LU2-RLE1A115 Kristendom, religion, livssyn og etikk 1a (5-10)
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
KRLE 1a gir historisk og aktuell kunnskap om kristendommen, filosofi og etikk. KRLE 1a er delt i to fagområder. Fagdidaktiske perspektiv er integrert i begge fagområder. KRLE 1a gir kunnskaper og ferdigheter rettet mot KRLE undervisning på 5.-10.årstrinn.
KRLE 1a gir studentene nødvendig kultur- og religionskompetanse i møte med elever, hjem og i samarbeid med kollegaer. Emnet består av følgende fagområder:
- Kristendommen
- Filosofi og etikk
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- har kunnskap om kristendommen: mangfold og ulike retninger, trosinnhold og oppfattinger, praksis, etikk og estetiske uttrykk, med særlig vekt på norske forhold
- har kunnskap om religionshistorie med vekt på i eldre tid og særlig på kristendommens historie fram til og med reformasjonen
- har kunnskap om hellige tekster: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger, med særlig vekt på Bibelen
- har kunnskap om vestlig filosofihistorie med vekt på antikken, særlig menneskesyn og etikk
- har kunnskap om etiske teorier og bruken av disse i sammenheng med noen aktuelle problemstillinger
- har kunnskap om sentrale arbeidsmåter og vurderingsformer i faget i med tanke på de aktuelle trinna
Ferdigheter:
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte med vekt på danningsperspektiv og de flerkulturelle utfordringene
- kan sette seg inn i unges tanker og forestillinger om religiøse og filosofiske spørsmål og kan samtale med dem om dette
- kan samtale med unge om forhold som oppstår i vanskelige livssituasjoner
- kan bruke sentrale arbeidsmåter med vekt på dialog, utforsking, sammenligning og kritisk og analytisk arbeid i undervisning og læring
- kan samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget
- kan gjennomføre tilpassa opplæring i KRLE, blant annet med tanke på elever med bakgrunn i ulik tro og ulike livssyn
- kan legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdighetene i undervisninga
- kan kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i KRLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
- kan reflektere kritisk over innholdet i faget og over verdimålsettingene for faget og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvingen
- kan bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte i undervisninga
Generell kompetanse:
Studenten:
- har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
- kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet
- har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Klasseromsundervisning; lærerstyrt og med studentaktiviteter. Skriftlige og muntlige oppgaver, individuelle og i grupper.Kampusbasert E-Læring. Studietur til London med egenbetaling
Obligatorisk læringsaktivitet
- ha fått godkjent 1 kunnskapsprøve innen fastsatt frist
- ha fått godkjent 3 skriftlige innleveringer på 1500 ord innen fastsatt frist
- 80% deltakelse på undervisning som er markert som obligatorisk i semesterplan
Vurderingsform
Hjemmeeksamen, muntlig eksamen.