ABLU-BULL1 Barns utvikling, lek og læring 1
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Innholdet i kunnskapsområdet barns utvikling, leik og læring er strukturert etter følgende hovedtema:
- Barnet i sentrum
- Barnehagen som danningsarena
- Observasjon og pedagogisk dokumentasjon
- Pedagogisk ledelse i barnegrupper
- Barnehagens fysiske rom ute og inne
- Kritisk refleksjon
Gjennomgående tema for alle kunnskapsområder i studiet er:
- Pedagogisk ledelse
- Mangfold og likeverd
- De yngste barna
- Barns medvirkning
- Didaktikk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha:
- Kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, leik, læring, omsorg og dannelse.
- Kunnskap om leken som fenomen i barndommen og som arena for læring, vennskap og kontakt mellom barn og de voksne sin rolle i leken.
- Kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som grunnlag for didaktisk tilrettelegging av leke- og læringsprosesser og leke- og læringsmiljø i barnehagen.
- Begynnende kunnskap om kvalitative og kvantitative forskingsmetoder med vekt på observasjon.
Etter fullført emne skal studenten:
- Kunne møte barn på en anerkjennende væremåte og gå inn i omsorgsfulle relasjoner med hvert enkelt barn.
- Kunne anerkjenne det eksperimenterende og forskende barnet og bidra til videre utvikling.
- Kunne være en rollemodell i lek og læring i ulike situasjoner i barnehagen.
- Kunne lede pedagogiske prosesser i en barnegruppe med utgangspunkt i barns forutsetninger og interesser.
- Kunne lage og gjøre bruk av observasjonmetoder.
Etter fullført emne skal studenten:
- Kunne utøve profesjonelt skjønn og anvende fagleg kompetanse på praktiske og teoretiske problemstillingar.
- Kunne vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon om barns integritet basert på forståelsen av demokrati, likeverd og likestilling.
- Kunne formidle og videreutvikle egen kompetanse om pedagogisk arbeid med barn.
- Kunne søke etter og arbeide med faglitteratur.
Krav til forkunnskaper
- Ingen forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, nettbasert undervisning, dialog og refleksjon i klasse/grupper, gruppearbeid, ekskursjoner, framføring av studentarbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet
- 80 % deltakelse i undervisning (praktisk, teoretisk og nettbasert)
- Obligatoriske oppgaver
- Forberedelse til praksis (gjelder eksamensdel praksis)
Alle studiekrav blir nærmere presisert i semesterplan
Vurderingsform
- Muntlig eksamen: 30 minutt
- Praksis blir vurdert til Bestått / Ikke bestått
Hjelpemidler ved eksamen
- Muntlig eksamen: Ingen hjelpemiddel tillatt
- Praksis: Alle hjelpemiddel tillatt
Mer om hjelpemidler