Hopp til innhald

ABLU-BULL1 Barns utvikling, lek og læring 1

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Innholdet i kunnskapsområdet barns utvikling, leik og læring er strukturert etter følgende hovedtema:

  • Barnet i sentrum
  • Barnehagen som danningsarena
  • Observasjon og pedagogisk dokumentasjon
  • Pedagogisk ledelse i barnegrupper
  • Barnehagens fysiske rom ute og inne
  • Kritisk refleksjon

Gjennomgående tema for alle kunnskapsområder i studiet er:

  • Pedagogisk ledelse
  • Mangfold og likeverd
  • De yngste barna
  • Barns medvirkning
  • Didaktikk

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha:

  • Kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, leik, læring, omsorg og dannelse.
  • Kunnskap om leken som fenomen i barndommen og som arena for læring, vennskap og kontakt mellom barn og de voksne sin rolle i leken.
  • Kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som grunnlag for didaktisk tilrettelegging av leke- og læringsprosesser og leke- og læringsmiljø i barnehagen.
  • Begynnende kunnskap om kvalitative og kvantitative forskingsmetoder med vekt på observasjon.

Etter fullført emne skal studenten:

  • Kunne møte barn på en anerkjennende væremåte og gå inn i omsorgsfulle relasjoner med hvert enkelt barn. 
  • Kunne anerkjenne det eksperimenterende og forskende barnet og bidra til videre utvikling.
  • Kunne være en rollemodell i lek og læring i ulike situasjoner i barnehagen.
  • Kunne lede pedagogiske prosesser i en barnegruppe med utgangspunkt i barns  forutsetninger og interesser.
  • Kunne lage og gjøre bruk av observasjonmetoder. 

Etter fullført emne skal studenten:

  • Kunne utøve profesjonelt skjønn og anvende fagleg kompetanse på praktiske og teoretiske problemstillingar.
  • Kunne vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon om barns integritet basert på forståelsen av demokrati, likeverd og likestilling.
  • Kunne formidle og videreutvikle egen kompetanse om pedagogisk arbeid med barn.
  • Kunne søke etter og arbeide med faglitteratur.

Krav til forkunnskaper

- Ingen forkunnskapskrav

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, nettbasert undervisning, dialog og refleksjon i klasse/grupper, gruppearbeid, ekskursjoner, framføring av studentarbeid.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • 80 % deltakelse i undervisning (praktisk, teoretisk og nettbasert)
  • Obligatoriske oppgaver
  • Forberedelse til praksis (gjelder eksamensdel praksis)

Alle studiekrav blir nærmere presisert i semesterplan

Vurderingsform

- Muntlig eksamen: 30 minutt

- Praksis blir vurdert til Bestått / Ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

- Muntlig eksamen: Ingen hjelpemiddel tillatt

- Praksis: Alle hjelpemiddel tillatt

Mer om hjelpemidler