Kunstnerisk utviklingsarbeid i lærerutdanning

Kunstnerisk utviklingsarbeid i lærerutdanning (KUL) arbeider i skjæringspunktet mellom kunstnerisk produksjon, formidling og didaktikk.

Om medlemmene

Alle medlemmene er forankret innen estetiske fag i lærerutdanning. Gruppemedlemmene vil på denne bakgrunn undersøke og utfordre hva kunstnerisk utviklingsarbeid kan være i en kontekst der det didaktiske og pedagogiske står i nær relasjon til kunstnerisk arbeid, kunnskapsutvikling og refleksjon.

Først og fremst ønsker gruppemedlemmene å drive et forum der vi skal kunne bruke hverandre som kritiske og vennlige kommentatorer og støtte hverandre i utvikling av forskning rundt kunstfaglige prosjekt, performative hendelser og skriveprosjekt. Flere av gruppas medlemmer er i ph.d.-og førstelektorløp, og vil trekke veksler på hverandres faglige erfaringer.

Vi ønsker også å invitere gjesteforelesere og mentorer som kan støtte gruppemedlemmene i deres arbeid, samt delta på internasjonale konferanser, for eksempel med symposier.

Om forskningen

Forskningsmessig betrakter vi den store porteføljen av kunstfaglige forskningsmetoder med nysgjerrighet og interesse. Slike metoder kan for eksempel være Artistic research, Arts-based research (ABR), Arts-Based Educational Research (ABER), Aesthetically based research eller a/r/tography.

Det er også et mål å identifisere akademiske tidsskrift og kanaler som tar imot arbeider som består av mer eller annet enn tekst, for å kunne publisere omkring kunstneriske produkt og prosesser på det kunstneriske og estetiskes premisser.

Prosjekter

Samarbeidsprosjekt

Forskergruppen er tilknyttet programmet Kunst, kreativitet og kulturelle praksisar.

Forskergruppeleder

bilde av Kari Mette Holdhus

Kari Mette Holdhus

Professor i musikkpedagogikk

Mer om forskargruppen i Cristin