DRA306 Mellom sal og scene
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Emnet ligger i høstsemesteret andre studieår.
Emnet setter hovedfokus på planlegging, tilrettelegging og oppsetting av dramatiske klasseforestillinger i skolen. 30 timer prosjektpraksis (fordelt på tre uker) i grunnskolen inngår i emnet.
Planlegging, tilrettelegging og oppsetting av dramatiske klasseforestillinger i skolen står sentralt.
Det settes fokus på lærerens rolle som inspirator, veileder og instruktør. Arbeid med devising strategier, utforsking av dramatiske uttrykksformer og bruk av sceniske og musikalske elementer inngår i emnet.
Læringsutbytte
Ved fullført emne har kandidaten kunnskap om:
- Fagteori
- Teatrale virkemidler
Ved fullført emne kan kandidaten bruke:
- Devisingstrategier for å utvikle dramatiske klasseforestillinger
- Sceniske og musikalske element i dramatiske klasseforestillinger
Ved fullført emne er kandidaten i stand til å:
- Planlegge, tilrettelegge og gjennomføre dramatiske klasseforestillinger i skolen
Undervisnings- og læringsformer
Workshops, studentstyrte verksteder, forelesninger, veiledning, skriftlige oppgaver og praksis.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Oppmøte i minst 80% av undervisningen.
Den enkelte student er selv er ansvarlig for å følge med på når fraværet går utover det som aksepteres. - Praksisgruppen leverer en skriftlig prosjektskisse knyttet til arbeid med en forestilling i grunnskolen. Skissen skal være på maksimum 1000 ord. Den skal inneholde tematikk, progresjon og arbeidsfordeling mellom studentene.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen.
Vurderingsform
Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 5 dager. Hjemmeeksamen er knyttet til analyse av eget forestillingsprosjekt i praksisklassen, samt kortsvarsoppgaver.
Omfang:
- Hoveddel (analyse) ca. 2500 ord
- Kortsvarsdel ca. 500 ord.
Tid for ut- og innlevering av eksamen blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.