Hopp til innhald

ABLU-KKK Kunst, kultur og kreativitet

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Utdanningen skal gi studenten erfaring med praktiske og estetiske arbeidsmåter og læreprosesser og gjøre dem i stand til å lede slike prosesser i barnehagen.

 

Kunnskapsområdet legger vekt på estetiske opplevelser, erfaringer, refleksjon, kommunikasjon og uttrykk gjennom ulike sansemedier, herunder digitale medier. Sentralt i kunnskapsområdet er å kvalifisere studenten til å arbeide med barns møte med et mangfold av kunst- og kulturuttrykk. Utvikling av studentens estetiske oppmerksomhet, praktiske ferdigheter og skapende evner står sentralt samt evne til å reflektere over estetiske uttrykk og kulturelle verdier. Kunnskapsområdet gir også innsikt i hvordan barnehagen kan formidle et mangfold av kulturelle tradisjoner, herunder urfolk sine tradisjoner, og estetiske opplevelser, åpne for nyskaping og inspirere barn i deres lek, læring og skapende virksomhet.

 

Fokusområdet vil være skapende aktiviteter både inne i barnehagen og ute i naturen gjennom lek, undring og utforsking, kreativitet og improvisasjon. Estetiske opplevelser og skapende aktiviteter vil være et sentralt tema i et tverrfaglig prosjekt i kunnskapsområdet.

 

Undervisningen skal tydeliggjøre en barnehagepedagogisk tilnærming og fagdidaktisk forskning knyttet til kunnskapsområdet, der praksis inngår som en integrert del.

 

Gjennomgående tema for alle kunnskapsområde i studiet er:

  • Pedagogisk ledelse
  • Mangfold og likeverd
  • De yngste barna
  • Barns medvirkning
  • Didaktikk

 

Praksis i kunnskapsområdet

15 dager vår

Innhold og oppgaver i praksis skal være i tråd med læringsutbyttet i kunnskapsområdet.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter fullført emne skal studenten ha:

  • Kunnskap om hvordan fagene i kunnskapsområdene bidrar til barns ulike opplevelser og uttrykksformer, læring og danning
  • Kunnskap om kunst, kultur, estetikk, kreativitet og kreative prosesser
  • Kunnskap om barnekultur, kulturarv i flerkulturelle perspektiver, samiske kulturer, og kunnskap om hvordan kultur påvirker barns ulike uttrykksformer
  • Kunnskap om barns utvikling innenfor de estetiske fagområdene
  • Kunnskap om hvordan barn utvikler estetisk kompetanse gjennom ulike sansemedier, lek og utforskende aktiviteter
  • Kunnskap om pedagogisk teori og barn sine mange uttrykksmåter innenfor de estetiske fagområdene
  • Økt kunnskap om kvalitative og kvantitative forskningsmetoder med vekt på observasjon

 

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten:

  • Kunne planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere kunstneriske og kunstpedagogiske prosesser med og for barn
  • Kunne organisere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforsking, skaperglede og lek
  • Kunne organisere og tilrettelegge for estetiske aktiviteter som fremmer undring og kreativitet
  • Kunne nytte ulike former for instrument, sansemedier, redskaper, teknikker og material, og utforske disse i samspill med barn i formelle og uformelle situasjoner
  • Kunne bruke sin faglighet til improvisasjon i lek og læring
  • Kunne organisere et inkluderende, mangfoldig og stimulerende kulturfellesskap der høytlesing, samtale og andre estetiske uttrykksformer har sin plass
  • Kunne lage og gjøre bruk av observasjonsguide i arbeidet med å innhente informasjon
  • Kunne lage sammendrag av vitenskapelig artikkel og reflektere rundt denne

 

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten

  • Kunne se og lytte til barn som kompetente deltakere som kan medvirke i barnehagen sitt arbeid med kunst, kultur og kreativitet
  • Kunne ha en bevisst holdning til, følsomhet for og innlevelse i barns forskjelligartede estetiske uttrykksformer og kunne bidra til at barn får forståelse for hverandres kulturelle bakgrunn.
  • Kunne forstå barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforsking og uttrykk, og kjenne betydningen av og kunne stimulere barns skaperglede og mestringsfølelse
  • Kunne ha en bevisst holdning til kjønnsperspektiv og det flerkulturelle perspektiv og kunne utnytte dette i kulturformidling og skapende aktiviteter
  • Kunne forstå utviklingsarbeid og forskning innenfor det estetiske området som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen.
  • Kunne søke etter og arbeide med faglitteratur

Krav til forkunnskaper

- Ingen

Anbefalte forkunnskaper

ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studiet organiseres med varierte arbeidsformer med vekt på praktiske og estetiske arbeidsmetoder. Sentralt står studentenes eget skapende og utøvende arbeid gjennom individuelle oppgaver, selvstudium, og tverrfaglige gruppeprosjekt. Bruk av digitale medium står sentralt i læringsprosessen. Teori er knyttet opp til tema, arbeidsmetoder/metodikk og didaktikk og blir presentert i form av forelesninger, nettbasert undervisning, gruppearbeid, ekskursjoner og gjennom selvstudium.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • 80% deltakelse i undervisning
  • Deltakelse på ekskursjoner
  • Obligatoriske oppgaver
  • Forberedelse til praksis (gjelder eksamensdel praksis)

 

Alle studiekrav blir nærmere presisert i semesterplan

Vurderingsform

Gruppeeksamen: 40/100

Indivuduell mappe: 60/100

Barnehagepraksis: 0/100

Gradert karakter: A-F

Praksis blir vurdert til Bestått/ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemiddel tillatt

Mer om hjelpemidler