Opptakskrav og søknad
Opptakskrav
Fullført barnehage-/førskolelærerutdanning eller annen treårig pedagogisk høgskoleutdanning med videreutdanning i barnehagepedagogikk som kvalifiserer for pedagogisk lederstilling i barnehage. Du må være ansatt i barnehage.
Hvorfor studere veilederutdanning for praksislærere i barnehager?
Med veilederutdanning vil du utvikle egen kompetanse og bidra med verdifull kunnskap i barnehagen som praksisbarnehage og som en lærende organisasjon.
Hva lærer du?
Gjennom studiet vil du utvikle kunnskaper om ulike tilnærminger til profesjonsveiledning. Du vil også utvikle ferdigheter i bruk av ulike metoder for veiledning.
I tillegg vil du reflektere kritisk over praksislærers ulike roller og ansvarsområder. Etiske perspektiver vil være sentrale. For å utvikle barnehagen som praksisbarnehage og lærende organisasjon, skal du gjennomføre et utviklingsarbeid knyttet til veiledning i egen barnehage.
Målgruppe
Studiet er for deg som allerede har erfaring som praksislærer eller som ønsker å bli praksislærer. Studiet vil gi formell kompetanse i veiledning, vurdering og i utvikling av barnehagen som praksisbarnehage.
Videreutdanningen er på masternivå og har et omfang på 30 studiepoeng og går over to semestre. Har du 15 studiepoeng i veiledning fra før, kan du utvide med 15 studiepoeng. Da får du totalt 30 studiepoeng med videreutdanning i temaene praksislærer som lærerutdanner, veileder og vurderer, samt kompetanse i utvikling av praksisbarnehagen som lærende organisasjon.
Hvordan er studiet bygget opp?
- Første semester: Innføring i veiledning og vurdering for praksislærere i barnehagen
- Andre semester: Barnehagelæreren som lærerutdanner, veileder og vurderer
Undervisningsform
Studiet er samlingsbasert og i løpet av studieåret er det seks samlinger á 2 dager. I tillegg til obligatorisk fremmøte på samlingene, er studiet organisert i deltemaer med forelesninger, praktiske øvelser, presentasjoner og diskusjoner. Dette skjer både fysisk og digitalt, i grupper og individuelt. Studiet forutsetter individuelt og gruppevis arbeid mellom samlingene.
Utdanningen har fire gjennomgående temaer
- Sentrale kompetanseområder knyttet til barnehagelæreren som lærerutdanner, veileder og vurderer.
- Ulike teorier om veiledning og vurdering og praktisk bruk av ulike metoder for veiledning og vurdering.
- Praksislærers ulike roller og ansvarsområder.
- Kritisk, analytisk og etisk refleksjon. Nytekning om praksislærers roller og ansvarsområder i praksisbarnehagen som en lærende organisasjon.
Samlinger
Høst 2024
- 21.-22. august
- 25.-26. september
- 6.-7. november
Vår 2025
- 8.-9. januar
- 19.- 20. februar
- 9.-10. april
Høst 2025
Vår 2026
Anbefalt forkunnskap
Barnehage-/førskolelærerutdanning, eller annen treårig pedagogisk høgskoleutdanning med videreutdanning i barnehagepedagogikk.
Pensum
Du får informasjon om pensum ved studiestart.
Eksamensform
Høst
Individuell skriftlig semesteroppgave over 21 dager, på 3000 ord, +/- 10 %
Vår
- Del 1: Oppgave. Skriftlig rapport om gjennomført utviklingsarbeid i egen barnehage, 3000 ord, 10%+/- (individuell oppgave) eller 5000 ord 10% +/- (gruppeoppgave). 40 % av endelig karakter.
- Del 2: Muntlig individuell eksamen med grunnlag i pensum for VVPB802. Fire ulike problemstillinger blir utlevert tre uker før eksamensdato. Eksaminasjon inntil 30 minutter, 60 % av endelig karakter.