Hopp til innhald

DIA502 Forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Undervisningen tilrettelegges slik at studentene kan tilegne seg kompetanse i kunnskapsbasert praksis inkludert det å kunne kritisk vurdere bidrag fra ulike kunnskapsformer og det å kunne foreta kunnskapsbaserte beslutninger i praksis. Litteratursøk i databaser og aktuelle nettsider inngår. Grunnleggende kunnskap i forskningsmetoder (kvalitative og kvantitative) og ulike studiedesign inngår. Det samme gjør grunnleggende kunnskap i statistikk. Det å formulere problemstillinger og initiere faglig utviklingsarbeid og prosjekter vektlegges også. Dette innbefatter også trening i å dele sine kunnskaper med andre både ved muntlig og skriftlig fremstilling.

Grunnlaget for kontinuerlig fagutvikling er å knytte sammen teori og praksis, og emnet vil vektlegge dette sammen med forskningsetisk bevissthet og kritisk refleksjon over forskningsetiske problemstillinger fra praksis.

  • Forskeren i forskningsprosessen
  • Kunnskapsbasert praksis (inkludert kritisk vurdering av forskningsartikler og klinisk audit som metode for kvalitetsutvikling)
  • Forskningsprosessen; kvantitative - og kvalitative forskningstilnærminger
  • Vitenskapsteori
  • Fortolkning og vurdering av forskningsresultater
  • Statistikk relatert til ulike forskningsdesign
  • Dataanalyse relatert til ulike kvalitative forskningsdesign
  • Reliabilitet og validitet
  • Forskningsetikk (autonomi, identitet, integritet, verdighet og menneskerettigheter)

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap:
Studenten...

  • kjenner til de vanlige deskriptive mål, forstår forutsetningen for generalisering av resultater og prinsippene bak viktige statistiske tester
  • kan gjøre rede for ulike forskningsmetoder og type spørsmål de er egnet til å svare på
  • kjenner til prinsippene i metodikken kunnskapsbasert praksis inkludert klinisk audit som metode for kvalitetsforbedring
  • kjenner til hvilke analyser og tester som bør brukes ved de vanligste studiedesign

Ferdigheter:
Studenten¿

  • kan gjøre systematisk søk i databaser og redegjør for kunnskapsstatus innen et avgrenset tema
  • kan kritisk vurdere vitenskapelige artikler med ulike forskningstilnærminger
  • kan skrive et strukturert sammendrag (abstract)

Generell kompetanse:
Studenten¿

  • kan reflektere kritisk over forskningsetiske problemstillinger i helsefaglig forskning
  • kan omforme en problemstilling i klinisk praksis til et forskningsspørsmål
  • har innsikt i ulike vitenskapsteoretiske tradisjoner

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Gruppearbeid med framlegg og opposisjon
  • Studiegruppe med integrering av teori og praksis
  • Selvstudie

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Skriftlig individuell statistikk test (hjemmeoppgave)
  • Fremlegg av klinisk audit prosjektoppgave i seminar

Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen

Godkjente arbeidskrav er gyldige til og med neste gang emnet tilbys.

Vurderingsform

Eksamen er todelt.

Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe.

Eksamen er et klinisk audit prosjekt (kvalitetsforbedringsprosjekt) med en skriftlig oppgave på maksimalt 3000 ord.

Hvert gruppemedlem må selv ta ansvar og bidra til gruppearbeidet for å kunne ha sitt kandidatnummer på eksamensbesvarelsen. Studenter som ikke har bidratt, får ikke levere til ordinær eksamen.

Skriftlig individuell hjemmeeksamen. Eksamen består av en kritisk vurdering av en gitt forskningsartikkel. Oppgavens omfang er på maksimalt 3000 ord. Kandidatene vil få 1-2 veiledninger (individuelt eller i gruppe) på oppgaven.

Begge eksamensdeler må være bestått for at emnet registreres som bestått.

Eksamenens del 1 gjennomføres i første semester mens eksamenens del 2 gjennomføres i starten av andre semester

Vurderingsuttrykk:

Bestått/ikke bestått

Gjennomføring av ny/utsatt eksamen:

Ved ikke bestått må studentene bearbeide sin besvarelse til ny/utsatt eksamen

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler kan benyttes fritt i arbeidet med hjemmeoppgavene.

Mer om hjelpemidler