DRA303 Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Emnet er en del av profesjonsfaget og ligger i vårsemesteret første studieår. Hovedfokuset er på læringsarbeid som kan bidra til elevenes faglige, sosiale og personlige læring og utvikling. Pedagogisk og dramapedagogisk teori brukes til å analysere, forstå og videreutvikle praksis. 5 dagers dramapedagogisk praksis inngår i emnet.
- Pedagogikk, dramapedagogikk og didaktikk
- Lærerrollen
- Ulike perspektiv på læring
- Profesjonalitet
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
- ha kunnskap om arbeid med elevens fem grunnleggende ferdigheter
- ha kunnskap om og kunne anvende observasjon som metode
- med utgangspunkt i didaktisk teori og sentrale styringsdokumenter kunne planlegge, gjennomføre og vurdere læringsaktiviteter i skolen
- med utgangspunkt i ulike pedagogiske teorier kunne lede elevers læringsarbeid og skape et godt læringsmiljø
- på bakgrunn av sentrale rammefaktorer i skolen kunne identifisere og handle i forhold til yrkesetiske utfordringer og dilemmaer som han/hun kan møte i sitt arbeid i skolen
- faglig og kritisk kunne reflektere over sin egen personlige og profesjonelle utvikling
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, workshops, gruppearbeid, individuelt arbeid, veiledning, muntlige og skriftlige oppgaver, praksis.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Oppmøte i minst 80% av undervisningen.
- Ett skriftlig og ett muntlig arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen.
Vurderingsform
Skriftlig individuell skoleeksamen, 6 timer.
Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler