Drama som læringsmedium i kinesisk skole med særlig fokus på prosessdrama i moralundervisning i den kinesiske grunnskolen

Sisi Zheng disputerer 8. november 2024 for ph.d.-graden ved Høgskulen på Vestlandet med avhandlingen: Drama as a learning medium in Chinese schooling – with a particular focus on process drama in moral education in the Chinese primary school.

Implementering av dramapedagogikk

Doktorgradsstudien undersøker hvordan dramapedagogikk blir implementert innenfor undervisningsområdet moralsk danning i kinesiske skoler i dag, med et spesielt fokus på prosessdrama. I en vestlig kontekst refererer dramapedagogikk til et fagfelt som inkorporerer drama både som et eget fag på læreplanen, en undervisnings- eller læringsmetode som kan anvendes på tvers av læreplanen, og representerer et felt med røtter både i pedagogikk og teaterkunst.

Prosessdrama som pedagogisk formål

Prosessdrama er en sjanger innen dramapedagogikk der deltakerne utforsker og forestiller en imaginær verden uten et eksternt publikum. Prosessdrama har ofte et pedagogisk formål. Det kan knytte nære forbindelser til en rekke læreplanområder, som kunstfag, språk, litteratur, historie, samfunnskunnskap, matematikk og undervisning som danning.

Sisi Zheng sin studie tar spesielt for seg moralundervisning i den kinesiske grunnskolen og har følgende problemstilling: Hvordan blir prosessdrama som læringsform konseptualisert, anvendt og utfordret i kinesisk moralundervisning?

Mål om å styrke prosessdrama som læringsform

I avhandlingen inngår tre fagfellevurderte forskningsartikler og ett kommentert intervju med den kinesiske dramatikeren og pioneren innen dramaundervisning, Li Yingning. Ambisjonen med studien er å bidra til å forstå og styrke prosessdrama som læringsform, som et eget fag i kinesisk skole og utdanning, og som en dramapedagogisk sjanger med vekt på utforskende og elevorientert arbeid.

Studien er relevant særlig på grunn av den økende interessen for drama- og teaterpedagogikk under dagens pågående læreplanreform i Kina. Dette øker behovet for bredere forståelse av drama og teater og for et spesifikt språk som tydelig artikulerer denne gryende pedagogiske og estetiske pedagogikken. Denne studien inneholder referanser til språk, interkulturalitet og pedagogikk, og kan dermed bidra til utvidelse av hva som er mulig innen dramapedagogikk - både i og utenfor Kina.


Sisi Zheng

Personalia

Sisi Zheng er fra Shanghai, Kina og er kandidat ved ph.d.-programmet Danning og didaktiske praksisar ved Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (HVL). Hun var en av de fire første utvekslingsstudentene på bachelornivå fra Shanghai Theatre Academy (STA) til tidligere Høgskolen i Bergen (HiB) (2011) og har en mastergrad i dramapedagogikk og anvendt teater fra HiB (2015).

I sin tid som doktorgradsstudent var hun medvirkende i UTFORSK-prosjekt Drama Education and Applied Theatre (2018-2023). Hun har vært involvert i flere delagasjonsbesøk fra STA og har gjennomført oversettelsesoppgaver og oppdrag som tolk for HVL.

Alle interesserte ønskes velkommen til prøveforelesning og disputas.

Prøveforelesning

Tid: 09.00 – 14.00
Sted: Auditorium M005, Campus Kronstad
Tema: How have Bertolt Brecht’s theories of “Epic Theatre” influenced educational drama research in China and Norway and what have the implications been for how educational drama is practiced in the two countries?

Disputas

Tid: 10.30 - 14.00
Sted: Auditorium M005, Campus Kronstad

Bedømmelseskomiteen

  • Opponent 1: Professor Peter Duffy, University of South Carolina, USA
  • Opponent 2: Professor Wenche Torrissen, Høgskolen i Volda
  • Komiteens Leder: Professor Vigdis Vangnes, Høgskulen på Vestlandet

Disputasleder

Tiri Beate Bergesen Schei

Veiledere

Professor Emeritus Tor-Helge Allern (hovedveileder)
Professor Emeritus Stig A. Eriksson (medveileder)
Førsteamanuensis Ádám Cziboly (vikarmedveileder)

https://hvl.zoom.us/j/63220642544?pwd=kDzjcBxbHkweQlGgDbx0lruISb2ScW.1

Webinar ID: 632 2064 2544 Passcode: 647601