Hopp til innhald

LU2-NA130 Naturfag 1, 5-10.

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Faget skal gi faglig og fagdidaktisk grunnlag for å undervise naturfag på grunnskolens 5.-10. trinn. Utdanningen skal være knyttet til praksisfeltet, og gi studentene grunnlag for på egen hånd og i samarbeid med andre å utvikle sine kunnskaper og arbeidsmåter. Det legges vekt på forskningsbasert kunnskap om elevenes faglige utvikling gjennom hele grunnskolen. Utdanningen skal gi erfaring med varierte arbeidsformer og didaktisk refleksjon som forbereder til en lærerrolle som fremmer elevenes læring og utvikling av grunnleggende ferdigheter; uttrykke seg muntlig og skriftlig, lese og regne og bruke digitale verktøy. Videre skal faget stimulere til undring, interesse for og positiv opplevelse av naturfaget. Grunnskolelæreren skal kunne ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer i planlegging av undervisning og bruke nære og lokale læringsarenaer på en slik måte at fagstoffet konkretiseres og støtter utviklingen av det naturfaglige språket. Læreren skal også kunne ivareta flerkulturelle perspektiver i naturfagsundervisningen og bidra til respekt for samers og andre urfolks tradisjonskunnskap om naturen og bruk av naturressursene.

Naturvitenskap og teknologiske nyvinninger har vært en grunnleggende forutsetning for utviklingen av vår sivilisasjon. Vi står i dag overfor utfordringer i samfunn og miljø der kunnskap i naturvitenskapsfagene vil være avgjørende både nasjonalt og globalt. Utdanning for bærekraftig utvikling krever grunnskolelærere som har kunnskaper om både lokale og globale miljøutfordringer. De må kunne tilrettelegge for læring som fremmer elevenes naturglede og ansvarsfølelse og som etter hvert utvikles til kunnskap og engasjement for miljøet. Faget skal vise at naturvitenskapelige og teknologiske vurderinger gjøres i forhold til etiske verdier og idealer. Faget skal legge grunnlag for å se naturvitenskapens verdensbilde som et kulturprodukt, der observasjoner, eksperimenter, drøftinger og teori gradvis endrer vår erkjennelse.

Naturfag henter sine kunnskaper fra naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi. Grunnskolelæreren på 5.-10. trinn skal kunne planlegge og gjennomføre undervisningen som et helhetlig fag tilpasset alle elever.

Emnet skal gi faglig trygghet i noen relevante områder av grunnskolefaget for 5.-10. trinn. Det legges vekt på å utvikle kunnskaper om bærekraftig utvikling og kompetanse i å introdusere elevene for nye emner i naturfaget og legge til rette for videre faglig utvikling. Det å kunne videreutvikle elevenes sansing, oppdagerglede, undring, naturglede og naturfagspråk, er en vesentlig del av denne kompetansen. Emnet skal gi grunnlag for å kunne bruke elevaktive læringsformer på ulike læringsarenaer. Emnet dekker ikke hele den faglige bredden i grunnskolefaget for 5.-10. trinn. Bredden kan oppnås gjennom å bygge på med de neste 30 studiepoengene i naturfag

Grunnleggende ferdigheter blir sterkt vektlagt i studiet. Studentene skal lese naturfaglige tekster i bøker og tidsskrift både på norsk og engelsk. Særlig i fysikkdelen blir de nødt til å foreta beregninger. De må presentere laboratorieaktiviteter muntlig for de andre studentene og skrive tekster til mappeoppdrag i naturvitenskapelig tradisjon. IKT blir brukt der dette er faglig relevant. Dette gjelder særlig målinger, registrering i databaser, simulering, animasjoner, dokumentasjon og publisering. Læringsplattformer som Fronter blir brukt til kommunikasjon og innlevering av oppgaver. Nettsider i naturfag blir viktige læringsressurser i faget samtidig som studentene blir opplært i kritisk bruk av informasjon på nettet.

Dette emnet består av fire hovedområder med ulik vekting.

Didaktiske elementer vil bli trukket inn i de ulike emnene der dette er naturlig og relevant, men på en slik måte at alle de didaktiske kunnskapene og ferdighetene vil bli dekket.

Biologisk mangfold: 10 stp

Humanbiologi: 5 stp

Vær og klima: 5 stp

Fysikk I: 10 stp

Læringsutbytte

Kunnskaper:

 

Didaktikk

Studenten

  • har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen
  • har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
  • har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff

 

Biologisk mangfold

Studenten

  • har oversikt over navn og egenskaper til noen arter/grupper av planter og dyr
  • har kunnskap om generell systematikk og klassifisering av arter
  • har kunnskap om karakteristiske trekk hos frøplanter, karsporeplanter og sopp
  • har kunnskap om karakteristiske trekk hos utvalgte virvelløse dyregrupper
  • ha kunnskaper om og erfaringer med naturtypene ferskvann og fjell
  • forstår hvordan vekselvirkning skjer innen og mellom økosystemets biotiske og abiotiske komponenter
  • har innsikt i hvordan økosystemer kan endres over tid, både som resultat av naturlige og menneskeskapte påvirkninger, samt konsekvenser av dette for det biologiske mangfoldet

 

Humanbiologi

Studenten

  • har kunnskap om kroppens organsystemer, fosterutvikling og fødsel

følgende organsystem vektlegges: sansene, kretsløp, respirasjon, fordøyelse og ekskresjon

  • har kjennskap til helsemessige aspekter relatert til humanfysiologien
  • har kunnskap om pubertet, seksualitet og helsemessige tema knyttet til dette

 

 

Vær og klima

Studenten

  • har kjennskap til vanlige værelementer og lokale værfenomener
  • kjenner til de store værsystemene som bestemmer mye av vær og klima i Norge, og hvordan vær og klima påvirker naturen og samfunnet
  • har oversikt over drivhuseffekten, global oppvarming og ozonproblematikk
  • kjenne til vårt eget solsystem
  • kjenner til hvordan universet har oppstått og utviklet seg, og hvordan romfart og romforskning har bidratt til kunnskap om solsystemet og universet

 

Fysikk I

Studenten

  • har kunnskap om mekanikk med spesielt fokus på energi og ulike energiformer, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
  • har gode kunnskaper om energibevaring, energikvalitet, fornybare og ikke-fornybare energikilder
  • har kunnskap om fysiske fenomener på makro og mikronivå knyttet til vann, luft, lyd og lys
  • har kunnskap om grunnleggende elektrisitet, magnetisme, det elektriske energisystemet og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger

 

Ferdigheter:

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag
  • kan anvende naturfaglige kunnskaper i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
  • kan anvende relevant naturfagsutstyr, modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
  • kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggene ferdigheter
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
  • har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
  • kan drøfte problemstillinger i naturfagundervisningen knyttet til tilpasset opplæring og undervisning i et flerkulturelt miljø
  • kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
  • kan bruke naturfaget som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger
  • kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling og globale miljøutfordringer

 

Generell kompetanse:

 

  • har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger kjenner krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

-

Undervisnings- og læringsformer

 Det vil bli lagt vekt på varierte arbeidsformer. Uteaktiviteter, ekskursjoner, feltarbeid og arbeid på fagverksted (laboratorier) vil stå sentralt.

Mappearbeid vil bli brukt til enkelte tema og være en del av eksamen.

Noe av undervisningen kan bli organisert som seminarer og kollokvier.

Studenten skal bidra til problematisering av fagstoffet og selv delta i utforming av praktiske oppgaver og undersøkelser i natur. I tilknytning til dette vil analyse og refleksjon inngå som viktige element.

I studiet skal studenten være med på å problematisere didaktiske/metodiske tilnærminger til tema i skolen. Forskningsbasert undervisning vil danne grunnlag for studentenes arbeid med enkelte mappeoppdrag.

Obligatorisk læringsaktivitet

 Muntlig eksamen:

Deltagelse i ekskursjoner, feltarbeid, verksted og laboratoriearbeid. Enkeltekskursjoner kan ha en varighet på opp til 5 dager

Skriftlig eksamen:

Deltagelse i verksted og laboratoriearbeid

Studenter som ikke fyller kravene til deltagelse i verksted og laboratoriearbeid må framstille seg til muntlig høring og vise at studiekrav og ferdigheter knyttet til studiekravet er innfridd.

Vurderingsform

Vurdering består av en skriftlig og en muntlig eksamen og to mapper.

Arbeidene som inngår i mappen skal først leveres til godkjenning til fastsatte frister. Studenten vil få tilbakemelding på arbeidene og ha mulighet til å forbedre kvaliteten. Arbeidene i mappene må være innlevert og godkjent for å kunne bestå mappeeksamen.

Eksamensmappene leveres så til vurdering til fastsatte frister.

Hjelpemidler ved eksamen

-

Mer om hjelpemidler