ABLU-SRLE Samfunn, religion, livssyn og etikk
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Kunnskapsområdet retter særlig oppmerksomheten mot å gi kandidatene innsikt i barnehagens samfunnsmandat og det særlige verdigrunnlaget i et samfunn preget av mangfold. Etikk og verdier vil være kunnskapsområdet sitt hovedtema. Det vil være sentralt å gi kandidatene innsikt i samfunnet som omgir barnehagen og barnehagen sin plass i samfunnet. I denne sammenheng er det viktig at kandidatene får forståelse for barnehagen som organisasjon og som pedagogisk virksomhet. Videre vil kunnskapsområdet legge vekt på barn sine oppvekstsvilkår og stilling i samfunnet, familiestrukturer, sosiale forskjeller og barn sine rettigheter i tillegg til personalets oppgaver og ansvar i møte med barn i vanskelige livssituasjoner.
Fokusområde
Kunnskapsområdet vil ha et større flerfaglig samarbeid om samfunnskunnskap og etikk, ulike religiøse og ikke-religiøse livssyn og kulturene sine fortellinger og tradisjoner.
Gjennomgående tema for alle kunnskapsområdene i studiet er:
- pedagogisk ledelse
- mangfold og likeverd
- de yngste barna
- barns medvirkning
- didaktikk
Praksis i kunnskapsområdet
15 dager høst
Innhold og oppgaver i praksis skal være i tråd med læringsutbyttet i kunnskapsområdet.
Praktisk informasjon
Kostnad til forflyttet undervisning (ekskursjoner) må kandidaten dekke selv. Nærmere presisert i semesterplan
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Etter fullført emne skal kandidaten ha:
- kunnskap om barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et flerkulturelt samfunn, samt kunnskap om samiske barns kultur og rettigheter
- kunnskap om barnehagen som organisasjon og som pedagogisk virksomhet og didaktiske forutsetninger og pedagogisk ledelse knyttet til dette
- kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, mangfold, likeverd, likestilling og sosiale forskjeller, samt kunnskap om barndom, barnehage og familie i historisk, nåtidig og framtidig perspektiv
- kunnskap om barn på ulike alderstrinn sine reaksjoner og voksne sitt ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner, samt kunnskap om hvordan voksne kan støtte barn og samarbeide med andre hjelpeinstanser
- kunnskap om kristen tro og kulturarv, om de andre verdensreligionene, livssyn og filosofi, samt etisk teori, grunnlagstenkning og etisk veiledning
- kunnskap om barnas rettigheter, internasjonale konvensjoner, samt lover og forskrifter som regulerer barnehagevirksomheten og annet arbeid knyttet til barn
- kunnskap om å benytte observasjon som metode
- kunnskap om akademisk skriving og litteratursøk
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal kandidaten:
- kunne samarbeide med og lede barn og personal med ulik bakgrunn og gi etisk veiledning
- kunne grunngi, formidle og praktisere barnehagen sitt samfunnsmandat og verdigrunnlag
- kunne reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter og handle i tråd med barnehagens formålsparagraf
- kunne formidle kulturene sine fortellinger og i samarbeid med heimen legge til rette for markering av høytider og merkedager
- kunne samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
- kunne stimulere til demokratiforståelse ved å utøve demokrati i praksis gjennom å fremme involvering og deltakelse blant barn
- kunne presentere og praktisere akademisk skriving
- kunne søke kunnskap vedå oppsummere kapittel i lærebok/artikkel, innhente teori som ikke er pensum
- kunne knytte teori til egen refleksjon
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal kandidaten:
- kunne møte etiske utfordringer i barnehagen sitt dagligliv og kunne reflektere kritisk over etiske spørsmål og grunngi handlingsvalgene sine
- ha tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen
- kunne samarbeide med barnas foresatte
- ha evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe og samfunn, og relatere dette til praksis
- kunne kommunisere muntlig og skriftlig, samt kunne benytte digitale verktøy
Krav til forkunnskaper
Bestått praksis 1. studieår
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformer i kunnskapsområdet vil basere seg på forelesninger/seminar, diskusjonsfora, eget arbeid, gruppeoppgaver, framføringer, veiledning og ekskursjoner.
Obligatorisk læringsaktivitet
- 80 % deltakelse i undervisning (praktisk og teoretisk).
- 100 % deltakelse på ekskursjoner
- Obligatoriske oppgaver
- Forberedelse til praksis (gjelder eksamensdel praksis)
Alle studiekrav blir nærmere presisert i semesterplan
Vurderingsform
Del 1: Praksis blir vurdert til bestått /ikke bestått - 0%
Del 2: Hjemmeeksamen, 3 dager, gradert karakter A - F - 100%
Hjelpemidler ved eksamen
Heimeeksamen: Alle
Mer om hjelpemidler