BER202 Aktivitet og deltakelse som tiltak
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Rehabiliterende ergoterapitiltak for personer som har
- kognitiv funksjonsnedsettelse
- kroniske lidelser
- nevrologiske sykdomer/skader
- psykiske helseplager
Stikkord fra emneinnhold:
ADL, aktivitetsteorier, aktivitetsvitenskap, aldring og kognitiv svikt, brukerperspektiver, forskningsbasert kunnskap, hjelpemidler, ICF, klinisk resonnering, kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi, mestring av hverdagslivet, rehabilitering, sittestillinger og rullestoltilpasning, velferdsteknologi.
Simulerings- og ferdighetstrening
Affolter, Bobath, Coombes, hemiplegisk skulder, hjelpemiddelformidling, institusjonsbesøk, kartleggingsverktøy, KBP, leiring, Marte Meo-metoden, reminisens, rullestoltilpassing og utprøving, tester, tilbakemeldinger til medstudenter, tonus-kontroll
Læringsutbytte
Ved fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- kan drøfte ergoterapeuters intervensjoner i lys av kunnskapsgrunnlaget
- kan drøfte hvordan aktivitetsutførelse er et resultat av samspillet mellom mennesket, aktivitet og miljø
- kan begrunne intervensjoner ergoterapeuter anvender innen helsefremmende, forebyggende, (re)habiliterende, behandlende og rådgivende virksomhet
- kan gjøre rede for ulike former for kartleggings- og datainnsamlingsverktøy
- kan begrunne hvordan internasjonale og nasjonale helse- og sosialpolitiske føringer og reformer, veiledere og kliniske retningslinjer påvirker ergoterapi som fag, yrke og tjeneste
- kan diskutere behovet for kunnskapsbasert praksis
Ferdighet:
Studenten...
- kan beherske aktuelle ergoterapeutiske arbeidsprosesser
- kan gjennomføre aktivitetssituasjoner for ulike personer i lys av kunnskapsgrunnlaget
- kan beherske ulike aktivitetsanalyser for å tilrettelegge for å fremme individets mestring av hverdagslige aktiviteter
- kan beherske aktuelle kartleggings- og datainnsamlingsverktøy
- kan utføre ulike miljøtilpasninger med fokus på menneskets mestring i hverdagen
- kan formidle og dokumentere ergoterapifaglig kompetanse og tiltak gjennom skriftlige, muntlige og andre relevante kommunikasjonsformer
- kan gjennomføre trinnene i kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse:
Studenten...
- er bevisst betydningen av kunnskapsbasert praksis for å belyse en problemstilling og/eller aktivitetssituasjon.
- kan anvende kilder i henhold til etiske krav og retningslinjer
- er bevisst betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid og samarbeid i grupper
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov for å videreutvikle egen fagkompetanse
- kan etterleve yrkesetiske retningslinjer, lovverk og relevante politiske føringer.
- kan granske helsetjenesten og ergoterapi i lys av behov for brukermedvirkning, kvalitetsforbedring og implementering av ny kunnskap i tjenestetilbud og fagutøvelse
- kan gjennomføre innovative tiltak i utvikling av eget og tverrprofesjonelle fagområder
Krav til forkunnskaper
Studiets første år
Undervisnings- og læringsformer
Det anvendes studentaktive læringsformer: basisgrupper, seminar, selvstudier, simulering- og ferdighetstrening, oppgaveskriving, forelesninger og tverrprofesjonelt samarbeid.
Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.
Obligatorisk læringsaktivitet
Obligatorisk tilstedeværelse Godkjent tilstedeværelse på 80% ved obligatorisk undervisning og veiledning
Obligatoriske skriftlige arbeidskrav
- En skriftlig gruppeoppgave om eldres helse, 2500 ord +/- 10%
- En skriftlig, individuell oppgave knyttet til hjerneslag, 1500 ord +/- 10%
- En poster om psykisk helse, gruppeoppgave, på 250 ord +/- 10%.
Studentene har to forsøk på arbeidskravene og de er gyldige i ett år.
Vurderingsform
Hjemmeoppgave
Skriftlig, individuell hjemmeoppgave på 3600 ord +/-10%.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Det leveres bearbeidet oppgave til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen begrensninger.
Mer om hjelpemidler