Tilsette ved FLKI som har disputert ved andre institusjonar
På denne sida finn du oversikt over tilsette ved Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett som har disputert ved andre institusjonar.
- Anne Mette Færøyvik Karlsen ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag disputerte for ph. d.-grada si 10. juni 2022 ved UiS med avhandlinga "Læreres samtaler som mulighetsrom for læring. En kvalitativ studie av lærersamtaler i Lesson Study”. Omtale av avhandlinga: https://www.uis.no/nb/forskning/hvordan-kan-laerere-laere-mer-av-a-snakke-med-hverandre
-
Solveig Nordengen ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking disputerte for ph.d-grada si 9. desember 2021 ved NIH med avhandlinga "Bicycling in the right direction?". Omtale av avhandlinga til Solveig Nordengen kan du lese her.
-
Nicolay Stien ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking disputerte for ph.d-grada si 19. november 2021 ved Nord Universitet med avhandlinga "Assessment and training for climbing-related performance."
-
Anne Grethe Sønsthagen ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking disputerte for ph.d-grada si 2. november 2021 ved USN med avhandlinga "Leadership and responsibility: A study of early childcare institutions as inclusion arenas for parents with refugee backgrounds." Omtale av avhandlinga til Anne Grethe Sønsthagen kan du lese her.
-
Lena Dahl ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking disputerte for ph.d-grada si 14. oktober 2021 ved NIH med avhandlinga "Ulykker og sikkerhet i friluftsliv på norsk videregående skole. En empirisk studie av ulykkeshendelser og lærerrefleksjoner om sikkerhet i friluftslivundervisningen på studieretning for idrettsfag." Omtale av avhandlinga til Lena Dahl kan du lese her.
-
Oded Ben-Horin ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking disputerte for ph.d-grada si 26. februar 2021 ved UiB med avhandlinga "Improvising the bridge." Omtale av avhandlinga til Oded Ben-Horin kan du lese her.
- Michel Alexandre Cabot ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking disputerte for ph.d-grada si 28. mai 2021 ved UiO med avhandlinga "Meaningful Grammar Feedback in English Writing Teacher Education". Omtale av avhandlinga til Michel Alexandre Cabot kan du lese her.
-
Ellen Eimhjellen Blom ved Institutt for idrett, kosthald og naturfag, disputerte for ph.d-grada ved NTNU 8. desember 2020 med avhandlinga ”Physical activity level and health-related quality of life among participants attending Healthy Life Centers – A prospective observational study with a 15-month follow-up”. Omtale av avhandlinga til Ellen Eimhjellen Blom kan du lese her.
-
Jorunn Simonsen Thingnes ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking 9. oktober 2020 ved UiO med avhandlinga Å velje minoriserte språk. Språkpolitikk og språkval i akademia. Omtale av avhandlinga til Jorunn Simonsen Thingnes.
- Lillian Pedersen ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag disputerete for ph.d.-graden ved OsloMet 2. oktober 2020 med avhandlinga Kjensla av leikeplassen. Ei kvalitativ undersøking av fem år gamle barn sine bevegelsespraksisar i barnehagen. Omtale av avhandlinga til Lillian Pedersen.
- Bente I. Borthne Hvidsten ved insituttt for pedagogikk, religion og samfunnsfag disputerte ved Nord universitet 25. juni 2020 med avhandlinga Begrepet konsentrasjonsvansker og dets sensus communis. Siste års lærerstudenters, erfarne læreres og rådgiveres oppfatninger av og erfaringer med det operative begrepet konsentrasjonsvansker. Omtale av avhandlinga til Bente Hvidsten.
- Ada Kristine Ofrim Nilsen ved institutt for idrett, kosthald og naturfag disputerte ved Norges idrettshøgskole 29. april 2020 med avhandlinga Physical activity among preschoolers - cross-sectional and prospective findings from the Sogn og Fjordane Preschool Physical Activity Study. Omtale av avhandlinga til Ada Kristine Ofrim Nilsen.
- Vidar Andersen ved institutt for idrett, kosthald og naturfag disputerte ved Nord Universitet 30. april 2020 med avhandlinga Elastic bands in resistance training: Acute and chronic effects. Omtale av avhandlinga til Vidar Andersen.
- Morten Kristoffersen ved institutt for idrett, kosthald og naturfag disputerte ved NTNU 17. april 2020 med avhandlinga Pre-season training methods to increase power production in road cycling:
low-cadence-, maximal strength- and short-sprint training. Omtale av avhandlinga til Vidar Andersen. - Mona Røsseland ved institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking disputerte ved Universitetet i Agder 7. februar 2020 med avhandlinga: Hva karakteriserer lærernes utvikling med ny didaktisk teori? Omtale av avhandlinga til Mona Røsseland.
- Mette Stavnsbo ved institutt for idrett, kosthald og naturfag disputerte ved Norges idrettshøgskole 23. januar 2020 med avhandlinga: Fysisk aktivitet hos barn og risiko for senere hjerte- og karsykdommer. Omtale av avhandlinga til Mette Stavnsbo.
- Kristoffer Jul-Larsen ved institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking disputerte ved NTNU 17. januar 2020 med avhandlinga: Vurderende stemmer. Litteraturkritikk og litteraturformidling i norsk radio 1925-2000.
- Øystein Røsseland Kvinge: Presentation in teacher education. A study of student teachers’ transformation and representation of subject knowledge using semiotic technology. Disputerte ved UiB 18. oktober 2019. Omtale av avhandlinga til Øystein Røsseland Kvinge.
- Trude Bukve disputerer fredag 6. desember 2019 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlinga "Language use in higher education. The student perspective". Omtale av avhandlinga til Trude Bukve.
-
Gro Hege Saltnes Urdal: Interpreter students’ development of professional characteristics as interpreters for deafblind individuals: Evidence-based practice and Bildung processes. Disputerte ved HVL 29. august 2019. Omtale av avhandlinga til Gro Hege Saltnes Urdal.
-
Tine Grieg Viig: The Dynamics of Creative Music Making: Et sosiokulturelt perspektiv på læring i skapende musikalske praksiser. Disputerte ved UiB 7. desember 2018. Omtale av avhandlinga til Tine Grieg Viig.
-
Laura Suominen Ingulfsvann: Affected by movement. Disputerte ved NIH 19. november 2018. Kort oppsummering av avhandlinga.
-
Hege Myklebust: Spor av dei andre. Adressivitet i argumenterande elevtekstar. Disputerte ved NTNU 21. september 2018. Kort oppsummering av avhandlinga.
-
Katrine Nyvoll Aadland: Indices of physical activity, executive functions and academic performance among 10-year old school children: Cross-sectional, prospective and intervention findings from The Active Smarter Kids (ASK) school-based cluster-randomized controlled trail. Disputerte ved NIH 9. mars 2018. Kort oppsummering av avhandlinga.
-
Sigve Høgheim: Making math interesting: An experimental study of interventions to encourage interest in mathematics. Disputerte ved UiB 19. desember 2017. Kort oppsummering av avhandlinga.
-
Reidun Faye: Navigating Development. An ethnographic study of development aid, education and social change among urban squatters in Nepal. Disputerte ved UiB 24. november 2017. Kort oppsummering av avhandlinga.
- Gro Espedal: Lærerstudenters profesjonelle utforming. Et diskursorientert bidrag til forståelse av studenters selvutforming gjennom lærerutdanning. Disputerte ved NTNU 29. september 2017. Kort oppsummering av avhandlinga.
- Hilde Hofslundsengen: Betydningen av barns oppdagende skriving i barnehagen. En kvasi-eksperimentell intervensjonsstudie. Disputerte ved UiO 27. september 2017.
- Stephanie Hazel Grønstad Wold: INGlish English – the progressive construction in learner narratives. Disputerte ved UiB 20. juni 2017. Kort oppsummering av avhandlinga.
- Silje Karin Ragnhildstveit: Genus og transfer når norsk er andrespråk. Tre korpusbaserte studier. Disputerte ved UiB 10. februar 2017. Kort oppsummering av avhandlinga.
- Kristin Sæterdal Myhra: Modelling Permafrost Conditions in Steep Mountain Environments. Disputerte ved UiO 17.januar 2017. Kort oppsummering av avhandlinga.