Aktuelt
På denne siden omtaler vi aktuelle saker ved BARNkunne.
Andre nyheter
14.08.23: Styrker forskningssamarbeid og praksis.
15.05.23: I samarbeid med Medielab ved HVL, Kunstpilotene og Øygarden har BARNkunne laget denne dokumentarfilmen: Havportrett - barna ved Nordsjøen
15.03.23: One Ocean Week - Høgskulen på Vestlandet med tilbud til de små under One Ocean Week
Aktuelle saker i 2022
17.11.22: BARNkunne får fortsette det gode arbeidet
02.11.22: Stor suksess for norsk barnehageforskingskonferanse
09.09.22: Fire fra BARNkunne deltar i HVLs første doktorpromosjon
31.08.22: Nytt prosjekt: TASTE Didactics
31.05.22: Ny rapport: Barnehagelærer som medforsker
19.01.22: Havet forbinder oss. Artikkel i Barnehage.no om prosjektet Havportrett: På hver sin kant av kloden sitter barna med en pensel i hånda og skuer utover havet (barnehage.no)
Aktuelle saker i 2021
Barnehageansattes syn på foreldre med flyktningbakgrunn
Ny artikkel i Utdanningsnytt frå vår nyslåtte doktor Anne-Grethe Sønsthagen: Dette påverkar tilsette sitt syn på foreldre med flyktningbakgrunn
Podkast om barnehage
Tre av våre forskere bidrar i ny podkast fra barnehagelærerutdanninga på HVL - hør på BLUpodden her!
Ny bok om utendørslek
Boken Outdoor Learning and Play. Pedagogical Practices and Children's Cultural Formation er publisert, med mange bidrag fra BARNkunnes forskere.
Årsrapporten 2020 (KINDknow note series, 2021) er nå ute! Tross mange utfordringer med pandemien, var 2020 et år fylt av masse aktivitet i BARNkunne, les mer i rapporten.
Tidsskriftet Nordisk Barnehageforskning
BARNkunne har sammen med Filiorum - Senter for barnehageforskning ved UiS tatt over det redaksjonelle og administrative ansvaret for tidsskiftet, som utgis av Cappelen Damm. Følg med på nettsidene.
Nordisk BarnehageForskning i Cappelen Damms nyhetsbrev
I nyhetsbrevet til Cappelen Damm kan du lese mer om BARNkunne og Filiorums overtagelse av tidsskriftet Nordisk BarnehageForskning. Trykk på denne linken for å lese nyhetsbrevet eller besøk tiddskriftets nye nettside ved å trykke her.
BARNkunne forskerer bidrar i EU-finansiert prosjekt
Barna ble født inn i et nedstengt samfunn. Nå begynner de i barnehagen og skal omgås hverandre og nye voksne.
- Det er viktig å huske på at alle barn er født forskjellige med ulike personligheter. Derfor er det viktig å kommunisere med personalet i barnehagen om barnet ditt sin personlighet og fortelle om hva som pleier å gjøre barnet glad og lei seg. Det er nyttig for personalet å få vite noe om barnets liv i familien. De kan da lettere samtale med barna, trøste og glede dem. Kanskje er barnet veldig utadvendt og helt klar for barnehagelivet, slik at overgangen går veldig fint, men for andre kan det være en større overgang til en barnehagehverdag, forteller Ødegaard til nettavsien i en sak om koronababyene som skal starte i barnehage.
Rakkestad Avis siterer gode råd fra senterleder Elin Eriksen Ødegaard
Rakkestad Avis skriv om «koronabarna» som begynner i barnehagane til hausten, og siterer gode råd som Elin Eriksen Ødegaard frå HVL tidlegare har gitt i Nettavisen: Hugs at barn er fødde med ulike personlegdommar, og at du må fortelje barnehagepersonalet om kva som gjer barnet ditt trist eller glad.
What Should Be Done Against Post-Covid-19?
I mars 2021 var senterleder ved BARNkunne, Elin Eriksen Ødegaard, KeyNote på en helsekonfaranse i Sør Korea, hvor hun snakket om innovasjon i kjølevannet av Covid-19. Sammen med BARNkunne-forsker Aihua Hu, har hun på oppdrag fra KIHASA (helseinstitutt i Sør-Korea) skrevet en rapport om den norske responsen på Covid-19 situasjonen. Denne rapporten ligger som første kapittel i KIHASAS samleraport om internasjonale responser Covid-19, innen for ECE området. Rapporten er sendt til Kunnskapsdepartementet til deres informasjon, på spørsmål fra dem.
I kinesisk barnehage: Dei mest eksemplariske teikningane fekk plass
I forskning.no kan du lese om forskjellane mellom norske og kinesiske barnehagar, basert på forskinga til Åsta Birkeland (BARNkunne). Den krysskulturelle studien viser at danningsideala er ganske ulike – kinesiske barnehagetilsette var til dømes sterkt opptekne av å framheve barna som etter deira meining gjorde det best, noko som norske barnehagetilsette oppfatta som elitisme. I den norske barnehagen hang dei opp alle barna sine teikningar, men i den kinesiske var det berre dei mest eksemplariske teikningane som fekk plass på veggen. Artikkelen er skriven av Elise Løvereide på Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt på Høgskulen på Vestlandet HVL. Les artikkelen via denne linken.
Aktuelle saker i 2020
KINDknow note series
Annual report 2021, KINDknow note series 4, 2022
Annual report 2020, KINDknow note series 3, 2021
Annual report 2019, KINDknow note series 2, 2020
Seminannual report 2018, KINDknow note series 1, 2019
Portrettintervju med ulike forskere
Årshjul
BARNkunne har både store og små prosjekter og aktiviteter i gang. Se årshjulet for 2020/2021 her.
I media
I media 2018-2021
2021
Nettavisen.no (03.05.21): Les intervju med Elin Eriksen Ødegaard i Nettavisens sak: Barna ble født inn i et nedstengt samfunn. Nå begynner de i barnehagen og skal omgås hverandre og nye voksne.
Rakkestad Avis (20.05.21): Rakkestad Avis skriv om «koronabarna» som begynner i barnehagane til hausten, og siterer gode råd som Elin Eriksen Ødegaard frå HVL tidlegare har gitt i Nettavisen: Hugs at barn er fødde med ulike personlegdommar, og at du må fortelje barnehagepersonalet om kva som gjer barnet ditt trist eller glad.
Utdanningsnytt.no (27.04.21): "Eg er meir uroleg for bruk av programmet Dei utrulege åra, enn om toåringar får raserianfall," skriv Liv Torunn Grindheim i utdanning.no.
Forskning.no (21.04.21): I kinesisk barnehage: Dei mest eksemplariske teikningane fekk plass. Les om Åsta Birkeland sitt krysskulturelle studie mellom norske og kinesiske barnehaga. Artikkelen er skriven av Elise Løvereide på Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt på Høgskulen på Vestlandet.
Altaposten (31.03.21): "Jo senere man får starte i samisk barnehage, jo mer utfordringer vil man ha med å lære seg det avanserte språket" sier Kleemann til Altaposten i deres sak vedrørende ventelister i samiske barnehager 31.03.21. Språkforskeren (UiT og BARNkunne) støtter foreldres bekymring for språkutvikling dersom barna ikke får samisk barnehageplass. Hun forklarer at dersom barna ikke kan nok samisk, så vil de leke på norsk. Dermed vil også språkutviklingen begrenses. Les saken her. (Bak betalignsmur).
2020
Utdanningnytt.no (19.10.20): Debatt: - Er barnehagelærarar gjort usynlege som profesjonsutøvarar? Det er på høg tid at barnehagelæraren vert synleggjort i styringsdokumenta meinar Hege Fimreite.
Sogn avis (17.08.20): Den eine skulesjefen slepp ikkje foreldre inn i klasserommet - den andre seier ja. BARNkunnes Elin Eriksen Ødegaard uttaler seg om barnas forventninger knyttet til en annerledes skolestart.
Sosiologen.no (02.07.20) Sekundære tilpasninger under gjenåpning av barnehager. Essay av Alicja R. Sadownik og Åsta Birkeland.
BT.no (23.06.20) Debatt: - Mye i språkarven legger rasistiske formuleringer i munnen på oss. (Bak betalingsmur)
Barnehage.no (28.05.20): Studie: Stress bidro til dårligere håndtering av konfliktsituasjoner. Sak om studiet When Anger Arises in the Interaction with Children in Kindergartens – The Staff’s Reactions to Children’s Resistance av Ruth Ingrid Skoglund og Ingvild Åmot.
BT.no (15.05.20): Debatt: – Derfor funker uteundervisning. Gjennom kreativ og nysgjerrig lek i naturen, vil barn få bedre mestringsfølelse. (Bak betalingsmur.)
Barnehage.no (15.05.2020) Kan samarbeid mellom barnehage og forskere gjøre kvaliteten bedre? I forskingsprosjektet «Barnehagelærer som medforsker» skal barnehagelærere og forskere sammen forsøke å finne nye praksiser for å utvikle kvaliteten i barnehagene.
Barnehage.no (11.05.20): Barns beste som grunnleggende hensyn i koronaens tid. En kronikk om full bemanning i hele barnehagens åpningstid. BARNkunnes Elin Eriksen Ødegaard skriver her sammen med styrerne Elin Mari Vik (Kidsa Ladegården barnehage) og Linda Santorv (Sjøsprøyten barnehage).
Forskning.no (04.05.20): Hva gjør de ansatte i barnehagen når de blir sinte på barna? Les intervju med Ruth Ingrid Skoglund, basert på artikkelen hun og Ingvild Åmot nylig publiserte i Scandinavian Journal of Educational Research: When Anger Arises in the Interaction with Children in Kindergarten - The Staff’s reaction to Children’s Resistance.
Barnehage.no (23.04.20): – Vi må ikke glemme pedagogikken i alt fokuset på smittevern. Barnkunnes leder uttaler seg om pandemipedagogikk.
Bt.no (April 2020): Hjemme med barnehagebarn? Dette er ekspertenes råd. BARNkunnes forsker Alicja Sadownik og BARNkunnes leder Elin Eriksen Ødegård uttaler seg. (Bak betalingsmur)
Barnehage.no (24.01.20): – Forventer ikke at hun blir en anonym kunnskapsminister. Elin Eriksen Ødegård uttaler seg om Trine Skei Grande som ny kunnskapsminister.
2019
Altaposten (20.09.20): - Kanskje er søppelbilen med på å øke interessen for samisk språk, skriver kronikkforfatter og BARNkunnes Carola Kleemann.
Bt.no (09.08.19) Debatt: – Barnehager må ha «blautadrit» og maur, ikke mer plast. (bak betalinsmur)
2018
Barnehage.no (15. 10 2020): Har samarbeidet om barnehage i 15 år - mener Norge og Kina har noe å lære av hverandre. - Fredag var Birkeland til stede da kong Harald og dronning Sonja besøkte en barnehage i Dunhuang i Kina. Forskjellene fra norske barnehager er betydelige
Khrono.no (01.07.19): Ekstern finansiering er forskningens nye fantasifigur - Les Alicja Sadownik og Svein- Erling Greiner sine refleksjoner rundt hvordan søknadsprosessen for eksterne forskningsmidler lager fantasier for som er destruktive for oss.
Hvl.no (25.04.18): Åsta Birkeland hedret av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø. Nybø brukte HVLs samarbeid innen barnehagelærerutdanning som ett av sine eksempler på hva som kjennetegner et velfungerende utdannings- og forskningssamarbeid mellom Norge og Kina.
Forskning.no (27. 04.18): Åsta Birkeland fikk æresprofessorat i Kina - Førstelektor ved Høgskulen på Vestlandet, Åsta Birkeland, har fått et æresprofessorat ved Bejing Institute of Education.