Endringer i opptakskrav for sykepleie og lærer høsten 2024

Regjeringen har foreslått endringer som kan gjelde allerede denne høsten. På denne siden finner du fortløpende informasjon.

Kunnskapsdepartementet har foreslått å gjøre endringer i opptakskrav til sykepleierutdanningen, grunnskolelærerutdanningen og praktisk-pedagogisk utdanning (PPU).

Forslaget går ut på:

• Fjerne mattekrav og norskkrav til sykepleie.
  • Læresteder kan søke om dispensasjon fra opptakskrav til grunnskolelærerutdanning.
  • Søkere med relevant bachelorgrad og to års relevant arbeidserfaring fra skole kan søke opptak til PPU.

I utgangspunktet er det foreslått at endringene trer i kraft til neste høst (2025). I tillegg har de foreslått en overgangsordning hvor dette kan gjelde allerede i sommer for studier med ledige studieplasser.

Oppdatering 24. juni: Stortinget har vedtatt at nye opptaksregler skal gjelde fra 2025. Vi har nå fått svar fra Kunnskapsdepartementet at HVL sin søknad om dispensasjon på grunnskolelærer er godkjent. Det vil si at fra 20. juli 2024 kan du søke på ledige studieplasser til grunnskolelærerutdanningen og sykepleieutdanningen med generell studiekompetanse. Vi venter på svar angående PPU.

Hvilke studier gjelder det?

Det vil kun gjelde de studiene som har ledige studieplasser. Det er ikke endelig avklart hvilke studier det kan bli aktuelt for.

Vi vil komme med oppdateringer på denne nettsiden fortløpende, straks noe blir avklart.

Hvordan søker jeg?

Det må leveres en ny søknad i HVL sin egen søkeportal Søknadsweb

Vi åpner for søknader 20. juli kl.09. Det er ikke mulig å søke før dette. Mer informajson om hvordan du skal søke vil bli oppdatert på denne nettsiden innen kort tid.

Hvilken dokumentasjon må lastes opp?

Dersom du har et elektronisk vitnemål fra videregående skole vil vi ha automatisk tilgang til dette og du behøver ikke å laste opp dokumentasjon på det.

All annen dokumentasjon, f.eks på kompetansebevis, vitnemål som ikke er elektroniske, dokumentasjon på praksis, med mer MÅ du laste opp på nytt i søknaden i Søknadsweb.

Kan jeg registrere søknad til andre læresteder i samme søknad?

Nei det kan du ikke, her kan du kun registrere søknad til studier med ledig plass ved HVL. Dersom du ønsker å søke på ledige plasser med nye opptakskrav ved andre læresteder må du søke direkte til dem.

Du finner oversikt over hvilke læresteder som har endret opptakskravene på sykepleie og grunnskolelærer her

Hva vil skje med søknaden min via Samordna opptak?

Hvis du ikke dekker opptakskravene slik de står nå, vil du få avslag på søknaden din i hovedopptaket. Dersom opptakskravene blir endret i sommer, vil det ikke påvirke søknaden du allerede har. Du må søke på nytt gjennom ledige studieplasser. Mer informasjon kommer.

Hvis du har søkt andre studier du er kvalifisert til, vil du kunne få tilbud om opptak på disse som vanlig.

Du finner mer informasjon om regler for å takke ja i Samordna opptak, hva som skjer videre med søknaden og mer på Samordna Opptak

Opptakskontoret