Kunstnerisk utviklingsarbeid i lærerutdanning
Kunstnerisk utviklingsarbeid i lærerutdanning (KUL) arbeider i skjæringspunktet mellom kunstnerisk produksjon, formidling og didaktikk.
Om medlemmene
Alle medlemmene er forankret innen estetiske fag i lærerutdanning. Gruppemedlemmene vil på denne bakgrunn undersøke og utfordre hva kunstnerisk utviklingsarbeid kan være i en kontekst der det didaktiske og pedagogiske står i nær relasjon til kunstnerisk arbeid, kunnskapsutvikling og refleksjon.
Først og fremst ønsker gruppemedlemmene å drive et forum der vi skal kunne bruke hverandre som kritiske og vennlige kommentatorer og støtte hverandre i utvikling av forskning rundt kunstfaglige prosjekt, performative hendelser og skriveprosjekt. Flere av gruppas medlemmer er i ph.d.-og førstelektorløp, og vil trekke veksler på hverandres faglige erfaringer.
Vi ønsker også å invitere gjesteforelesere og mentorer som kan støtte gruppemedlemmene i deres arbeid, samt delta på internasjonale konferanser, for eksempel med symposier.
Om forskningen
Forskningsmessig betrakter vi den store porteføljen av kunstfaglige forskningsmetoder med nysgjerrighet og interesse. Slike metoder kan for eksempel være Artistic research, Arts-based research (ABR), Arts-Based Educational Research (ABER), Aesthetically based research eller a/r/tography.
Det er også et mål å identifisere akademiske tidsskrift og kanaler som tar imot arbeider som består av mer eller annet enn tekst, for å kunne publisere omkring kunstneriske produkt og prosesser på det kunstneriske og estetiskes premisser.
Prosjekter
Samarbeidsprosjekt
Forskergruppeleder
Medlemmer
Medlemmer
Mer om forskargruppen i Cristin