GK305 Fleirkulturell praksis
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhald og oppbygging
Flerkulturell praksis har hovedfokus på praksis og prosjektarbeid i Zambia, med mulighet for alternativ praksis i Sør-Afrika.
- Praksis/arbeid innenfor et felt som er relevant for studentenes profesjon
- Datainnsamling og prosjektarbeid. Tema for prosjektet skal godkjennes av veileder
- Individuell refleksjon, analyse og rapport skriving
- Samfunnsvitenskapelig metode og kritisk tenkning er sentrale arbeidsmåter
Læringsutbytte
Etter fullført emne har/kan studenten
- kunnskap om samfunnsvitenskapelige metoder/feltarbeid i en ny kulturell kontekst
- anvende sin profesjonskompetanse/fagkompetanse i en ny kulturell kontekst gjennom respekt og toleranse for mennesker fra andre kulturer
- reflektere kritisk over eget kulturelt ståsted i møte med andre og utvide egen forståelseshorisont i møte med andre mennesker
- overføre til norske forhold fag/profesjonskompetanse erfart i afrikansk kontekst
- anvende samfunnsvitenskapelige metoder og skrive en praksisnær prosjektoppgave
- Kan samhandle og kommunisere verbalt og nonverbalt med mennesker fra ulike kulturer
Krav til forkunnskapar
60 studiepoeng høgare utdanning og opptak på Global kulturkunnskap, og vera student på bachelor i barnevern, sosialt arbeid eller barnevern.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningsformene er knyttet til praksis i en annen kultur, diskusjon med medstudenter under opphold i utlandet og samarbeid med medstudenter og veiledere. Selvstendig arbeid både i praksis, med datainnsamling og prosjektrapportskriving krever selvdisiplin og tilpasningsevne i en ny kultur.
Obligatorisk læringsaktivitet
Studentene må aktivt delta på introduksjonsprogram Obligatorisk deltakelse på seminar og veiledning Gjennomført og godkjent praksis (inkludert før- og etterarbeid) Innsamling av data til prosjekt
Vurderingsform
GK305-PR: Individuell prosjektrapport. Ca 6000 ord.
Bokstavkarakter A-F.