GB4EN2113 Engelsk litteratur og kultur med fagdidaktikk 2
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Studenter i engelsk skal gjøre seg kjent med innholdet i denne emnebeskrivelsen.
Engelsk 2 består av følgende to emner, hvert på 15 studiepoeng (sp):
- Engelsk litteratur og kultur med fagdidaktikk 2
- Engelsk språk med fagdidaktikk 2
Engelsk 2, litteratur og kultur med fagdidaktikk 2 går i høstsemesteret. Emnet blir tilbudt tredje og fjerde studieår
Emnebeskrivelsene for Engelsk bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010) og rammeplan for grunnskolelærerutdanning og LK06 og inngår i en fireårig lærerutdanning. Denne utdanningen kan være en del av en femårig lærerutdanning med master ved Høgskulen på Vestlandet.
Engelsk litteratur og kultur med fagdidaktikk gir en innføring i bruk av ulike tekster i engelskundervisningen. Emnet omfatter også utvikling av egen tekstkompetanse og språkferdighet.
Det oppmuntres til kritisk vurdering av ulike sider ved engelskopplæringen, blant annet med henblikk på problematikk knyttet til overgangen mellom trinnene. I tillegg gir emnet ytterligere innsikt i en rekke læringsfremmende aktiviteter og arbeidsmåter.
Læringsutbytte
Studenten
- har kunnskap om levesett og kultur i utvalgt engelsk land
- har innsikt i interkulturell kommunikasjon
- har kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler, og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
- har innsikt i ulike tilnærminger og metoder i bruk av tekster i undervisning
- har kunnskap om ulike måter å arbeide med lese- og skriveprosesser
- har kunnskap om hvordan ulike faktorer kan påvirke læring av engelsk
- har kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på, samt hvordan man anvende og utvikle aktiviteter
- har innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv
- har kunnskap om og forståelse for det globale samfunn og urfolkets situasjon
Studenten
- kan lese, forstå og analysere litterære og faglige tekster av forskjellige genre og ulik vanskelighetsgrad
- kan skrive engelsk sikkert og funksjonelt
- kan snakke engelsk sikkert og funksjonelt i ulike situasjoner
- kan tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige og sammensatte tekster
- kan tilrettelegge for elevenes læring om og videre utforsking av samfunnsliv og historie i utvalgte engelsktalende land med vekt på sammenlikning med egen kultur
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i engelsk slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen
- kan legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
- kan veilede elevenes læringsstrategier og prosesser knyttet til lesing og skriving
- kan veilede elevene på prosesser knyttet til lesing og skriving og hvordan de kan bruke disse i sin egen læring, samt bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
- kan vurdere kritisk egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan i engelsk for grunnskolen
Studenten
- har høy kompetanse i engelsk
- kan reflektere over egen læring og praksis i engelsk i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges faglige utvikling
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til engelskfaget
Undervisnings- og læringsformer
Kurset omfatter en rekke teknikker for arbeid med et fremmedspråk, blant annet gjennom bruk av informasjonsteknologi. Det blir gitt innføring i skriveteknikker på engelsk, inkludert krav til skriftlig framstilling. Arbeidsmåter vil være oversiktsforelesninger i kombinasjon med drøfting av stoffet, gruppearbeid (både i par og større grupper), individuelt arbeid, prosjektarbeid og framføringer. Studentene vil få erfaring med arbeidsmåter som kan brukes i grunnskolen. Det forventes at studentene deltar aktivt i diskusjoner på kollokviemøter og på Itslearning som en utvidelse av læringssituasjonen, i tillegg til det som foregår i klassen. Studiet krever en god del selvstendig arbeid, og undervisningen forutsetter at studentene kommer forberedt.
All undervisning i faget foregår på engelsk, og øvingsaspektet er helt sentralt i studentenes arbeid med faget. Det som formidles i undervisningen kan komme i tillegg til det som står på pensumlisten, og vil regnes som pensum. Det er i prinsippet obligatorisk studiedeltakelse ved all undervisning. Det er en forutsetning at studentene er til stede, og tar ansvar for og aktivt del i læringsarbeidet i klassen. Studenter som har et fravær i et emne på mer enn 20 % vil normalt ikke få godkjent emnet. I helt spesielle tilfeller kan engelskseksjonen, etter skriftlig søknad, gi unntak fra regelen om 80 % studiedeltakelse for enkeltstudenter. Studentene har selv ansvar for å registrere seg når de møter, og for å følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.
Ikke alle tekstene på pensumlisten vil bli gjennomgått. Deler av pensumet i de enkelte emnene må derfor leses som selvstudium.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Et prosjektarbeid
- En skriftlig prøve
- Studiedeltakelse på minst 80 % (se ovenfor)
Det vil bli gitt retningslinjer for hvert vurderingselement, og det vil også bli informert om veiledning og faglige krav. Seksjonen utarbeider en innleveringsplan i samråd med studentrepresentantene i fagutvalget slik at arbeidet blir mest mulig jevnt fordelt over studieløpet for emnet. Studentene plikter å orientere seg om og overholde innleveringsfristene.
Studentene skriver en midtveisevaluering på 1-2 sider (skriftstørrelse 11 og linjeavstand 1.5). Evalueringen skal inneholde noe om 1) egeninnsats og egen læring, 2) læringsmiljøet og 3) profesjonsorientering i studiet. Faglærer oppgir frist for innlevering på Itslearning. Studentene oppfordres til å skrive en egen logg som grunnlag for midtveisevalueringen. Midtveisevalueringen er grunnlag for diskusjon i klassen og i fagutvalgene.
Obligatoriske arbeidskrav må være bestått før oppmelding til eksamen. Studenter som ikke består de obligatoriske arbeidskravene, kan få ett nytt forsøk underveis i studieåret, men maksimalt to forsøk per arbeidskrav per semester.
Alle arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet.
Vurderingsform
Individuell muntlig eksamen, 30 minutter.
Tid og sted for eksamen vil bli opplyst på emnets sider på Itslearning.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler