Regnjakker i barnehagen

Veilederutdanning for praksislærere i barnehager

Vidareutdanning på masternivå

Jobber du som praksislærer i barnehage og ønsker ytterligere innsikt i rollen som praksislærer, veileder, vurderer og lærerutdanner? Da er veilederutdanningen for praksislærere noe for deg!

Bergen

Hopp til

    Søk studieplass

    Opptakskrav og søknad

    Opptakskrav

    Fullført barnehage-/førskolelærerutdanning eller annen treårig pedagogisk høgskoleutdanning med videreutdanning i barnehagepedagogikk som kvalifiserer for pedagogisk lederstilling i barnehage. Du må være ansatt i barnehage.

    Meir om søknadsprosessen

    Hvorfor studere veilederutdanning for praksislærere i barnehager?

    Med veilederutdanning vil du utvikle egen kompetanse og bidra med verdifull kunnskap i barnehagen som praksisbarnehage og som en lærende organisasjon.

    Hva lærer du?

    Gjennom studiet vil du utvikle kunnskaper om ulike tilnærminger til profesjonsveiledning. Du vil også utvikle ferdigheter i bruk av ulike metoder for veiledning. 

    I tillegg vil du reflektere kritisk over praksislærers ulike roller og ansvarsområder. Etiske perspektiver vil være sentrale. For å utvikle barnehagen som praksisbarnehage og lærende organisasjon, skal du gjennomføre et utviklingsarbeid knyttet til veiledning i egen barnehage. 

    Målgruppe

    Studiet er for deg som allerede har erfaring som praksislærer eller som ønsker å bli praksislærer. Studiet vil gi formell kompetanse i veiledning, vurdering og i utvikling av barnehagen som praksisbarnehage.

    Videreutdanningen er på masternivå og har et omfang på 30 studiepoeng og går over to semestre. Har du 15 studiepoeng i veiledning fra før, kan du utvide med 15 studiepoeng. Da  får du totalt 30 studiepoeng med videreutdanning i temaene praksislærer som lærerutdanner, veileder og vurderer, samt kompetanse i utvikling av praksisbarnehagen som lærende organisasjon. 

    Hvordan er studiet bygget opp?

    Praktisk informasjon

    Undervisningsform

    Studiet er samlingsbasert og i løpet av studieåret er det seks samlinger á 2 dager. I tillegg til obligatorisk fremmøte på samlingene, er studiet organisert i deltemaer med forelesninger, praktiske øvelser, presentasjoner og diskusjoner. Dette skjer både fysisk og digitalt, i grupper og individuelt. Studiet forutsetter individuelt og gruppevis arbeid mellom samlingene.

    Utdanningen har fire gjennomgående temaer

    1. Sentrale kompetanseområder knyttet til barnehagelæreren som lærerutdanner, veileder og vurderer.
    2. Ulike teorier om veiledning og vurdering og praktisk bruk av ulike metoder for veiledning og vurdering.
    3. Praksislærers ulike roller og ansvarsområder.
    4. Kritisk, analytisk og etisk refleksjon. Nytekning om praksislærers roller og ansvarsområder i praksisbarnehagen som en lærende organisasjon.

    Samlinger

    Høst 2024

    • 21.-22. august
    • 25.-26. september
    • 6.-7. november

    Vår 2025

    • 8.-9. januar
    • 19.- 20. februar
    • 9.-10. april

    Høst 2025

    • 20.-21. august
    • 24.-25. september
    • 29.-30. oktober

    Vår 2026

    • 07.- 08. januar
    • 18.- 19. februar
    • 15.-16. april

    Anbefalt forkunnskap

    Barnehage-/førskolelærerutdanning, eller annen treårig pedagogisk høgskoleutdanning med videreutdanning i barnehagepedagogikk.

    Pensum

    Du får informasjon om pensum ved studiestart. 

    Eksamensform

    Høst

    Individuell skriftlig semesteroppgave over 21 dager, på 3000 ord, +/- 10 %

    Vår

    • Del 1: Oppgave. Skriftlig rapport om gjennomført utviklingsarbeid i egen barnehage, 3000 ord, 10%+/- (individuell oppgave) eller 5000 ord 10% +/- (gruppeoppgave).  40 % av endelig karakter.
    • Del 2: Muntlig individuell eksamen med grunnlag i pensum for VVPB802. Fire ulike problemstillinger blir utlevert tre uker før eksamensdato. Eksaminasjon inntil 30 minutter, 60 % av endelig karakter.

    Andre interessante studietilbud

    Se oversikt over alle våre videreutdanninger og kurs