjon av flere ulike kunnskapsformer. Studiet er bygget opp for å støtte studentens helhetlige kompetanseutvikling. Studiet består av 30 stp pedagogikk og 30 stp fagdidaktikk. Disse er fordelt likt i følgende emner:
- Ledelse av læreprosesser - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et individ- og gruppeperspektiv (30 stp)
- Praksis 1
- Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et organisasjons- og samfunnsperspektiv (30stp)
- Praksis 2
Studiet skal knytte teori og praksis sammen til et helhetlig og integrert studium og gi fremtidig faglærere nødvendig startkompetanse. Gjennom å ha en forskende tilnærming til lærestoffet vil studentene kunne tilegne seg det som er nødvendig for å oppnå en slik profesjonsfaglig kompetanse.
For å kunne avlegge eksamen må studenten ha minimum 80% frammøte i begge de teoretiske emnene. Nærmere presisering av tidspunkt for undervisning, arbeidskrav, praksis m.m. gis i emneplan og studieheftet fra det enkelte studiested. Samlet sett må studenten regne med at studiet vil kreve omkring 1800 arbeidstimer.
Praksis
Praksis består av 60 (30 + 30) hele dager og skal integrere de teoretiske emnene i studiet. På den måten kan de pedagogiske, fagdidaktiske og faglige elementene gjensidig utfylle hverandre i kvalifiseringen til læreryrket.
Praksisopplæringen består av alle de aktiviteter som inngår i en lærers arbeidshverdag og er beskrevet i emneplan for praksis. Praksis skal være veiledet og om det er praktisk gjennomførbart vil studentene få praksisbesøk der både praksisveileder, lærer fra studiested og studenten selv deltar.
Arbeidsformer
Studiet gjør bruk av en rekke varierte og studentaktive arbeidsformer. Hvilke arbeidsformer som blir tatt i bruk er til enhver tid avhengig av tema det arbeides med. Nærmere spesifisering er gjort i emneplanene og årsplanen.
Vurderingsformer
Kompetansen vil bli vurdert både gjennom skriftlige og muntlige dokumentasjonsformer. Vurderingsformer er nærmere beskrevet i emneplanene.
For å kunne avlegge eksamen må studenten ha utført og fått godkjent alle obligatoriske arbeidskrav i studiet slik dette er fastsatt i det enkelte emne- og i årsplan fra studiestedet.
Internasjonalisering
Det vil være mulig å ta deler av det siste praksisemnet utenlands.