HELS-VITSK Vitenskapsteori og forskningsmetode
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Emnet har fokus på kunnskapsutvikling og metodespørsmål knyttet til klinisk helse- og omsorgsvitenskap. Emnet har fokus på generelle ontologiske, epistemologiske, metodologiske og etiske føringer som innvirker på forskingsprosessen. Både kvalitative og kvantitative forskningsmetoder blir behandlet. Emnet er nært knyttet til studentens egen masteroppgave.
Læringsutbytte
- hr kunnskap om sentrale retninger innen vitenskapsteori
- har kunnskap om sentrale forskningsmetoder innen helse- og omsorgsvitenskaplig forskning
- har innsikt i hva som er vitenskapelig kunnskap og hvordan denne utvikles
- har kunnskap om fasene i et forskningsprosjekt
- har inngående kunnskap om forskningsetiske tenkemåter, retningslinjer og lovverk
- kan anvende ulike kunnskapssyn, metoder og forskningsetikk
- kan formulere relevant problemstilling
- kan relatere problemstilling til relevant metode
- kan velge relevant teori i forhold til tema og problemstilling
- kan utforme et relevant forskningsdesign
- kan vurdere kvaliteten på forskningslitteratur
- kan planlegge et avgrenset forskningsprosjekt
- har inngående kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori, valg av forskningsspørsmål og valg av vitenskapelig metode
- kan analysere publiserte studier med tanke på metodiske spørsmål, tolking, forståelse, gyldighet og relevans
Krav til forkunnskaper
-
Anbefalte forkunnskaper
HELS-GRUNL Helse- og Omsorgsvitenskap - grunnlagstenkning, HELS-ETIKK Helse- og Omsorgsetikk og HELS-SAMH Samhandling i vanskelige livssituasjoner
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, veiledning, dialogbaserte seminarer/nettmøter, gruppearbeid m/fremlegg og skriftlige arbeid på campus og/eller digitalt.
Obligatorisk læringsaktivitet
Ja
Vurderingsform
Gradert karakter
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler