Hopp til innhald

GB4EN2113 Engelsk litteratur og kultur med fagdidaktikk 2

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Studenter i engelsk skal gjøre seg kjent med innholdet i denne emnebeskrivelsen.

Engelsk 2 består av følgende to emner, hvert på 15 studiepoeng (sp):

  • Engelsk litteratur og kultur med fagdidaktikk 2
  • Engelsk språk med fagdidaktikk 2

Engelsk 2, litteratur og kultur med fagdidaktikk 2 går i høstsemesteret. Emnet blir tilbudt tredje og fjerde studieår

Emnebeskrivelsene for Engelsk bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010) og rammeplan for grunnskolelærerutdanning og LK06 og inngår i en fireårig lærerutdanning. Denne utdanningen kan være en del av en femårig lærerutdanning med master ved Høgskulen på Vestlandet.

Engelsk litteratur og kultur med fagdidaktikk gir en innføring i bruk av ulike tekster i engelskundervisningen. Emnet omfatter også utvikling av egen tekstkompetanse og språkferdighet.

Det oppmuntres til kritisk vurdering av ulike sider ved engelskopplæringen, blant annet med henblikk på problematikk knyttet til overgangen mellom trinnene. I tillegg gir emnet ytterligere innsikt i en rekke læringsfremmende aktiviteter og arbeidsmåter.

Læringsutbytte

Studenten

  • har kunnskap om levesett og kultur i utvalgt engelsk land
  • har innsikt i interkulturell kommunikasjon
  • har kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler, og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
  • har innsikt i ulike tilnærminger og metoder i bruk av tekster i undervisning
  • har kunnskap om ulike måter å arbeide med lese- og skriveprosesser
  • har kunnskap om hvordan ulike faktorer kan påvirke læring av engelsk
  • har kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på, samt hvordan man anvende og utvikle aktiviteter
  • har innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv
  • har kunnskap om og forståelse for det globale samfunn og urfolkets situasjon

Studenten

  • kan lese, forstå og analysere litterære og faglige tekster av forskjellige genre og ulik vanskelighetsgrad
  • kan skrive engelsk sikkert og funksjonelt
  • kan snakke engelsk sikkert og funksjonelt i ulike situasjoner
  • kan tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige og sammensatte tekster
  • kan tilrettelegge for elevenes læring om og videre utforsking av samfunnsliv og historie i utvalgte engelsktalende land med vekt på sammenlikning med egen kultur
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i engelsk slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen
  • kan legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
  • kan veilede elevenes læringsstrategier og prosesser knyttet til lesing og skriving
  • kan veilede elevene på prosesser knyttet til lesing og skriving og hvordan de kan bruke disse i sin egen læring, samt bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
  • kan vurdere kritisk egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan i engelsk for grunnskolen

Studenten

  • har høy kompetanse i engelsk
  • kan reflektere over egen læring og praksis i engelsk i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges faglige utvikling
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til engelskfaget

Undervisnings- og læringsformer

Kurset omfatter en rekke teknikker for arbeid med et fremmedspråk, blant annet gjennom bruk av informasjonsteknologi. Det blir gitt innføring i skriveteknikker på engelsk, inkludert krav til skriftlig framstilling. Arbeidsmåter vil være oversiktsforelesninger i kombinasjon med drøfting av stoffet, gruppearbeid (både i par og større grupper), individuelt arbeid, prosjektarbeid og framføringer. Studentene vil få erfaring med arbeidsmåter som kan brukes i grunnskolen. Det forventes at studentene deltar aktivt i diskusjoner på kollokviemøter og på Itslearning som en utvidelse av læringssituasjonen, i tillegg til det som foregår i klassen. Studiet krever en god del selvstendig arbeid, og undervisningen forutsetter at studentene kommer forberedt.

All undervisning i faget foregår på engelsk, og øvingsaspektet er helt sentralt i studentenes arbeid med faget. Det som formidles i undervisningen kan komme i tillegg til det som står på pensumlisten, og vil regnes som pensum. Det er i prinsippet obligatorisk studiedeltakelse ved all undervisning. Det er en forutsetning at studentene er til stede, og tar ansvar for og aktivt del i læringsarbeidet i klassen. Studenter som har et fravær i et emne på mer enn 20 % vil normalt ikke få godkjent emnet. I helt spesielle tilfeller kan engelskseksjonen, etter skriftlig søknad, gi unntak fra regelen om 80 % studiedeltakelse for enkeltstudenter. Studentene har selv ansvar for å registrere seg når de møter, og for å følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.

Ikke alle tekstene på pensumlisten vil bli gjennomgått. Deler av pensumet i de enkelte emnene må derfor leses som selvstudium.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Et prosjektarbeid
  • En skriftlig prøve
  • Studiedeltakelse på minst 80 % (se ovenfor)

Det vil bli gitt retningslinjer for hvert vurderingselement, og det vil også bli informert om veiledning og faglige krav. Seksjonen utarbeider en innleveringsplan i samråd med studentrepresentantene i fagutvalget slik at arbeidet blir mest mulig jevnt fordelt over studieløpet for emnet. Studentene plikter å orientere seg om og overholde innleveringsfristene.

Studentene skriver en midtveisevaluering på 1-2 sider (skriftstørrelse 11 og linjeavstand 1.5). Evalueringen skal inneholde noe om 1) egeninnsats og egen læring, 2) læringsmiljøet og 3) profesjonsorientering i studiet. Faglærer oppgir frist for innlevering på Itslearning. Studentene oppfordres til å skrive en egen logg som grunnlag for midtveisevalueringen. Midtveisevalueringen er grunnlag for diskusjon i klassen og i fagutvalgene.

Obligatoriske arbeidskrav må være bestått før oppmelding til eksamen. Studenter som ikke består de obligatoriske arbeidskravene, kan få ett nytt forsøk underveis i studieåret, men maksimalt to forsøk per arbeidskrav per semester.

Alle arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen, 30 minutter.

Tid og sted for eksamen vil bli opplyst på emnets sider på Itslearning.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler