Gullstølsbotn barnehage
På denne sida kan du lese meir om kva som skjer ved lærarutdanningsbarnehagen Gullstølsbotn barnehage.
Kontaktpersonar
LU-kontakt: Sonja Rasmussen
Fou-kontakt: Ruth Ingrid Skoglund
FoU-samarbeid
Gullstølsbotn lærerutdanningsbarnehage har et tett forsknings- og utviklingssamarbeid med HVL om studentenes praksisopplæring – og med EX-PED-LAB/ BARNKunne om utvikling av nye former for samarbeid med foreldre.
Målsettinger for samarbeidet og forsknings- og utviklingsarbeidet er å utvikle et likeverdig partnerskap mellom utdanningsbarnehagen og HVL.
Samarbeidet om praksisopplæringen og forskning skal:
- Bidra til å styrke barnehagelærerutdanningen gjennom økt integrasjon mellom profesjonsutdanningen på campus og studentenes praksisopplæring i barnehagen.
- Bidra til å styrke forsknings- og utviklingskultur i Gullstølsbotn LU barnehage
- Involvere studenter som skriver bachelor- og masteroppgaver om foreldresamarbeid
I praksisopplæringen får studentene delta i barnehagens overordna forsknings- og utviklingsarbeid, hvor det prøves ut nye former for samarbeid med foreldrene. Forsknings- og utviklingsarbeidet gjennomføres sammen med forskerne Ruth Ingrid Skoglund og Randi Moe der felles fokus er:
a) Hvordan utvikle barnehagen som praksisbarnehage med vekt på studentenes og personalets kompetanse i foreldresamarbeid?
b) Hvordan utvikle en god progresjon mellom studentenes praksisopplæring i første og andre utdanningsår?
Samarbeidet innebærer også å prøve ut og utvikle nye former for samarbeid mellom studenter, praksislærere, profesjonsveileder, faglærere og praksisadministrasjonen ved HVL. Involverte forskere: Randi Moe og Ruth Ingrid Skoglund - Forskergruppa Barnehagen som utdannings- og danningsarena
EX-PED-LAB: Exploration and Pedagogical Innovation Laboratories.
Et prosjekt om utforskende prosesser og pedagogisk innovasjon i barnehagen. EX-PED-LAB er en arbeidsform, en verksteds metodologi (workshop methodology). Målet med verkstedene er å finne arbeidsmåter for bærekraftige praksiser som kan møte sammensatte, kompliserte, lokale og globale utfordringer i barnehager og i barnehagesektor. Dette er etterspurt i FNs agenda for 2030, i den norske rammeplan for barnehagen og i ny forsking om bærekraftige praksiser.
Her kan du lese mer om prosjektet: https://www.hvl.no/om/barnkunne/ex-ped-lab