Bønestoppen Kanvasbarnehage

På denne sida kan du lese meir om kva som skjer ved lærarutdanningsbarnehagen Bønestoppen Kanvasbarnehage.

Kontaktpersoner

LU-kontakt: Reidun Mosland Nygjerde - e-post: Reidun.Nygjerde@kanvas.no

FoU-kontakt: Yvonne Bakken 

Forsknings- og utviklingssamarbeid

Målsettinger for samarbeidet og forsknings- og utviklingsarbeidet er å bidra til kompetanse- og kvalitetsutvikling i barnehage, skole og HVL:

  • Bidra til å styrke barnehagelærerutdanningen gjennom økt integrasjon mellom profesjonsutdanningen på campus og studentenes praksisopplæring i barnehagen. 
  • Bidra til å styrke forsknings- og utviklingskultur i barnehagen. 

Barnehagen har etablert måter å jobbe på som utvikler barnehagen som lærende organisasjon. Hele personalgrupper er involvert i gode prosesser som fremmer utvikling både på organisasjonsnivå og på individuelt nivå. Ved flere anledninger har personalet i barnehagen bidratt til å formidle resultater av prosjekter og prosesser til andre andre  Kanvasbarnehager. Barnehagen har også ansatte som deltar på forskningsprosjekt tilknyttet andre institusjoner. 

Bønestoppen Kanvasbarnehage har kultur for kompetansedeling og nyttiggjør seg av den enkeltes kompetanse på tvers av barnehagen. Barnehagen har satsningsområder som velges for lengre og kortere perioder. 

Leselyst 

Høsten 2024 startet barnehagen et utviklingsarbeid med arbeidstittelen: Hvordan gjøre alle «gira» på bøker? Det er en videreføring av prosjektet Leselyst, som handler om å fremme leselyst og -glede hos barn og voksne. I oktober fikk ansatte og foresatte et inspirasjonsforedrag om bøker og leseglede med lærerkrefter fra HVL. Det jobbes systematisk med å involvere hele barne- og personalgruppen. På sikt kan en se for seg mer systematisk utforskning/forskning knyttet til litteraturformidling. 

Studenter blir også koblet på Hvordan gjøre alle «gira» på bøker? Tredjeårsstudenter oppfordres til å knytte sitt obligatoriske utviklingsarbeid mot prosjektet og bli en ressurs for de ansatte. Andreårsstudenter med emnet KKK (kunst, kultur og kreativitet) har en praksisoppgave som passer med temaet og studenter som har emnet SRLE (samfunn, religion, livssyn og etikk) kan vurdere å justere praksisoppgaver i samarbeid med faglærere ved HVL og praksislærere i barnehagen, for på den måten å være mer i tråd med barnehagens satsning.