Hopp til innhald

DRA303 Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Emnet er en del av profesjonsfaget og ligger i vårsemesteret første studieår. Hovedfokuset er på læringsarbeid som kan bidra til elevenes faglige, sosiale og personlige læring og utvikling. Pedagogisk og dramapedagogisk teori brukes til å analysere, forstå og videreutvikle praksis. 5 dagers dramapedagogisk praksis inngår i emnet.

  • Pedagogikk, dramapedagogikk og didaktikk
  • Lærerrollen
  • Ulike perspektiv på læring
  • Profesjonalitet

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

 

  • ha kunnskap om arbeid med elevens fem grunnleggende ferdigheter
  • ha kunnskap om og kunne anvende observasjon som metode

  • med utgangspunkt i didaktisk teori og sentrale styringsdokumenter kunne planlegge, gjennomføre og vurdere læringsaktiviteter i skolen
  • med utgangspunkt i ulike pedagogiske teorier kunne lede elevers læringsarbeid og skape et godt læringsmiljø

  • på bakgrunn av sentrale rammefaktorer i skolen kunne identifisere og handle i forhold til yrkesetiske utfordringer og dilemmaer som han/hun kan møte i sitt arbeid i skolen
  • faglig og kritisk kunne reflektere over sin egen personlige og profesjonelle utvikling

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, workshops, gruppearbeid, individuelt arbeid, veiledning, muntlige og skriftlige oppgaver, praksis.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Oppmøte i minst 80% av undervisningen.
  • Ett skriftlig og ett muntlig arbeidskrav

Godkjent arbeidskrav er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen.

Vurderingsform

Skriftlig individuell skoleeksamen, 6 timer.

Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler